Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3628 ggr
Hermelina
0

Aloe Vera Gelly

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet ni om den är bra? Jag har en häst som har typ som rasp på hennes tre vita ben.. Hon har haft det väldigt länge och det är ingen hårväxt där.. Har hört att gellyn ska få pälsen att växa?

Hermelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har provat att "behandla" med hubiscrub och salicylvaselin men det har inte hjälpt

ryttarensofia
0

Vi anväder Aloe Vera Gelly på alla sår vi får här i familjen. Världens bästa salva som får såren att läka på en gång. Vet dock inte om den får håret att växa. Men värt ett försök :) Om det inte funkar så är det bra att ha när hästen eller du får ett sår. Den funkar överallt. Svider inte någonting. Vi har till och med använt den i munnen. :)

Kraam från Ryttarensofia!

Hermelina
0

#2 Använder ni den på skrap/småsår eller? Har googlat lite och den är väl typ som "allt i allo" men funkar den till sår ? :O

ryttarensofia
0

Vi använder på alla sorters sår. Vår katt fick ett stort sår på kinden för några månader sedan. Då tog vi det på och det läkte jättefint.. Aloe Vera First är också jättebra att spruta på sår. Men det rengör nog mest, tror jag. Och det svider lite, eller det gjorde det på mig. Men våra djur verkar inte tycka det svider :)

Kraam från Ryttarensofia!

Salander
0

Jag använder aloe vera gel till allt möjligt nu, sårvård, eksem, mjukgörande etc. Mycket nöjd med resultatet hittills! :)

När det gäller att få pälsen att växa tillbaka har jag läst att honung kan va bra att smeta på, det ska stimulera återväxten av pälsen om jag förstod det rätt. Undrar om det inte var hästägarens örtabok jag läste det i… Har inte testat själv - inte ännu :)

Uss
0

Har ni uteslutit fotosensibilisering?

tycker inte huden ser "läkt" ut och innan inflammationen lagt sig blir det nog ingen hårväxt vad som ni än smörjer med. Vad säger veterinären?

LouiseS
0

#5 Skulle nog dissa honungen så här i "insektstider" och i så fall vänta med att prova det till vintern.

Salander
0

#7 jag sa aldrig att hon ska eller borde testa honung, jag skrev bara att jag har hört att många rekommenderar det vid läkning av sår för att få tillbaka pälsen. Ang insekter så har jag hört att många upplever att honungen håller insekterna borta från såret, om man har på ett rejält lager som skyddar, är väl samma som med vissa salvor antar jag, blir det för tjockt och kletigt så sätter sig inte insekterna i det.

Har som sagt ingen egen erfarenhet av just honung, delar bara med mig om info som jag själv läst och hört från hästmänniskor i min närhet. Aloe vera däremot använder jag flitigt och tycker det funkar jättebra mot det mesta.

Hermelina
0

#4 och #5 Ah okej :) 

#6 Nja, när jag köpte henne så besiktigade ju veterinären henne och han visste inte vad det var. Han sa att det förmodlignen bara "var så" eftersom hon inte lider av det eller så..