åhhhh jag är kär
Jag gjorde det jag absolut inte orde göra igår, jag blev stört förälskad i en häst. Min sambo blev förälskad i honom……….vet inte vad jag ska göra. Jag får han praktiskt taget om jag vill ha honom…….han är tunn, har rasp och mugg lite vanskött innan han kom till min bekant. Han har lagt på sig massor.
Men frågan är ska jag ha häst igen. ???? Orkar min rygg det ?
Min sambo ställer ifs upp till 100% men när han jobbar så måste jag mocka…….
Sen behöver jag ju en häst till, han kan ju inte stå själv………
Vad hade ni gjort ????
Alla nackdelar och fördelar vill jag höra !!!!!!

Jag tycker definitivt att du ska ta honom! Tänk vad du skulle ångra dig sen annars och då kanske det tom är försent. 

Skulle ha tänkt efter både en och två gånger nu när du nyligen gjort dig av med dina förra hästar för att du inte klarade det.
Du kanske orkar ett tag och måste sedan skicka hästarna vidare.
Kan du inte bara hjälpa din vän med hästen någon dag i veckan istället.

Det är så jag också känner, denna hästen är dock lite äldre, det jag kände med islänningen va att det va synd på en så bra häst att inte kunna bli riden mer än typ 2 gånger i veckan…..hade alltid dåligt samvete för honom.
Denna h'ästen är därimot så pass stor att min sambo kan rida honom.
åhhhhh va jobbigt beslut
Jo faktisk, hur mycket jag änn vill säga "kör hårt" så, som du säger, du behöver en häst som sällskap om du skall ha den hemma, och du orkade ju inte med två hästar även med din sambos hjälp… :(
Men, jag skulle kollat upp möiligheten av att ha den innackorderat i grannskapet nånstans, vad det skulle kostat med helinackordering inkl fordin, mockning, inn/utsläpp och foder. Om ni samarbetar om borstning/träning kanske det kunne gå? Kan du ta honom på foder ett tag och prova så tror du?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

tyvärr kan jag inte ta honom på foder el så
men jag är så kär
men finns det nån där du kan betala för mockning och fodring hela veckan?

ja det finns det !!!
Gud va svårt detta är, jag tycker så grymt synd om hästen också
problemet är ju att jag måsyte ha sällskap till honom också
som sällskap räcker det ju med en shettis eller mini.

jo absolut suck
jag ska se om jag kan ta lite foto på honom idag'
ja det vore kul att se hur han ser ut!
Nej, Lina, tänkte inte på hemma hos dig, men i nåt annat ställ där DIN häst är sällskap nu :D

men jag vill ha häst hemma…..det är det som är hela grejen

Kan du inte låna hem hästen på prov ? en ponny kan man ju alltid låna på foder man måste ju inte köpa häst.

Han vill inte låna ut honom på prov, han vill bli av med honom……..
vi får se vad som händer, det är iaf kaos i min hjärna……..suck
Tänk vad allting hade varit mycket lättare om jag inte hade problem med ryggen.
Jag trodde att jag skulle kunna jobba när jag valde bort hästarna förra gången och då blev jobb, häst, hundar, hem för mycket valde bort hästar för att kunna jobba, men jag kan ju ändå inte jobba så varför ge upp hästarna ?????

lina, jag tycker faktiskt inte att du ska skaffa en ny häst. du gjorde dig av med dina två andra av en anledning.
även denna hästen behöver ha mockat, hö/halm ska slängas ner. du har själv sagt till mig att fredrik jobbar mycket.
du har bara en rygg, tänk på det!

SÅ SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT
åh jösses, jag vill också ha !

Ha,ha är det en tinker? Trodde bombis att det var en travare.
Förstår att du är kär i han, han är jättevacker!

det finns itne ngn i närheten av dig som vill ha stallplats då? så kanske ni kan pordna ngt så att h*n fixar med din pålle när inte din sambo kan?
jag skulle ju tippa på en clydesdale eller en shire..

Åhh… va sött… tycker absolut att du ska slå till :D

vilken vacker kille du, förstår att du är kär… men tänk dig för! *krmar*

Jappp han är en shire……otroligt vacker, men ovårdad pojk, mager och utan muskler. Men men han ä
har stuligt en del av mitt hjärta
Jag har inte bestämt mig ännu………jag vill ena sekunden ringa och säga att jag tar honom, och nästa sekund känner jag att jag kan ringa oc säga att vi inte kommer att ta honom.
Åh varför ska det vara så svårt.
En bild till kan ni få !
du kan ju träna på gym och köpa ett sådant där back on track eller vad det heter bälte för människor till dig. Om du tänar så håller du din rygg i trimm. jag har oxå en dålig rygg. och som sällskap kan du ju alltid ha en mini shetland eller en get.

#26 Jag har en whiplash skada och ett par skadade kotor, så jag tror inte att ett gymkort hjälper mig……
nej men vilken snygging.den hade jag tagit direkt!!!!!trodde det var ett varmblod eller nått du fallit för.

En Shire är så lugn och trygg i sig själv, och det är ju inte säkert att han vill ha någon kompis i hagen, en del hästar trivs faktiskt med att vara ensamma. Kan du inte få lite upplysningar om det ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

hmm.. ni är lite roliga här inne faktiskt! Först tycker alla att nej.. linasvovvar ska inte skaffa häst igen ( då alla tror att det är ett varmblod) och sedan när ni får se att det är en shire så är det ett helt annat ljud i skällan.. haha.. ni är för goa ni!! =)
han ser jätte trevlig ut!!! Du vet ju redan vad jag tycker!:O)
jag har inte sagt att hon inte ska ta den.

nejnej.. inte så jag menade.. men det såg så kul ut att först va många jätte negativa och sedan när hon lagt in bild och så så vände det helt! =)

Jag har varken sagt A eller B i detta. Frågade bara om det var en tinker. Tycker att du måste känna det rätta själv. Men det var ju inte länge sedan du gjorde dig av med dom andra hästarna.

Tack för alla ers omtanke…Som Gejsa säger så är det faktiskt inte länge sedan jag gjorde mig av med mina älsklingar. Jag vill aldrig behöva göra om det, men man kan ju aldrig säga aldrig.
Jag är fortfarande grymt kluven, han är en härlig häst en riktig nallebjörn. Men han har ju både mugg och rasp, någon svampinfektion och säkerligen löss, så det är ju en hel del fix innan man kan börja arbeta honom.

Jag tycker att du ska köpa den… Om du känner som du känner

#35 som gejsa skriver och du är medveten om, det var inte längesen du fick skiljas får dina älsklingar. Frågan är hur går det när det blir vinter och kalt? Att ordna någon form av lösdrift är det möjligt, då kanske din "goa gubbe" kan göra mer av det runga när han är hemma. Det är ju lättare att med lösdrift.
Men rent spontant tycker jag du ska vänta lite, det kommer alltid nya hästar att bli förälskad i.
#35 akta dig för skabb… de kan få det i hovskägget…

#38 jag tror tyvärr det är skabb……….

oj oj oj, det kommer ju bli mycket jobb, å andra sidan kanske han inte får det sämre än han har det nu.
jag menar, om du bara orkar pilla med hans skabb varannan dag, så blir det ju knappast värre än nu ?

Hur gammal är han?

#45 han är 16

#43 Lite det ja ocskå känner, han kommer iaf bort från där han står nu……tanken är ju att han ska stanna hos mig, men om det inte blir så, så har han iaf kommit därifrån.
Men ja jag vet ju fortfarande inte
Har iaf varit och kelat med honom en stund nu

ok..
Det är ju ganska skönt med en lite äldre häst…
Som du själv säger att kan du sedan inte behålla honom så har han iaf kommit bort därifrån och då kan du kanske hitta ett annat kanon hem åt honom istället..
jo men precis, då får han lite pyssel och du kanske kan få iordning på honom med hjälp av din karl, har du bara hans hjälp så ordnar det ju sig säkert. han kommer ju i vilket fall som helst få det bättre..varesig du klarar av att pyssla med honom varje dag eller inte..

hur stor är han lina?
han var helt underbart söt…men det är ju som du vet ett JÄTTEjobb vintertid. Alltid är allt så mkt lättare på sommaren men när vintern kommer tillbaka undrar man vad man pysslar med när vattnet fryser i hagen, mocka o köra kärran i meter höga driver av snö… usch då är det inte kul!
men lösdrifrt hade ju varit en variant… det är sååå smidigt o skönt för hästarna..

#50 Jag vet inte jag tror han är ca 175-180
#51 Jag har ev fixat så jag får mockhjälp varje dag…..men det är vatten osv osv också.
Jag funderar och funderar på vad jag ska göra men, tyvärr lutar det åt ???? Äsch jag vet inte
Någon i skåne som vill va medryttare på en shire ??? *ler*

Men!!! Får han gå med så många andra hästar? Skabb smittar väl? Då får ju alla dom andra det också ju. Vad är det för hästägare som inte bryr sig.
Du tycker bara synd om hästen och vill hjälpa den därifrån. Men du måste tänka framåt också på vintern bla.
Men visst är det synd om hästen. Smal och eländig.

#53 Han går på bete med en tio andra, skabben är jättesmittsam, smittar dock bara i direktkontakt med annan häst. Dom står och kliar varandra och han har skabb på kroppen också.
Javisst tycker jag synd om honom, han står hos en hästhandlare…..som inte bryr sig. Jag vill bara ha hem honom, tvätta pssla om honom och ge honom kärlek. MEN jag vet att vintern kommer……det är det vi försöker lösa nu, ev ha honom inackorderad el så fast jag vill ha häst hemma. Jaja vi får se vad som händer

#54# hur många hästar hade han där då? Ser ju ut att vara några stycken iaf. Sorter?

#55 Dom flesta är unghästar där är två nordisar som är åringar, sen är det två friser/nsv en åring och en två åring. Ett par shettisar en gammal gammal ponny, ett halvblo, en grymt söt liten b ponny…..mm mm mm mm
han som har dom är snäll, men har för många hästar . SÅ han hinner inte ta hand om dom. Han har haft honom ett halvår nu. Han va betydligt magrare innan han hamnade här.
Stackaren har flyttat runt hela sitt liv

#56# Stackars hästar. Hoppas det finns bete så det räcker åt dom iaf. Åringar behöver ju mycket mat.

#57 Dom har en underbar hage, som är flera H där är massa gräs, skugga och vattendrag.

Skönt att höra att dom åtminstonde har gräs att äta nu då. Men det går nog och kliar på dom massor. Stackarna.
Stackars pållen… synd om hästar som måste flytta runt mycket - men om han ändå får det bättre hos dig, och blir behandlad och ompysslad så är det ju mkt bättre än hans tillvaro nu - så det skulle ju kunna vara ett alternativ: - och fungerar det inte för dig, så försöker du hitta ett riktigt bra hem till honom..? Givetvis är det inte bra att bidra till mer omflyttningar men å andra sidan verkar han ju inte alls ha det särskilt bra nu så du hjälper ju honom trots allt genom att ta hand om honom, och förbättra hans hälsa och välmående även om det blir tidsbegränsat. Skabben måste ju väck och hullet upp..
Jättefin pojke dock, vad heter han? =)

#60 Klokt sagt, han beöver ju få ett stabilt hem. Man kanske ska ragga ett hem till honom istället för att själv ta honom. För jag är fortfarande så kluven…
Hummm jag vet inte vad han heter men min sambo kallr honom Fritz, varför vet jag inte !

jag har oxå problem med min rygg och höft. jag är 17 år och har haft ont i ryggen och höften varje dag i 6år, jag klarar av stallarbetet fast det kan bli plågsamt och att jag vissa nätter inte kan sova för att jag har verk i rygg och höft, men jag kan bara inte släppa mitt största intressen…… hästar är hela mitt liv.
läkaren har sagt till mig att jag får lära mig att ha ont och att de inte kan hjälpa mig att bli av med min ständiga verk.
jag fick inga verktabletter,dom tycker inte jag behöver tabletter. det kvittat om jag sitter/står/rider eller inte har häst jag får verk även om jag hade sålt mina hästar(vilket jag aldrig kommer att göra). som sakt jag kämpar och håller tummarna för att verken en dag skall försvinna.

#62 Jag har ockdså ont närsom igentligen har jag inte mycket mer ont när jag rider osv osv. Men man ska ju vara rädd om sin kropp, men man kan ju inte sluta leva för det
Kämpa på tjejen !!!! Hoppas din värk går över ! Har du blivit skadad el ?

63# jag har inte blivit skadad, läkarna vet inte vad det är för fel på min kropp, det jag vet är att ryggen är 2 grader sned mot höger sida, men det är många som har ryggen 2 grader sned och det skall inte påverka höften.

#64 Stackare
När vi ändå är inne på värk och sådant..
Jag har levt med diagnosen skolios i X antal år nu, ryggen är formad som ett "S" fast med mindre böjar då. Jag har ont (värk) jämt och ständigt i ryggen och det strålar värk ner genom benen också. Detta är något jag måste leva med och som jag har lärt mig att hantera. Jag har aldrig ont NÄR jag rider, men såfort jag sitter av måste jag i princip sitta ett tag någonstans för att undvika den värsta smärtan.
Jag hoppas att det blir bättre för dig steffy, och för dig med linasvovvar. Det är så jobbigt att leva med ständig smärta!
Mycket fin häst f.ö. Lycka till med vad du än väljer..
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
jag minns när jag var liten, en kompis till min kusin, eller ja, vi är avlägsna släktingar vi med, men hon hade nått problem med sin rygg, så hon hade som en platta på sig, såg väl ut som en hockeyutrustning, typ…..du har inte haft nått sånt attlid ?
#67 Jag hade en sådan! Bostonkorsett heter det. Fy f*n vilket helvetes liv det var att ha den på sig 23 timmar om dygnet, i vilken värme som helst… Helt olidligt. Har aldrig mått så psysikt dåligt som jag gjorde under den tiden. Som tur är träffade jag en osteopat som sa helt tvärt om - korsetter är INTE bra för ryggen. Så nu går jag hos honom istället och har inte korsetten längre, och ryggen är faktiskt lite rakare..
det är ju jättebra ! jag kommer bara ihåg att hon hade den när jag var liten, så det måste ju vara 15 år sen eller nått..
hua, läskigt å kunna ha minnen 15 år tillbaka…….
orange tror jag den var..
Min var vit och såg ut såhär typ. Jättebra och stor bild. ;)
hm, inte likadan som jag tänker på, men det är ju möjligt att det är det ändå. som sagt, minnet är ju lite svagt….
Scolios… inte helt ovanligt känner/kände två tjejer som har det… båda fick bära korsett
#71 Finns olika sorters korsetter, just min var en sådan här. Alla ser olika ut eftersom ingen rygg är den andra lik.

Jag har också scolios bl a.
Nej skolios är jättevanligt, och drabbar i stort sett bara tjejer men del killar också.

min gubbe har skolios
alla verkar ju ha det :O inte bra.

Hur blir det med den lilla häseten:D? Ska du ta han eller? *Nyfiken*
Jag hoppas verkligen att alla ni andra som har värk blir bättre! Forskningen går ju faktiskt framåt.=) Jag har problem med mina knän, läkare vet ej vad det är men man kan typ säga att det är upphakningar men ändå inte;)
linasvovvar: Jag tycker att du ska försöka hitta ett eget hem åt honom och i absolut värsta fall ta honom om du känner att du orkar med det.
Lycka Till!
/Amanda

oj oj oj, tunna lilla vän….
du får hålla oss uppdaterade!
han behöver massa kärlek tror jag.

Stackaren! Har den inte gått på bete så länge? Eller hur smal var den eg när den kom. Jag menar den är ju så tunn än.

#85 han har gått på bete i minst en månad nu, han har inte tagit sig så mycket tyvärr, jag tycker han blir tunnare och tunnare för varje dag jag hälsar på honom. Han behöver stödfodras, avmaskas och älskas.
Hans ben ser för övrigt för j*vliga ut liksom på magen…..

uh, jag har lust att ta hit honom om du inte tar honom lina.
fast jag ska ju inte säga för mycket, vart skulle han stå ? bete i sommar är ju inga problem, då får han kompisar som är lika han själv i teckningen iaf..
näää usch… är han till salu? folk i grannbyn har nämligen shire

Vad är det för sår han har? Från broms eller kliar han sig sårig?

Jag tycker såren ser ut som mug/rasp som klättrat ordentligt upp på benen… Kan se rätt förj** ut då…
Stackars häst… :( Orkade inte riktigt läsa allt nu, men hoppas värkligen han får lite bättre omvårdnad…
oj vilken stackare!
hoppas han kommer till ett bra hem med god omvårdnad 
jag fattar inte hur folk kan låta hästarna få se ut så där

Usch, jag hoppas han kommer till ett bra hem, han behöver verkligen vård.

Jag tror tyvärr det är fotskabb (chorioptes bovis)
Detta är ganska svårbehandlat, jag pratade med min vet igår och han sa att jag kan ju hoppas på att det är skabb och rasp. Såren på magen kommer nog från flugor och från den tiden dom stod inne och låg i skitig halm osv. Han har nog ifs loppor osv också och det kliar ju på honom.

#95 Har du kommit fram till ifall du ska ha honom?

#96 Nä inte riktigt än, jag vill först få tag i en bra hovslagare som är vilig att verka honom, hovslagare häromkring är lite bekväma. Sen vill jag titta på hans papper också innan v tar hem honom isf.
Men som sagt jag har ännu inte bestämt mig.

Linasvovvar, en rak fråga, hade du övervägt att ta honom om han mått bra?
Han kommer ju att kosta en del att få frisk så gratis eller bilig är han ju inte om man summerar, om två tre år. Biligt undan kommer ju dom som satt honom i denna situation, här kommer en ängel och räddar dom från allt ansvar och kostnader. Jag funderar på om han kommer att bytas mot en annan häst som kommer att gå ner sig och förhoppningsvis räddas av en ny ängel.
En rak och direkt fråga vad sker för att detta inte ska upprepas i framtiden?

#98 Hästhandlaren som har honom nu har INTE vanvårdat honom, han kom till honom för ett par månader sedan, har lagt på sig sedan dess, men han som har han nu bryr sig väl iheller inte så mycket, för isf hade han stödfodrat avmaskat, behandlat osv osv. Men det är inte han som är grunden till vanvård.
Jag inser också att det kommer kosta en massa pengar, inköpspriset på hästen är ju den lilla kostanden.
Fast 15000 för en vanvårdad häst tycker jag är ganska mycket pengar, sen spelar det ingen roll vad det ät för ras, kön storlek el så.
Han kommer att kräva en hel del vetvård i början, extra foder hela sommaren, ev sulor på fötterna osv osv osv.
Jag kan nog inte riktigt svara på frågan om jag hade övervägt att ta honom om han mått bra, jag hade kanske aldrig träffat honom då, en svår fråga, men mitt spontana svar är JA.
Nu har det gått ca en vecka sedan jag såg honom första gången och jag tänker på honom dygnet runt.
Varför ska det vara så svårt att bestämma sig ?
det är nog väldigt vettigt att kolla upphovslagare ja, det är ju inte alla som har dojjor hemma till dom.
i vissa fall kan man specialbeställa från holland har jag läst nånstans :)

jag har inte sett hans papper ju, men jag har läst lite på nätet om Shire och clydelsdale och börjar mer och mer tro att han är en clydesdale, för han har ju vita tecken på sidan och under magen och det vill man ju inte ha på shire. jag vet inte vad tror ni ? Shire el clydesdale ???
jag skulle tro att det kan vara tillåtet på shires också, men det är ju inte omöjligt att han är en clydesdale, dom är ju rätt lika, fast jag har nog sett fler bilder på brunvita skäck clydesdales än på shire…
Svart, svartbrun, brun och skimmel. Alla tecken tillåtna, enligt shirens rasstandard.
och enligt aftonbladets hästraser, så är "Vanligaste fägerna är brun och mörkbrun, men skimmel, svart och stickelhårig förekommer också. Stora vita tecken kan återfinnas på vissa kroppsdelar."
på clydeldale.
clydesdalen verkar även vara liite mindre än shiren..
Lorita har helt rätt !
tänk dig för extra.
det kan bli väldigt dyrt för dig med tanke på hästens skick.

#103 på den sidan jag läste stod det att stora vita fält på kroppen ej är önskvärt.
Han är ju faktiskt inte så stor tycker jag, jag är ifs lång och har inte mätt honom.
Hoppas på att få se hans papper i veckan som kommer.

#104, det känns ifs som om pengarna inte ska spela någon roll. Men de gör det ju, själv har man inte det så fett när man är sjukskriven =0( Blääää men mitt hjärta säger att han får kosta vad han kostar bara han blir bra.
#106 men följ ditt hjärta och det sunda förnuftet.
ÄR det en häst som verkligen passar dig så ska du ju slå till!!
men om du "bara" tycker synd om honom och vill rädda honom så måste du ju tänka ekonomiskt också.
(hoppas du förstår hur jag menar)
om inte Mathilda hade passat så bra ihop med Kalle så hade jag ALDRIG vågat köpt en häst i hans skick. Men han var ju frisk- men väldigt mager ju 
nä men lina, då låter det ju som om det är en clydesdale..
har ni tittat på www.shire.nu , helt fantastiska bilder ! :D
och jag bara MÅSTE ha en….nångång..

Det är ju så att hästar, vandrar runt bland handlare tills någon ängels hjärta faller för hästen. Du bör inte glömma att du genom att köpa honom, också stöder en/fera hästhandlar verksamhet. Hästen som är en vara som byta och säljs, för varje häst som räddas så är risken stor att ytterligare en kommer in i karusellen, får för lite mat, dålig hovvård och obefintlig avmaskning. Den häst som du ger plats, den kommer du ju inte se, men tänk även på den hästen när du "räddar" denna, det var en annan räddare som gav plats åt din kärlek.
Det är krasst så, så länge det finns köpare så kommer det finnas hästhandlare, något att tänka på.
#109 så sant! tyvärr
ååh, glömde skriva.
shirens mankhöjd läste jag nånstans ligger mellan 170-190 sen finns det ju dom över det med, jag satt på en kille en gång, han var 192 tror jag. HÖGT!
och clydesdalen låg på 160-170..
#111 jösses! vågade du sitta på den? 2 METER nästan
jaa, det var roligt :D jag var liten då, kanske 11? dom hade honom på gotland, han var så fiin, ska kolla om mamma har några kort på det. vet att det finns, men var ? :D

Ja, så är det ju tyvärr. Köper man en häst från denna hästhandlare så skaffar han sig en ny som han inte behandlar väl osv osv
Det kanske hade varit skillnad om han ska avveckla och vill bli av med hästarna. Mycket jobbig sits du sitter i nu. Men följ ditt hjärta. Det gör jag och det brukar gå bra. 

haha, han kan kliva över stängslet ju!

tur dom är snälla ;)

åhhh vailken söt sak han va !
dom är ju sååå otroligt vackra och ståtliga!!