Flugmedel och glansmedel m.m
- vad är det bästa flugmedlet ni har använt?
- vad är det bästa glans medel till man och svans ni har använt?
- vad anväder ni till era hästar (ifall det behövs och vad är bäst?) Innspäningar eller snodd eller något annat
Okej
1. Jag kör switch som är mot fästing och knott och andra bitande insekter (tycker det är viktigare än flugor som ju inte egentligen är farliga). Sedan har jag flughuva alternativt såna där snören som hänger ner i ansiktet iom att det i första hand är i ögonen som flugorna gör skada. När jag rider och hästarna blir varma så kan det ibland bli lite problem med äckliga bromsar och sånt som irriterar hästarna och då använder jag Renons flugspray.
2. Jag använder sällan glansspray. Det händer dock ibland att jag har det i svansen när man borstat dom och det är lerigt ut så det inte ska fastna lika lätt. Då använder jag det som är billigt att köpa för stunden och nu senast var det Sjöbogårdens. Vet att mina kompisar brukar använda Foxfire, men för min del spaler det ingen större roll.
3. Anser inte att inspänning/hjälptyglar är vettigt. Tycker man ska lära hästen korrekt genom att rida den dit. Dock så använde jag martingal när jag red in min ena häst då hon altid vevade på huvudet på ett sådant sätt att tyglarna gärna hamnade på fel sida huvuet, martingalen höll dom på plats även när hon vevade med huvudet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
1 Wilmas beckolja
2: Magic cowboy detangler
3. ingetdera