Stegrar
När jag rider min häst så kan han tvär vägra att gå fram.. han kan bli så sur att han börjar stegra och sparka bak med bakbena.. och ibland vill han ej gå fram även om man försöker allt man kan..
Något tips?
I vilken situation? Är det på samma ställe varje gång, eller efter lika mkt ridning varje gång? Kan det vara utrustning som gör ont, det är vanligare än man tror.
Medarbetare på westernridning.ifokus
de kan vara på ridbanan när jag rider, eller när jag ska rida typ på en åker
Bara när du tränar och inte när du rider ut? Eller är det när du rider ut också?
bara när jag rider
I din situation skulle jag kanske söka hjälp då detta kan bli ganska farligt. Din häst kan ha ont precis och som CelciusT säger är det vanligare än man tror. Får du samma reaktioner om du leder hästen utan sadel? Reagerar hästen på tryck på ryggen? o.s.v.
Din häst stegrar sig och det är en dominant rörelse. Som sagt kan det bli farligt och jag skulle prata med någon tränare, veterinär eller liknande.
Hoppas det löser sig :D:D
MVH Julia
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#4 När du rider var som helst eller tex bara när du rider "dressyr" eller är det även när du rider ut?
de är typ som han inte orkar/vill. de är typ allt jag gör med han, men ibland går han jätte fint osv. men ibland känns det som han ska tippa över.. :/
#7 Lär dig att se när det kommer. Antagligen så finns det ett mönster och att hitta det mönstret är väldigt viktigt för att veta vad man ska göra åt det. Om det handlar om att han inte orkar så får du helt enkelt inte pressa honom så hårt. Handlar det om speciella rörelser så kanske det har men smärta att göra. Handlar det om speciella platser så kan det ha med rädsla att göra.
Bästa vore bra instruktör :)
Om du rider på tex en väg och hästen börjar dumma, försök få honom att bara lugna ner sig och stå still eller gå framåt, du gör egentligen ingenting utom att hindra honom från att vända, när han sen lugnar sig och står still avslappnat så ber du honom försöktigt och mjukt gå framåt, skulle han börja dumma sig igen väntar du bara tills han lugnat ner sig och sen ber du honom mjukt gå framåt igen, eller om han går framåt själv så låt honom göra det.
Men försökt att hålla det mjukt, inte slita honom i munen när han börjar konsta utan försöka hålla det mjukt och lugnt tills han lugnat sig och står still eller lugnt börjar skitta framåt.
Hade en ponny som gjorde samma sak, då satt jag bara och höll emot om han ville vända och stegra han luta jag mig bara fram och liksom bara satt och höll honom med bogen åt det håll jag ville, men vart aldrig hård eller slitig. Ibland reste han sig 5 gånger innan han lyssnade och gick framåt när jag bad honom.
Denna ponny var dock ganska liten så när han reste sig vart det aldrig speciellt högt.
okej tack alla. de händer typ när jag har travat och ska galoppera då kan han stanna och vägra att gå fram. vad ska jag göra då?:)
Som flera andra har sagt, kolla snarast att han inte har ont och att sadeln inte besvärar honom. Just när man fattar galopp kan en sadel som sitter illa klämma till ordentligt, eller ett problem i ländryggen kan hugga till, och naturligtvis kan eventuell smärta i ett ben kännas mer i galopp - det kan vara något sådant han syter för. Det första steget är ALLTID att utesluta smärta.
Har du provat att tömlongera? Händer samma sak då?
nää, men de ör när han inte orkar
Om du vet att det är för att han inte orkar så har du ju redan löst problemet! Pressa honom inte så hårt utan bygg upp hans muskler tills han orkar. Det är ju inte speciellt juste att tvinga honom att ta i mer än han förmår …

Håller med ovan, bygg upp muskler och kondition. Min foderhäst kan få lite "panik" om man går lite för långt och han känner att han inte orkar. Då vet jag hans gräns och får backa. Han kan även bli sur och stressad ute om han inte får gå så fort som han känner är lämpligt. Då får jag hoppa av, lugna honom från marken och sen hoppa upp igen. Då är allt fint igen. Visserligen är min kille en häst som levt ett hårt liv och har svårt att känna förtroende för en person på ryggen. Men allt handlar om förtroende, ledarskap och att skynda långsamt.

Om du menar att du blir arg och smäller till honom/ bankar med skänklarna, när du säger "försöker allt man kan" så vinner du inget på det. Han säger att ngt är fel och du måste hitta ett sätt att hjälpa honom förbi det.
För min del handlar det om att byga mycket från marken. Han blir stressad endast från ryttare på ryggen så jag longerar, tömkör, går promenader, arbetar med ledarskap från marken, joggar brevid osv för att bygga muskler och kondition. Samt många långa skrittrundor. Först när han är starkare kan jag kräva mer. Tog mig 8 månader att kunna galoppera ute och ännu längre innan han klarade det på ridbanan. Där är det mindre yta och han måste samla sig mer vilket är jobbigare. Innan han var tillräckligt stark kunde jag inte be om det. I höstas blev han sjuk och sen reste jag bort i januari. Nu har han varit igång i 4 månader och vi kan galoppera ute igen, men det måste få ta sin tid.
orkar= ( han orkar han har bra kondition och muskler, men han "Orkar" inte för han är "lat" :P fattar ni?

jag tror inte på att hästar är dumma och bråkar… det är ngt fel, antingen i kroppen eller i ledarskapet och det kommer man inte till rätta med genom att bli arg.
Om han kommer upp i luften, håll om halsen och sväng honom med en tygel för att få ner honom utan att han faller över bakåt.
Men som övriga säger; se till att ta reda på varför han gör det, och jobba med problemet, inte symptomet. Hästar är inte så lata att de stegrar för ingenting, det är rätt jobbigt att stegra. Antingen är något fel, eller så har han ont, eller så har han noll respekt whatsoever för dig och det är bara till att börja om från början och visa varför han borde lita på dig. Går det så långt att han stegrar så finns problemet även i all annan hantering.
Men det är troligt att han har ont eller har något skarpt obehag och upplever att du inte lyssnar på honom.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#16: Det kan vara så att han bara dj***as med dig, men då borde han ha gett sig eller eskalerat när du säger till honom. Att bara fortsätta på samma sätt varje gång tyder mer på smärta eller andra problem. Som både #17 och #18 säger, så måste du ta reda på varför det händer. Om det är för att han inte respekterar dig, så måste du lära honom att respektera dig, och om det är för att han har ont så måste du ta bort smärtan.
Får du honom att gå fram efter en stund, eller tar det helt stopp när han nått sin gräns? Är han lydig och lyhörd i andra sammanhang?
Hästar gör inte saker för att j*vlas, men de kan lära in ett beteende som tidigare gjort att de fått sina vilja igenom. Detta handlar inte om att hästen på något sätt är ond eller vill vara elak. Hästar upprepar saker som tidigare gett något posetivt, i detta fallet slipper han gallopera. (Enligt #16) Det betyder i sin tur kanske att det är något med galoppen som han tycker är obehagligt.
Du måste börja ställa frågor till dig själv.
_Gör han det alltid på samma ställa på vissa rivägar?
__Vilken tid, morgon middag kväll?
__Ensam eller med sällskap?
__Med eller utan sadel? Skillnad?
_Kolla över fodret. Behöver han mer/mindre? o.s.v…
En långvarig och bra relation mellan häst och människa skapas in med övertalelse och tvång. Än mindre med slag och hot.
En bra relation skapas med förståelse för varandra. Respekt och vänskap är nyckeln till livsglädje.
MVH Julia Tingström
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"