Täcke?
Hur anpassar man ett täcka bra? har fler olika täcken och dem flesta skaver lite, antingen vid manen eller bogen. Och tror inte hästen har "konstig" kroppsform utan tror det e jag som anpassat fel, för smalt/brett fram i bogen typ…
Så tips på hur man anpassar rätt?
Om du har problem med anpassning av täcken och det ger skav kan du alltid köpa ett bogskydd. Funkar super och skyddar hästen från skav ;) Täcket måste ju självklart skydda, men det verkar som om du bara har problem med skav, är det så?
Det ska sitta så hårt att det inte hamnar bakom manken för då får du skav på bogen. Men så löst att det inte "sitter fast" runt halsen på hästen, hästen måste kunna ta ner huvudet till marken, annars får du skav i manen då hästen försöker äta från marken. Bara att prova dig fram.
Bogskydd som #1 tipsar om är inte heller fel.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Letar bogskydd just nu, men just nu är det ju inte så akut då det är sällan dem behövde täcke, mest i vinter när jag höll på att krångla mig blå för att då dem dem att funka XD
Han fick ett litet skav på ena bogen + blev kall på man vid typ manken, men men, inget han bryr sig om iaf, fick dem olika skaven av olika täcken :P
Vissa hästar får helt enkelt skav av vissa sorters täcken, hur man än ställer in dom. Olika märken är sydda väldigt olika så det är inte säkert att den modellen passade på dom häst. Bogskydd tror jag att jag köpte billigt på börjes.
Medarbetare på westernridning.ifokus