Mindre flugor på ljusa hästar?
Nu är det ju en hel del flugor på hästarna men till min stora förvåning så har min gula häst kanske 2-3 flugor på sig och bryr sig inte alls om dom mot min bruna häst som har 20-30 flugor på sig och får ont i ögonen av dom.
Har det med färgen på hästarna att göra? Luktar/smakar min ena häst annorlunda? Eller vad beror det på?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tror snarare det är olika lukter/smaker och vad det nu kan vara som lockar flugorna. Insekter överlag egentligen, det är ju samma för oss människor, vissa blir bombarderade (främst av mygg då kanske, men flugor borde ju kunna fungera på samma sätt) medan andra knappt får ett enda bett.
Vi har t.ex en mörk häst i stallet som har nedsatt immunförsvar efter sjukdom och medicinering, och det är han som blir värst drabbad av insekterna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja jag tänkte också på det med lukten/smaken på hästarna. Kan ju säga att den gule luktar väldigt annrlunda, tom så jag märkte det markant när jag fick hem honom. Det luktade så konstigt at tjag knappt vill borra ner näsan i pälsen, inte äckligt men bara inte riktig hästlukt =P
Jag tänkte att den mörka kanske blir varmare och att flugorna då blir mer intensiva på den hästen? Men kanske inte alls är så?
Jo, men jag tror att det kan bero på färgen också - så nu har jag köpt ullareds ljusa eksemtäcke för att testa teorin ;D - tex sägs det att bromsar dras till mörka hästar, det har något med att de uppfattar blänket på den mörka ytan på samma sätt som en vattenspegel (som de behöver på något sätt) och älgflugor och fästingar sägs också vara värre på mörka individer.
Sedan finns det ju andra små saker, tror det är rapsbaggar, som kommer i drivor om man har gula/vita kläder på sig, så jo, jag tror att färgen spelar roll!
Jag red ett riktigt ljust palominofärgat quartersto förut och flugor, mygg och regnbromsarna bara älskade henne och satte sig på hennes mage och i ljumskarna och bet så man ibland fick slänga sig av henne vart man än var för att borsta bort allt som bitit sig fast på magen och i ljumskarna på henne för hon började sparka, bocka, takta och gick inte att kontrollera. Den andra hästen i stallet, ett vitt Quarab-sto hade inte alls lika ont av allt sånt och sällan ens några omkring sig och hon sprayades bara med något flugmedel medan Goldie som jag red sprayades med både det medlet och en tjärspray.
Hästen jag började rida i vintras, en brun halvblod/fullblodskorsning, valack, verkar tyvärr också ha ganska ont av flugor, mygg och liknande, men han är världens snällaste och skulle aldrig bocka eller sparka (om det inte är en häst för nära bakom honom för då drar han till med ena hoven). Dom ska testa ett naturmedel på honom då dom inte vill utsätta honom för en massa kemikalier, jag hoppas verkligen att det funkar för igår när vi var ute mellan 19,15 och 20,45 så ryckte han till i kroppen i tid och otid, piskade med svansen och kastade med huvudet. Men eftersom han är så otroligt snäll så försöker han inte sticka för att slippa dom eller något. Däremot lät jag honom galoppera en bit där det var lite mjukare för att det skulle fläkta på honom och kan skulle slippa alla flugor lite. Det vita stoet som går i sammahage har minst lika ont av flugorna och alla andra kryp.
Men jag tycker så synd om dom när det blir så himla mycket kryp som är i ögonen på dom och dom bits där hästarna inte kommer åt att fiska undan dom med svansen. Han vart helt överlycklig när jag tog in honom i det svala stallet igår och dom andra två hästarna ville också så gärna in att dom var nära på att smita med ur hagen.
Men jag tror absolut inte det beror på färg utan mer på lukten. Även smaken när det gäller mygg och speciellt blindbromsarna som biter ordentligt, har själv fått ett antal bett på armar, ben och på bröstet när jag varit ute och ridit och det gör rejält ont.
/T
#3 Ja svärmande myror (när dom har vingar) drar ju sig galet mkt till ljusa färger så som vitt och gult m.m. Vet också att man pratar om att det eventuellt kan vara så att fästingar inte drar sig lika lätt till ljusa hundar, men jag tror inte riktigt på den teorin utan tror det handlar om lukten där. Men det där med blankheten, min gula häst glänser som guld i solen, så vet inte…
#4 Jäklar! Där sprack min teori :C
#6 Även älgflugorna var hemska på henne och då hoppade hon i stort sett jämfota, taktade, galoppera i sidled, sparkade backut och stegrade i ren frustration. Så det har nog inte så mycket med färg som med doften att göra och även att blindbromsarna biter vissa hästar, ljusa som mörka, mer än andra vet jag inte vad det beror på, kanske en doft dom dras till också.
Men du kan ju testa ditt experiment ändå, det är ju skönt för en mörk häst som lätt blir varm att få ett tunt, ljust täcke på sig som inte drar åt sig solens strålar lika mycket och bara täcket håller ju borta en del kryp på vissa delar av kroppen iaf!
/T
Tror mer på lukt. Har bl a två svarta hästar varav den ena nästan inte har en fluga på sig, medan den andra går knappt att se huvudet på under alla flugor :(
Det är ju lika med mygg, en del människor luktar extra gott och har alltid massa myggbett, medan andra människor klarar sig väldigt bra från myggbetten
#8 jo jag ger inte upp så lätt men hoppet försvann ju lite

Min ljusbrun blacka fjording har rätt mycket flugor och fän på sig likadant mitt svarta russ sto, vad jag tycker har nästan fjordingen mer flugor än russet.
Jag har en vit schäfer och hon har ganska mycket fästingar, jätte många som man ser kryper och som man lyckas haffa och en del sätter sig :P
Tror på lukten och hur välsmakande blodet är :P
Carpe diem!
Hmm nu ska jag väl hålla ett öga på hästarna eftersom nu finns de 3 bruna hästar å 1 mörkskimmel något, å en typ musblack nått, den musblack är den enda i stallet som är ljusare än de andra. Ska kolla om din teori stämmer :) Förra sommaren då var de 3 bruna å 1 vit, den vita hade nästan ingen nå knottangrepp om man ska jämföra m de bruna.. men nu ska jag kolla om teorin stämmer verkligen :D
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
Jag har också upplevt att ljusa hästar är mindre utsatta. Har två stycken ljusa hästar och två stycken mörka. Dom mörka har ofta stor svärmar runt sig medan dom ljusa bara har några få?