Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1232 ggr
gejsa
0

Skrivit för körkort!

Det gjorde min dotter kl 8.30. Och hon klarade sig med bred marginal. Hon hade 58 rätt. Så nu är det bara några körningar med bil kvar bl a omkörning på landsväg sedan är det uppkörning. Hon skrev för 6 veckor sedan då hade hon 1 fel för mycket.

Ville bara berätta det. Är så glad för hennes skull. Hon har ju en bil här hemma som vi redan köpt åt henne som står och väntar på henne. En Renault Clio.

reddie
0

Körning på landsväg? Är det något nytt?
Eller beror det på att min ministad räknas som en landsväg rakt igenom. Vi fick åka till en stad 5 mil bort för att träna stadskörning…
Skönt att hon klarade teoriprovet och hoppas hon får en bra uppkörningsinspektör den dagen hon kör upp.

gejsa
0

Tack ska du ha. Ja, här har vi både motorvägskörning och omkörning på landsväg och vänstersvängar på landsväg etc etc.

Hon ringde och var så glad nyss igen. Hon hade haft sitt sista prov i skolan direkt efter. Hon trodde att hon skulle få ig där eftersom hon inte förstod detta svåra prov. Men hon fick g+ på det iaf. Fast det sänktes tilll g iofs hon hade vg nyss. Men hon har haft 4 prov denna vecka bara. Inte lite tycker jag.

DojoKelder
0

Vad roligt Gejsa! Du får gratta henne från mig och önska henne lycka till när det är dags för uppkörning!

gejsa
0

Japp! Det ska jag göra med nöje. *ler* Tack!

Snuttan2
0

Men titta :) Omkörning på motorväg är inte svårare än ngn annan omkörning ju eller att övht meja sig ut på trafikerad väg så det borde ju gå super :)

Inte illa att få en egen bil heller ;)

mazze
0

Kul! Gratta från mig! Landsvägskörningen är inte svår… Vilken bilskola kör hon på?

gejsa
0

Nej, det är inte svårt. Men det är något om vänstersvängar. Kommer det någon bil bakom så ska hon vända längre fram eller så.

Bil och Mc går hon på. Samma som när hon tog EU-moppekort.

Ha,ha, hon måste ju ha något att köra med så fort hon får körkortet. Själv fick jag ta lån för att köpa en skruttbil.

mazze
0

Ligger det 3 bilar el mer bakom så måste man vända på bästa sätt. Vilket man inte gör när man har kortet men iaf. Sen har du ju förbjuden vänstersväng, spansk vänstersväng mm. Undrar om den bilskolan oxå åker till västerås?

Malin-A
0

hälsa henne Grattis =)

bubbelbubbel
0

ja det är knössligt med vänstersvängar, man kan även sakta ner så att bilarna kör om en, eller stanna på en parkeringsficka, vid dom flesta vänstersvängar finns det sånna luckor..:) 
jag hade sån sjuuuk tur på min uppkörning dagen innan var jag ute med körskolan, och min lärare sa, nu ska vi köra en typisk runda.
och nästan det första var en vänstersväng på en 90 väg, då hade jag en bil bakom så hon sa åt mig till punkt och pricka hur jag skulle göra. och dagen efter får jag SAMMA himla runda. :D
lätt som en jädra plätt säger jag ju bara. :)

hoppas elin får samma tur som jag ;)
och hälsa henne grattis !

jen
0

hälsa ett stort grattis!

gejsa
0

Hi, hi tack ska ni ha. Jag ska hälsa henne eller kanske låta henne få läsa lite vad ni skrivit. Vi får se om jag vill flytta på mig från stolen en stund.

#8# Varför undrar du det? Tog du ditt i v:ås?

Malin-A
0

#12 klart du vill flytta dig ifrån stolen, kan va dumt om man skriver för mycke. kan få ont i armen, en paus e va du behöver =P jhehehehe

__iE
0

Vad kul ! :D

gejsa
0

#13# Hi hi är du här nu och skriver.

Skojade bara. Hon har en egen dator.

fridak
0

vad kul! landsvägskörning är inga problem, iofs så är det den enda körningen jag kör;) och min uppkörning bestod nästan bara av landsvägskörning.

mazze
0

#12 Nej, jag tog mitt här i stan men vi åkte och fikade i V-ås på landsvägskörningen =)

gejsa
0

#17# Jaha. *ler* Hur hann ni göra det? Det är väl en vanlig dubbelektion bara? Fast förresten landsvägskörning har hon kört. Det är just omkörning detta gäller. Då fick hon köra till Torpa bl a och vända. Det konstiga är att jag också fick göra det fast ca 30 år tidigare. Och där har vi bott också.

lisette
0

halkan då?

roligt för henne!

mazze
0

Halkbanan var kul fast jag fattade noll ;) Snurrade i hade mig nästintill hela tiden =) Fast värst var nog att behöva sitta i den voltande bilen.

gejsa
0

Halkkörningen är klar sedan en månad säkert. Det är visst bara en rejäl säkerhetskontroll och vänstersvängar på landsväg som hon behöver. Sedan en dubbeltimma med repetetion. Sedan är det uppkörning. Men själva uppkörningstiden kan dröja flera veckor. Har man riktigt otur kan det t o m ta månader innan hon får en tid.

Alex
0

Oh vad skönt. :) Jag vill också ta körkort..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bubbelbubbel
0

uuusch mazze dendär bilen, huua, vi hade också en sån, det var jag tre killar och en tjej till, det var ju asläskigt när dom vände uppåner på den, fast jag tror vi slapp att klättra ut….

gejsa
0

Elin tyckte bilen var kul att få pröva på.

bubbelbubbel
0

näääe usch, jag gillade inte halkan förhuvudtaget, tyckte mest det var läskigt.

Malin-A
0

#15 jag e lite överallt =D

gejsa
0

#26# Hi, hi, ja, det märks än är du här och än där. Du hoppar verkligen. Flört

mazze
0

#23 Ja, jag fick då krypa ur den. Jag var säkert mest nervös (kanske inte) men det var ju ingen som ville börja så vem fick kliva i först. Nää, halkbanan var mest läskig då men nu skulle jag gärna köra om den =)

gejsa
0

Ja, dom fick också kliva ur den. Dom skulle känna på hur det är att volta och försöka ta sig ut. Dom berättade att många klara själva volten men när dom ska släppa säkerhetsbältet när dom sitter uppochner så ramlar man ju rätt ner med huvudet först. Det är just då som dom flesta olyckor händer. Att dom bryter nacken eller så….

lisette
0

men gör man inte teorin först, sedan halkan o sist uppkörningen?

på halkan fick jag en bil med totalt nerslitna däck så jag kunde ju inte köra ordentligt. började nästan böla för jag kände mig urusel. sedan berättade körläraren för mig och jag blev genast lättad :D

mazze
0

#29 Då ska man ju i en "pressad" situation tänka efter, undrar om man gör det.? Jag skulle ju få panik om det var i verkligheten och då vill man ju ut fortast möjliga.

Usch, dags att kojsa tror jag, börjar bli vimmelkantig. Jag är ingen nattuggla som er andra ;) God natt och kram på er alla!

gejsa
0

#30# Ordningen är nog olika var du än kör upp antar jag. För så är det inte här iaf.

gejsa
0

Natti, natti mazze. Ska också koja strax.

mazze
0

#30 Jag tror att jag gjorde det i den ordningen som du. Hade oxå en bil med blanka däck, fast så ska det tydligen vara just för att man verkligen ska känna på det. Körde dessutom halkan vintertid så jag kunde ju inte känna den riktiga skillnaden, var ju halt hur man än gjorde.

gejsa
0

Det kanske beror på hur duktig man är då. hehe

bubbelbubbel
0

jag hade en relativt nya liten audi, också med gamla däck, jag hade nog gärna gjort om halkan nu, men då kände jag mig inte alls säker på det, hade ju aldrig kört en bil själv ! kom ju knappt iväg, haha, han mobbade mig järnet…

men jag tror det kan vara rätt nyttigt att köra halkbanan lite då och då…tror man kan hyra den..
och jag tror det är roligare, nu när man kan köra bil..

Faxlin
0

Ohh, vad roligt. Gratulera henne från mig. Som ocks¨är kk-lös. Slår vad om att hon får sitt före mig :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mazze
0

#36 Ja man brukar få hyra halkbanan men har för mig att det är dyrt. Tror det kostar omkring 2000kr här.

bubbelbubbel
0

ja dyrt kan det nog vara, men kul :D om man är många så blir det ju inte så dyrt.

jag gjorde nog mina prov i den ordningen med, teori, halka, uppkörning, hur man än gör och var man än är, så är ju alltid uppkörningen sist, sen kan man nog göra halkan i omvänd ordning.

fridak
0

jag gjorde mitt i ordningen teori, halka och uppkörning. men det går att gör halkan före teorin men uppkörningen kommer alltid sist!

bubbelbubbel
0

jag tycker det är bäst att ta det i den ordningen faktiskt, för teoriprovet visar ju ändå att man har kunskapen om att köra bil, man vet hur man ska ta situationerna, och på halkan så får man testa det i praktiken.
eh, vi gjorde våran halkbana 13 juni…måndagen efter studenten, haha :D som om det inte redan hade varit en tuff helg lixom…

Alex
0

#41 Haha fick du verkligen köra då..? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

wewwa
0

Grattis till din dotter, gejsa. : )

mazze
0

#39 tror att det är per person annars är det inte så farligt =)

bubbelbubbel
0

mazze, är det per skalle ? oh shit !

jaa alex, vi fick det ;)

gejsa
0

Tackar hästen. Ja, min dotter är verkligen glad att hon klarat provet. Nu är det bara uppkörningen kvar och lite annan körning som jag skrev om förut. Den är hon inte rädd för.