Appar för ridning
Söker bra app för ridning. Vill ha en som både talar om var jag är just nu och som visar karta med stigar så jag kan hitta vart jag ska när jag är ute. Sedan vill jag gärna att den ska registrera ridturen, tex så kman hittar dit igen och kan kolla i efterhand vart man red och kan kolla hur mkt man ridit i vckan som gick eller senaste månaden. Gärna även registrera medelhastighet.
Vad använder ni för appar till era ridturer?
Medarbetare på westernridning.ifokus
*hovavtryck*

borde inte runkeeper fungera för det?
Jag tycker Nike+ GPS är en bra app. Den använder jag när jag är ute och går. Borde funka när man rider oxå, den visar vart man varit och hur snabbt/ sakta man gått/sprungit :) jag har iPhone, ingen aning om just den finns till nåt annat oxå.
#2 Provade runkeeper nu när jag var ute och red. Den fungerar ju bra så tillvida att den sparar min rutt och visar medelhastighet, längd på sträckan osv. Men den visar ju ingen tydlig kartbild, man ser ju inga som helst stigar eller så. Synd bara att det inte finns "ridning" att välja när det nu finns så mkt annat.
Runtastic! Man kan välja ridning och man ser medelhastighet, karta och en massa annat jag inte håller koll på :)
Vet inte om den finns för android dock.
#5 Den finns,blev själv nyfiken att prova nu :)
#5 Ja den verkar ju ganska bra. Den har ju massa lika varianter och däribland även ridning. Den har även med lite roliga basfakta så som höjd viket ju kan vara lite kul när man rider. Men.. MEN.. lika dålig kart som rukeeper, alltså inga stigar som syns. Både hitta.se och eniro.se är ju grymt mkt mer detaljerade och dom kartorna tycker jag annars är rätt kassa som ryttare.
förlåt att jag frgåar.. men om man ska använda sånna appar måste man väl ha mobilen uppkopplad på nätet när man ska använda den?
#3 Kan du använda din app för att hitta också när du är ute? Jag menar som TS förmodligen är ute efter, när jag sitter där i spenaten, kan jag då se var det går stigar och vart de leder?
#8 öö ja det borde man väl vara.
okej surt:(
åh detta har jag med letat efter länge..en app som man kan kolla var man rider och hur långt man rider..
ska testa runtastic nu!
#9 nej tyvärr inte. Vill jag veta vart jag är brukar jag kolla på gpsen :p om jag går vilse i skogen. Men det skulle ju varit bra med en app där kartan är uppe samtidigt som man är ute och rider :) ingen aning om det finns så hoppas det är nån som vet :)
#13 Ja det finns ju sådana appar, men tyvärr har jag inte hittat någon än som har tillräckligt bra kartbilder.
Funderar på om det kanske finn snågot man kan betala för och få bättre kartbild. För min del så räcker ju kartbild i klass med eniro.se eller hitta.se men ännu inte hittat någon som är så pass bra, dom flesta kartorna visar ju inga stigar eller mindre vägar alls.
#14 Om du har provat olika appar; vilken tycker du då fungerar bäst?
#15 Dom är typ likadana och ingen är särskilt bra.

jag använder runkeeper och förstår inte att du inte kan se karta, höjd osv… om du inte ser karta ordentligt på mobilen så gör du ju det på www.runkeeper.com (eller .org?) min visar exakt vart jag ridit, hur snabbt det gått på olika platser, hur högt det är och medelhastighet. jag är ute på landet och stigarna är inte med på en vanlig karta, men runkeeper visar exakt.

ska fungera även om du inte är på nätet så länge gps fungerar.
#8 och #10 nej det behövs inte internet. Det går via satellit.
Provade Runtastic idag när jag cyklade, och visade vart jag hade cyklat, vilket tempo, hur länge och hur många kalorier jag brände och massor mer. 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
appen "mina spår" är ganska bra
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#17 Jasså? För mig så syns bara grusvägar, men stigar (som jag kan se på eniro och hitta) syns inte =( Har du någon uppdaterad version eller betalat för tjänsten kanske?
#19 Jo det är klart att det går på satelit, men hur sker konection därimellan? Är det inte datatrafik?

Men den visar ju på metern vart du är och du får det uppritat på kartan… din stig ligger ju där den ritar. Det är ju inte så att appen visar på närmaste väg. Om inte stigen finns med på kartan innan så finns den där efter du varit på den. Eller fattar jag inte problemet?
#21 jag vet fkatiskt inte det. Min prisplan på mobilen har gått ut och har absolut inga pengar kvar på mobilen. Samt att jag inte har paketdatan på (internet) och det funkade för mig! När jag kom hem och hade tillgång till Wifi så överfördes allt till runtastic.com, och därav kan jag se på datorn allt jag gjort! :) Så för mig kostade det alltså ingeting :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
"22 jag vill kunna se stigarna så jag kan hitta när jag rider på nya vägar oxå. Så jag vet vart jag kommer. Stigar som jag vet vart dom går behöver jag ju inte nån karta till.
"22 jag vill kunna se stigarna så jag kan hitta när jag rider på nya vägar oxå. Så jag vet vart jag kommer. Stigar som jag vet vart dom går behöver jag ju inte nån karta till.
"23 kan gå på maxtaxan kanske? Så du redan hade betalat.

Nu är jag med :) Det löser jag genom att ha runkeeper på i bakgrunden och sen använda mig av vanlig karta på mobilen om jag behöver.
#27 Wow, du verkar vara expert på det här! Jag tror jag får fråga dottern om hon kan fixa "vanlig karta" (=eniro? hitta.se?) som bakgrund och så runkeeper, det verkar ju jättebra!
Så roligt, hoppas att hon kan!

hehe, tycker mest det är roligt. Runkeepr går ju i bakgrunden, man behöver inte ha det öppet bara för att det är igång. Kommer jag vilse kollar jag bara på vanliga kartan på telefonen. Vet inte hur det är på iphone, men med android sätter man bara igång runkeeper, trycker hem och sen in på maps för att se vart man är och vart man vill.

Vanlig karta kommer oftast med på mobilen när du köper en, ligger i grundinställningarna. Annars kan man ju ladda ner kartappar.
Typiskt, jag har iphone… Jag får lita till dottern!

Borde ju inte vara annorlunda på dem, maps finns ju och runkeeper eller liknande finns ju :)
Min maps på android är lika kass som runkeepers karta. Men däremot så har jag hittat an app från hitta.se och den visar även var man är så där är det jag söker efter (men får kombineras med en app från runkeeper eller runtastic för att få reda på hastigheter och registrera "gamla ridvägar").
hitta.se-appen har ju lika bra kartor som dom har när jag besöker hitta.se och visar alltså även små stigar och sånt. Appen visar dessutom var jag är så den är perfekt för "orientering" och leta nya vägar.
Men jag har inte provat hitta.se-appen "in-action" än så vet inte hur bra den är på att hitta mig när jag är ute i skogen. Tänkte försöka prova den idag =P
hitta.se-appen fungerar superbra på att hitta var man är någonstans. Dock så tycker jag den är lite svår att komma åt knapparna på av någon anledning.
#36 suveränt! Dottern fick in runkeepers och hitta.se har jag redan. Nu ska jag bara lära mig använda dem också!
Var ute i dag och red, blev lite besviken på min telefon som inte klarade 4h ridtur med runtastic igång. Den tog ganska mycket ström så telefonen dog efter 2½ timme, dock var telefonen inte helt laddad när jag gick ut (kanske hade 85%). Dock så får jag säga att runtastic var ju bra som ändå bevarade tiden vilket gjorde att när jag slog på telefonen så visste den att jag made missat 1½h och lade då till det till "min tränade tid" och räknade ut på ett ungefär avstånd och kaloriförbrukning.