Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 811 ggr
lisette
0

halt eller vad?

först och främst vill jag poängtera att oskar ska få träffa en ET när jag har sålt calle. har inte ett öre att lägga på det just nu tyvärr…

denna videon (ni får vrida på huvudet) är från när jag var ute med oskar, brago och tre 12åringar. de turades om att skritta oskar och jag gick före med brago.

när vi kommer ut från skogen till en grusväg så red de före med oskar och då ser jag att han haltar. eller, inte. jag kan baske mig inte avgöra om det är hälta eller vad det är. inga stenar i hovarna.

oskar är ju ändå ~21 år gammal, han har gått på ridskola hela sitt liv och han har stått i ungefär 9 månader. det är klart han är stel.

men kan det vara någon upphakning?

jag är livrädd för att ET:n ska dömma ut honom, han är min gullegris och prins. blir helt tårögd när jag tänker på det.

han ser inte ut att ha ont av det och när vi var ute och red så hade han öronen fram hela tiden och såg ut att njuta för fullt.

mazze
0

Svårt att avgöra när han går på "sidan" ;)

jen
0

kan du filma honom från fler vinklar? tex longering?

jättesvårt att se bakifrån.

lisette
0

haha men det var ju det jag sa. ni får vrida på huvudet. eller på skärmen… *fniss*

var ute o försökte filma i hagen innan, fast på rätt håll. men han var lite trötter… =)

lisette
0

#2 ska försöka få lite hjälp med det imorgon!

Snuttan2
0

Är svårt både i skritt å bakifrån.. Det lättaste att se det i är ju tav ifrån sidan eller framifrån :P

Nu kan man ju heller inte lyssna på att takten är ren eftesom det är fler klapper å lite otydligt..

bubbelbubbel
0

haha, brago springer bakom :P

jen
0

hur länge har han blivit skrittad efter att han stått i 9 månader?

Han kanske "bara" är stel?

bubbelbubbel
0

det är väl inte så konstigt om han är lite stel kanske..

lisette
0

det där var första gången jen.

som sagt, ska försöka få min (imorgon bakfulla) svägerska att hjälpa mig att longera/springa med honom.

tråkigt om det är så att han inte är bra i bakkärran. då blir jag riktigt ledsen.

jen
0

hoppas att han bara är stel.

kemikal
0

Om det hade varit gruset borde man se att hoven är nysliten, kanske lite gropig, även om inget fastnat.

Cilla89
0

Min lille pooonny Japp, är ju 23 år och har på ridskola i hela hans liv innan jag fick han för 8 år sedan. Och han är pensionär, händer då och då att min kusin vill skritta ut på honom, och då är han superstel.. Och kan se ut att gå ojämnt.. Men jag rådfrågade min veterinär, och hon sa att det var inte problem, det var liksom inte konstigt att han såg stel och konstig ut när han bara går i hagen och skrotar och när han är så pass gammal och har haft ett tufft liv.. Men jag ger han glucosamin och det har blivit mycket bättre :) Fast det är dyrt, 400 kr för en månad..

bebbe
0

Vid första anblicken tycker jag att han markerar på h bak

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

tyvärr fick jag inte hjälp idag att filma. svägerskan var bakis =S.