Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 570 ggr
DojoKelder
0

Jag får fnatt!

Vet inte vad jag ska ha för sadel till mitt lilla varmblodssto.. har rak och rund rygg.. börjat få lite mer markerad manke nu när hon stått ett tag..
Vill inte betala multo för en sadel till henne nu då den förmodligen inte kommer att passa henne senare ändå..
Suck! Jag får ett bryt på detta! Vill ju kunna komma igång med hennes inridning ordentligt nu och då funkar det inte med en taskig sadel eller barbacka..

Snuttan2
0

När du skriver rund rygg, vad menar du då?
Menar du formen på revbenen, alltså i sidoled, att hon är rätt rundad utåt?

Vad är för mkt? (vad är ditt tak) 

När du skriver att hon fått mera manke av att stå så reagerar jag.. det låter inte friskt..
Hur stor/markerad manke hästen har har ju med skelettet att göra och det förändrar sig ju inte i fösta taget. Jag tror du antinge annvänder fel fackord ;) Eller att det inte står så rätt till med din häst om hon värkligen tappat fett och muskler så att det sjunkit så pass mkt att manken kommit fram.

Vissa saker ändrar sig ju inte, och det är ju den egentliga formen på ryggen, eftersom skelettet inte förändrar sig i första taget. Vad du kan göra om du har en Riktigt duktig sadelperson som hjälp, är att se hur hon skulle se ut när hon är i form och prova ut en sadel efter det och padda upp mellanskillnaden tills vidare.

Du har inga bilder på hur hon ser ut? 

Har du haft sadelutprovare/makare ut till henne?

DojoKelder
0

Tyvärr har jag inga bra bilder på henne just nu där man kan se något utav ryggen..
Sadelutprovare (diplomerad) har vi 1 här i närheten och vet inte riktigt om jag litar på henne då hon provat ut fel sadel åt ett antal hästar..

DojoKelder
0

Hästen är 4 år och växer nog en del fortfarande..

jen
0

kanske en bomlös?

Snuttan2
0

Fast hur mkt till ska hon växa?

Antinge så har hon mkt kvar att växa så att hon kommer forma om sig lite, å då skulle jag fundera på om det värkligen är bra att börja sitta på henne?

Eller så är hon så pass färdigvuxen att du kan hitta sadel för det lilla hon växer kommer inte förändra ryggformen… Men är det som så att hon ska växa så att ryggformen ska ändra på sig så är det rätt mkt att växa å då skulle jag inte sitta på henne :S

Vart bor du ungefär? Borde väll finnas fler? Finns ju även duktiga utprovare som reser runt en del upp å ner i landet…

Snuttan2
0

Snuttan rekommenderar inte bomlösa för riktig ridning Oskyldig Eller om man inte heller är mkt proff ryttare som värkligen är välmusklad för ridning (vilket knappt världseliten ens är, så hur ska vi små Lisor kunna vara det…?)

jen
0

fast en bomlös kan vara bra medans hästen musklar om sig.

definera riktig ridning

Snuttan2
0

Hur tänker du att den kan vara bra medans hästen musklar sig?

Kan man prova ut sadlar korrekt så kan man ju se hur hästen kommer att breda sig och passa in sadeln efter det för att sedan ha stoppning emellan så länge. 

Jag menar att övht kunna rida, kunna ge korrekta hjälper, häst i balans, ryttare som kan balansera sig, följa med och inverka.
Alla bomlösa jag varit i kontakt med har saknat någon sorts stabilitet och som tillåter ryttaren att kunna balansera sig, kunna ens följa med hästen eller inverka, eftersom de tagit ifrån ryttarens stabilitet och där i balans. Har du ingen balans kan du inte sitta och kan inte ge hjälper. I att de varit för mjuka i sätet så blir det som att försöka göra perfekta rörelser i sängen med spänst, det går inte ritkigt eftersom sängen ger efter i madrassen och du måste följa med den och böja på andra ställen du inte ska, rörelsen förskjuts.

jen
0

Hur tänker du att den kan vara bra medans hästen musklar sig?

eftersom en bomlös formar sig mer efter hästen. Det är ju ganska svårt att hitta sadlar stup i kvarten vartefter hästen byggs upp i kroppen.

många kör med bomlöst häromkring iallafall tills hästen är "klar" SEN köper de en annan sadel. Jag tycker det är ganska bra ide.

Snuttan2
0

Hur länge är det ungefär? Och hur dåligt musklade är deras hästar innan?

Just i inridnigsfasen på en unghäst så har ju unghästen ingen balans och som ryttare krävs det ju att man har dubbelt så mkt balans för att inte bara balansera sig själv utan även sitta kvar i balans när hästen försvinner ur den fram och tillbaka. Alltså gör det det än värre att man sitter i en sadel som kanske inte ger en balans på en unghäst än på en vuxen som iallafall har lite egen balans… :S

Vad för bomlösa sadlar är det du tänker på?

Vill man ha något mer flexibelt för häst som ändrar sig så finns det ju bomar som går att byta ut i vidd eller värmas om för häst som förändrar sig…

DojoKelder
0

Snuttan!
Jag ska försöka ta lite nya bilder på henne i veckan… så får du se hur hon ser ut och kanske kan komma med något förslag på vad vi kan börja med att titta på..

Snuttan2
0

Jag föreslår igen att försöka ta ut ngn i första hand, är lättare att se live vad som skulle kunna passa och se om de faktiskt passar ;)

Vart är det du bor någonstans ungefär?

DojoKelder
0

Ronneby i Blekinge..

Snuttan2
0

Du bor ju i den häst-täta delen utav landet ;) Är ju inte alls långt att åka eller betala ngn att åka för att få tag i en hel bunt utav olika sadelutprovare/makare!