Anlita aldrig en strasser! (Bilder)
hej allihoppa, jag var påväg att be gå detta misstaget med mitt sto. eller ja va påväg att lyssna på deras skit snack
VARNAR FÖR STARKA OCH VISSA HÄMSKA BILDER!!
denna länken visar varför!!..
dom verkar bort halva hoven!!!!
man kan även hitta dom på denna sidan
http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=section&id=8&Itemid=53
Hästens hovar e aldeles blodiga…
jag har oxå fått höra att denna metoden och strasser är förbjudet i tyskland österike och några länder till..

vad är strasser?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

har läst lite om det nu
fruktansvärt.
Så det är i princip så att man verkar hoven så att den "får det perfekta utseendet"?
Varför skulle man göra detta på sin häst?
Ingen aning om vad det är, så mest en allmän fråga
fyfan…
liebe kann manchmal sehr weh tun
#4 ja trodde först att det va som en vanlig barfota värkare, tills ja läste mer och googlade runt och pratat med några…
HELT SINNES SJUKT
Usch så otäckt!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Så sjukt :O
Jag fattar ingenting? Ser jag fel bilder eller vad är det frågan om. Tycker inte att det jag sett ser nå farligt ut. Hur ska det annars se ut?

#9 ser du inte den första bildlänken?
#10 Jo jag ser en massa overkade hovar men det har väl inte något med den framtida verkningen att göra?

Jag fattar ingenting ?
Gosh, jag är totalkass på engelska!
Vem som helst ser ju att bilderna på hovarna i den första länken är totalt käpprätt åt helvete "verkade"! Dessa människor som utövar detta borde anmälas, för detta är djurplågeri. Man ser på bilderna, hur hoven sett ut först, och hur hoven ser ut när denna sk "strasserverkaren" har gjort sitt "jobb". Hovarna verkas ner tills det inte finns nåt mer att verka, de står på raka benet och det vill dessa människor få oss att tro att är bra för dem. Usch fy o fasa!
Förstår inte hur man ens kan överväga att göra så mot sin häst..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Det var väldigt mycket prat och debatt om strasser-metoden för några år sen. Tack och lov har det lugnat ner sig igen.
#6 Aha men kan du inte förklara då?
Du skriver bara att det är så hemskt, men vet fortfarande inte vad det är. :)
Usch! Själv vågar jag inte ens verka en millimeter själv för jag är rädd att jag kommer ta för mycket, och så ser man sånt här 
Men jaa nu börjar jag förstå vad det handlar om.
Sjukt egentligen, man borde ju förstå att det inte funkar .. ?!

Nu är jag ju inte någon vän av Strasser, men har du inte vänt på det??? Dom sjuka hovarna är före verkning av en Strasser-verkare.
Metoden går ut på att verka hästen till en naturlig hov for den som vildhästen har, alla skodda hovar och alla övervuxna hovar kan absolut inte vara Strasser hovar.
Vet inte mycket om denna metod, men vad jag vet är att hästarna blir ömfotade jättelänge efter verkning, och då låter det ju som att det tar för mycket!!
Asså jag som absolut inte är proffs på hovar litade bara på min hovslagare typ men förstår inte riktigt det här med strasser och så. Tänkte passa på att försöka lära mig något då, hur SKA hästens hovar verkas?
Det som strasser metoden går ut på är mycket riktigt att hästen ska ha en naturlig hov. vilket dom då gör så att dom verkar av halva hoven..
hästen blöder jätte mycket och får enorma smärtor och det kan ta år att få en hov att se fin ut…
ska hästen värkligen behöva lida under tiden??
Dom värkar hästens hovar så att dom efterliknar de vilda hästarnas, men den vilda hästen rör sig på långa sträckor under lång tid, och då mässtadels i skritt och i lite trav, dom galoperar ibland med då oftast i flyckt.
Dom vilda hästarna har häller ingen vikt på sin rygg, som tama hästar har under ridning. tänk på vad du själv väger pluss sadel träns m.m. det blir en hel del.
förutsättningen till att en häst ska kunna gå barfota är att den har starka hovar som klarar av slitaget.
jag har ingen direckt erfarenhet av verkning eller att slå på skor. ja har verkat och skott slackt ben, men till och med då var man rädd för att ta för mycket. Dessa strasser dom skär upp hoven och gröper ur dom en bit in, alltså dom skär in i hoven medvetet. hästen får då gå med en enorm smärta.
dom påstår att man kan ha en hästs hovar i deras verknig och endå hoppa på elit nivå, det skulle inte deras hovar klara av.
Man kan inte alltid sträva efter det naturliga vilda, visst till en viss del. men man måste använda hjärnan. En tam häst är en tam häst inte villd om man inte gör den vild.
vissa av hästarna har hovarna nått ett sådant stadium att ja tycker det är djur plågeri att bara låta dom stå upp eller ens leva. vilken smärta dom måsste uthärda..
som sagt straser är inte utbildade!, dom kallar sig det men dom är till och med förbjudena i vissa länder för grov djurplågeri, vi kan bara hoppas att det blir det samma här i sverige…
många hästar har fått avlivas pga strasser metoden..
min ställ ägare tror ja kände något som fått göra det eller om hon hade läst det…
Jo, strasserhästar har fått avlivats, vet inte om de är många men det har hänt. Och Strasser själ skyller på att hovarna ''skadats av att ha skor'' i de fallen. Dessutom ska man tydligen räkna med ca 1 år innan hästen kan ridas eller gå utan att ha ont igen, om den varit skodd länge.
Jag hade gärna frågat henne varför min häst, som gått barfota tills han blev inriden vid fem års ålder och som hade mycket naturliga och friska hovar och lever upp till alla hennes krav på miljön som är möjliga att leva upp till, ändå behövde skor. Hon säger nämligen att alla hästar kan gå barfota pga det är naturligt.. att det inte är naturligt för hästen att bära ryttare osv har tydligen inte med saken att göra.
Jag gjorde ett projektarbete om barfota hovar och strassermetoden för några år sedan.
Fast.. så kan det ju gå när man anlitar en doktor i slamkryparens metabolism för att verka hästhovar.. (för det är nämligen där ''Dr'' i dr Strasser kommer ifrån, en doktors examen i slamkryparens (tror jag) metabolism..)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Som #18 skriver måste bilderna vara fel på något vis. De bilder jag ser är hur hovarna ser ut FÖRE verkning och då ser de olika mycket hemska ut men sen ser jag ett fåtal hovar som är verkade men kan absolut inte se att någon blöder. Barfotaverkning går ju ut på att anpassa verkningen efter hur hoven är byggd och inte som många hovslagare gör anpassar hoven efter skon.
#24 Skillnad på barfota verkning och strasser metoden.
Strasser tar en hästhov som hon tycker ser fel ut, och ändrar hela hoven på en gång till ''rätt utseende''. Tänk på hur känsliga hästhovar är för obalanser och små fel i vinklarna.. tänk hur hästens ben klarar en plötslig, radikal förändring på allt det; senor som har vuxit in i fel längd blir plötsligt för långa eller för korta enligt nya hoven m.m. Plus att hoven ofta verkas så hårt att hästen blir blockhalt av smärta.
En vettig barfotaverkare formar hoven långsamt, en bit i taget och tar ine mer än att hästen åtminstonde kan gå utan att skada senor och andra viktiga delar som påverkas av hovens form och vinklar. Ibland kanske hästen behöver skydd under tiden (barfota skor) för att man ska kunna ändra något alls, men då har de inte ont när de går brfota i hagen åtminstonde, och inte under ryttare med boots.
Sen ska en hovslagare anpassa skon efter hoven, enda gången det var ok att anpassa hoven var förr under varmskoning när de inte hade tillräckliga verktyg för att effektivt kunna ändra skorna så som de kan idag; dä brände de hornet på hoven så att det passade skons ungefärliga form istället.
#23 jag har en halvblodskille på 16 år som inte kan gå utan skor. Då menar jag inte att han blir öm om en sko faller av, utan han blir blockhalt och man ser tydligt på honom hur han lider. Därför måste han skos året om, och på vintern även med sulor. Detta beror på att han är född med sämre hovkvalitet (kommer från faderns sida) och har dessutom något som kallas för dubbelstråle. Det gör att hans hovbotten är mycket mjukt och en sten eller annat hårt/vasst föremål kan tränga in och orsaka smärta. Folk som påstår att varje häst ska kunna gå barfota vet tydligen inte tillräckligt mycket om de olika sjukdomarna en häst kan ha som gör det omöjligt för den att gå utan skor. Skulle jag hålla min häst oskodd skulle jag inte kunna göra något med honom, han skulle inte kunna gå ut och han skulle ha ont hela tiden. Så nej, jag tror inte att varje häst kan gå utan skor bara med den motiveringen att vilda hästarna kan det.
#24 Men det finns en skillnad mellan barfotaverkning och strasserverkning. När man barfotaverkar en häst verkas hoven så att den får ett naturligare utseende, men man tar inte så mycket att det skulle orsaka smärta för hästen. När strassermetoden används verkas så mycket som halva hoven bort, och det förorsakar ju förstås smärta och lidande i lång tid. Detta är ju inte bra, det förstår vem som helst, men de som utövar strasser är så insatta på att det är bra, och att en häst ska kunna leva med naturliga (bara) hovar, att de inte inser vilken plåga de utsätter hästarna för. Orsaken till varför det inte finns bilder på de värsta "efter-bilderna" är för att gömma undan sanningen. Man ser ju dock på bilderna att hovarna inte är verkade som dom ska efter strasserverkningen.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#27 Precis.
Strasser anhngare kan liknas vid en sekt; man får lära sig att allt utanför den egna gruppen är lögn och dåligt, samtidigt som den egna gruppen är bra och sann. Och naturligtvis måste man ge en massa pengar för den här sanningen, eller något annat som ''ledarenä'' vill ha.. avgudadyrkan tex. Hjärntvätt.. och dom är duktiga på det och på att lyckas dra med sig sunda, vettiga människor in i fördärvet.

KAN NÅGON LÅSA TRÅDEN.
Bilderna i länkarna visar hovarna före Strasser, så det som diskuteras är inte fakta. Sen får man tycka vad man vill om Strasser men man får inte ljuga för att få fram sitt budskap 
De visar både före och efter. Skummade bara igenom dem vsaserligen, ar ju sett och läst så mycket om srasser redan, så .. många av inläggen handlar inte ens om fotona i frågan..hmm

verkar som att TS och många andra missupptattat länken, det är som sagt FÖRE-bilderna som är dom hemska.
jag är inget fan av Strasser, tycker som en del tidigare att dom gör för radikala förändringar på en gång. Finns andra barfotaverkare som låter det ta tid (så lång tid som det tar för en ny hov att växa ut)
det utvuxna hoven är det inte så lätt att göra nåt åt egentligen utan man får bara förbättra det som går och se till så det som växer ut blir bättre
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#29 det står tydligt After innan denna bilden, detta e en bild på hur hoven såg ut efter verkningen… ser den trevlig ut??
#29 såhär såg den ut innan… men dom tyckte inte att det va tillräckligt bra…

gillar inte heller strasser men flera av bilderna i första länken visar sjuka hovar, inte de vanliga som man hör talas om. vet inte vad en vanlig hovslagare hade gjort i dessa fall. verkar själv mina hästars hovar, lite men ofta.
Skynda långsamt så går det fortare.
ursch ! blir riktigt arg och illa till mods när jag ser dessa bilder. Ska hästen inte ha någon yta alls att stå på!? hur kan de få hoven så kort? Kapa lodrätt?
obehagliga bilder! :(

vanliga hovslagare kan också kapa hoven lodrätt tex vid fång.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är ett brutalt sätt att verka hoven på men de kanske är det som krävs ? Det jag tror är att hästar som haft hovar som På deras bilder har lurigt betydligt mer en hästarna Om haft strassen metoden . Att gå på http://gd.se/image_processor/1.4051227.1319883723!/image/3856324783.jpg_gen/derivatives/wide/3856324783.jpg?maxWidth=468 sådana hovar mår bättre sen efterStrassen och tänk hur ont i lederna de för att ha usla hovar . Ibland går det inge att fixa hoven långsamt inland får man ta drastiska återgärder . Och i drastiska fall tycker jag strass kan va ok.
Nr 21 hur vet du att en bästa hov inte skulle klara av att gå på eliten bArfota varför ? Kan inte du skicka in dit inlägg på http://barfotahovar.wordpress.com/ och se om du kan argumentera mot dessa ? Dem är i te strass verkare men står för sin sak snälla du gör det .