Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2401 ggr
[kanskemenbarakanske]
0

rädd!

Vet inte varför eller när det började men jag är rädd när jag ska rida. Känner mig osäker och litar inte på hästar. Jag rider just nu på ridskola och om jag inte får just den hästen jag vill ha ( alltså de hästar som är lugna och gör typ ingenting) så bara vrider sig det i magen och jag blir så nerövs och rädd. Mest rädd är jag innan. Herregud dom som är med mig vet hur jag blir, jag säger typ 24/7 att jag är nervös.  När jag väl sitter på hästen släpper allt, oftast iallfall men vid uteritter och om jag får "fel" häst så oroar jag mig då också.  Ni kanske inte kan hjälpa mig men ni kanske har tips? Är ni i samma sits?

may-britt
0

Du burde söka hjelp hos en bra trenar:)

CelsiusT
0

Har det någon gång hänt något?

Jag är ibland rädd när jag ska rida. Speciellt om jag ska sätta mig på en busig unghäst eller en häst som jag inte känner alls, kanske att jag ska rida in en busig häst, eller så. Det jag gör är att när jag känner rädslan och oron komma så tar jag ett djupt andetag och säger tyst för mig själv "It you are afraid, do it anyway". Jag tänker/säger det med inlevelse och övertygar mig själv. Ibland får jag säga det upprepade gånger. Jag tycker det fungerar rktigt bra!

Tipsade min medryttare, som till en början var väldigt rädd, om denna "metod" och hon har använt den och jädrar vad snabbt hon har fått upp självförtroendet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Har du föresten pratat med din ridlärare om hur rädd du är? För det är ofta som dom kan hjälpa till på ett bra sätt för att få dig att känna dig trygg.

[kanskemenbarakanske]
0

Nej jag har inte pratat med min ridlärare, men jag tror hon märker det eftersom jag ibland inte vill hoppa för att jag känner mig otrygg. Men ska tänka sådära som du sa celsiusT :)

nadilda
0

Jag var ofta jätte rädd när jag red, är fortfarande rädd ibland. Då pratade jag med ridläraren så fick jag rida en häst som jag litade på flera gången tills jag kände att jag hade kontroll och sedan testade jag en annan häst och så höll jag på. Nu har det blivit mycket bättre och det sällan jag är rädd.

niare
0

är fortfarande rädd när jag rider, åkt av så mkt så det sätter sina spår. men gör det i din takt du ska aldrig tvinga dig till något, beröm dig själv och hästen när ni gör något bra. när jag red på ridskola förklarade jag hur det var och dom hjälpte mig med tex att få en häst jag kände mig säker på specillt vid uteritter och hoppning.

[kanskemenbarakanske]
0

Det ända problemet är att vi väljer häst, vi får inte utdelat. så när jag väljer sist får man ta den häst man får :/ Det är väl bara fortsätta kämpa

niare
0

man ska absolut inte behöva vara rädd. jag fick dispans och därför jag fick samma häst 4 ggr på raken så jag hinner känna efter och bli tryggare. detta tycker jag alla ridskolor ska kunna erbjuda för det handlar ju om utbildning.

CelsiusT
0

#7 Jo men det brukar altid gå att lösa =) Prata med ridlärare om hur rädd du känner dig.