Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 7985 ggr
Brunokanin
3

Bästa bettlösa tränset?

Vilket bettlöst alternativ tycker du fungerar bäst?

Jag är intresserad att testa sidepull, indianhackamore, vanligt hackamore etc.

Salander
0

På min häst funkar repgrimma bäst. Har testat följande bettlösa alternativ: hackamore, side-pull, bettlöst träns med remmar i kors under huvudet och vanlig grimma. Man får helt enkelt testa sig fram till vad hästen trivs bäst med.

Uss
0

Vi har sidepull i två (tre) varianter; som en mjuk fodrad grimma och med en eller två hamparep över nosryggen, ett bitless med korslagda remmar under "hakan". Har också ett ponnyhack, men det har vi aldrig använt, och en kapson som vi har när vi tömkör.

så vi gillar sidepull bäst, dock "fattade" inte dotterns häst sidepullet direkt utan hon använde bitless ett tag och sedan bytte hon utan problem.

#1 Vi har inte provat repgrimma "på riktigt" (bara larvat lite på ridbanan) - fattar inte riktigt hur man fäster tygeln?

Salander
0

#2 Ang att fästa tyglarna i repgrimma:

Jag hade från början "rid-repgrimman" från hööks, vet ej om den finns kvar nu? Naturhästen har också en sånt modell. På den är det iaf små men hållbara metallringar "inknutna" i knutarna som sitter på var sida om nosryggen, så en metallring på varje sida som man fäster tyglarna i. Nu har jag en annan repgrimma där jag knutit en ögla av vanligt bomullsrep som jag knutit ihop med knutarna på repgrimman. Hoppas du förstår hur jag menar :) Funkar jättebra för oss iaf :) Finns dom som fäster båda tyglarna i den stora öglan under hakan, men jag trivs bäst med en tygel på varje sida.

Uss
0

Ok tack Jag fattar men det mlåter bökigt jag behåller mitt ledrep - när vi leker håller vi i den med ex vä hand och så drar vi den lösa änden under halsen o håller i slutet på repet med hö hand o så försöker vi styra så ^^ funkar ganska bra på min pålle men dotterns häst är nog ingen ide o försöka :D

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På en repgrimma knyter man fast repet i stora öglan under hakan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag varierar repgrimman med en ridkapson, tycker den fungerar riktigt bra att rida dressyr på. Tydligare än ett sidepull.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg