Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2781 ggr
Pigg
0

Glömde blötlägga linfrön

Hej! Nu är det så att min medryttare glömde att blötlägga linfröna innan hon gav det till hästarna.. Den ena fick 0,5dl, en fick 1dl och den sista 2dl… Undrar om detta kan vara skadligt för dem? Kan inte så jätte mycket om effekterna av att ge "oblött" linfrön.. Jätte tacksam för snabba svar!

Gronstedt
0

Så små mängder borde inte vara skadliga även om det inte är blött. En människa kan utan vidare äta ett par matskedar oblötta linfrön rätt upp och ned. De sväller ju inte speciellt mycket utan slemmar bara till sig när de blötläggs.

Zadeira
0

Som #1 säger så i så små mängder är det ingen fara. Vi människor rekommenderas ju att äta tve-tre matskedar som inte behöver vara uppblötta före. Det är lättare att svälja om de har blivit uppblötta och slemmiga, men det sköter sig själv i magsäcken och tarmarna ändå.

kallander
0

Vad jag har fattat det som så ska de skållas för att få bort gifterna, inte för att de ska svälla (för det gör de inte). Men som sagt, det ska inte vara farligt om det är mindre mängder.

powderpuff
1

Jag har oxå hört att man ska hälla på kokande vatten på linfröna men på loppfröna (phyllumfrö =stavning??) kan man ge som de är

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Zahara
0

linfrö ska skållas för att gifterna ska komma bort, hellst ska de kokas!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

FridaF
0

Linfrön innehåller gifter som måste läggas i kokande vatten för att försvinna, så det är inte så att det ska svälla, det blir ju mest slem när det läggs i blöt. Men som de innan sa, i små mängder tror jag inte att det är någon större fara.