Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2105 ggr
E_hjo
0

Säkerhetsväst...

Har nu börjat fundera på att skaffa en säkerhetsväst te mig.
Men det är det att jag aldrig nånsin använt väst så jag vill ha ngt smidigt.
Funderar i så fall på den här västen (länk).
E de ngn som har en sån/provat en???
I så fall, vad tyckte du?

http://www.kallquists.com/news/newsarticle.asp?id=5

//Emma

__iE
0

Hanna har den o hon trivs bra i den, den är rörlig o så :)

Snuttan2
0

Fanns en tråd om hjälmar där jag skrivit om den lite..

Racesafe är i stort sett marknadens dominerande, dels för att den bara håller hög standard så att fälttävlandsryttarna vill rida med den pga det (går även att få uppsydd) och sedan har den blivit rent mode.

Jag har kännt på den, och tycker den värkar bra, men inte provat någon. Jag skulle dock tro att den absolut är värt pengarna, den har ju funnits på marknaden ett par år nu (minst) och priset har ju sjunkit rätt mkt även…

Struten
0

skyddar en sån där väst bra? 
  Känner mig lite blåst men asså tänkte på att den är ju typ "delad" eller va man nu ska säga och då måste den ju bli rätt mjuk, är det inte meningen att skyddsvästar ska vara hårda för att skydda revben ryggrad mm?…en liten fundering bara,Fundersam

För jag har åxå funderat på en sån där, för dom ser så sköna ut , men ja har helatiden undrat över de där hur bra sånadär skyddar (har just nu en sån där stel klass 3 skyddsväst som börjar vara i minsta löaget)

me_minie
0

Jag har en sådan väst.. Jag ´vet inte jag,jag tycker den mäst är i vägen ;) Å dyr.. Min en Vuxen medium gick på 2500kr ' frakt m.m.

me_minie
0

Nu ljög jag hehe.. min väst gick på 2845 + frakt å moms

Snuttan2
0

Orginalen, Racesafe tillhör den grupp, beta 3 som är de med högsta skydd. Annars skulle knappast fälttävlansryttarna på väldselit-nivå vilja rida med dem heller ;)

Följer man BETA standard/säkerhet på västar så är klass 3 den bästa klassen. Finns klass 1, 2 & 3 säkerhet, och tre är den högsta.
Men då ska det ju också stå "BETA 3" för att man ska vara säker… Men det finns ju även andra sätt att mäta säkerheten på västarna, även BETA iallafall tidigare varit det vanligaste sättet…
Är inne och läser på tillverkaren utav Racesafes västar och de har en väst som inte är efter BETA-standarder, utan "Vest meeting SATRA and EUROPEAN Standard 13158:2000 Level 1", men det är inte en ridväst, utan en jockey-väst… Jag känner inte till några andra sätt än BETA att testa standraden och jag kan inte hitta heller vart man kan se deras tester…

Snuttan2
0

Racesafe västen finns på internet för iallafall 17-800kr du verkar ha letat upp en av de dyraste ställerna att köpa din väst på :P

Loa-bg
0

Racesafe är väl en billigare modell av Phoenix. Jag provad en Phoenix och blev störtkär, fick då höra att det fanns en billigare modell av den, alltså Racesafe. Men jag gillade inte alls Racesafe, den är nästan som en vanlig väst tycker jag. Phoenix är väldigt tunn och går att böja på precis alla håll och kanter. Men den har ett pris också, över 3000kr…

E_hjo
0

Låter som om att västen är helt ok iaf!  =D

AliceL
0

#0 det är precis en sån jag vill ha. tkr dom verkar jättebra :)