Stressad
Igår flyttade jag min ponny till ett stall precis där vi bor , riktigt skönt.
Han har tidigare gått själv i en ganska liten hage och nu igår så släppte vi in honom i den stora hagen med de andra 5 hästarna.
Allt klickade och gick väldigt bra.
Igår så tog vi in honom lite tidigare för att han inte är van att gå på så mycket gräs och han vart så himla stressad , stog och gnäggade och gnäggade och tyckte det var riktigt jobbigt.
Även idag när jag skulle ta in honom så blev han en helt annan häst , han började snurra runt mig och försökte många gånger sticka ner till dom andra i hagen igen.
Vi fick in honom i stallet och även där stog han och gnäggade och "letade" efter de andra.
Kul att han gillar de andra hästarna såklart , men hur ska man göra?
Han är i vanliga fall en lugn och trygg ponny , så det är absolut inte likt honom..
Ta det lugnt och ge hästen några dagar att "landa". Har hästen tidigare gått själv i liten hage och helt plötsligt får komma till både ett nytt stall och in i en helt ny flock så blir det något helt nytt för hästen. Det tar lite tid för en häst att ställa om och "bo in" sig i ett nytt stall med nya hästvänner. Kanske kan du ta med någon av de andra hästarna in när du hämtar din såhär i början så hästen får sällskap och slipper stressa upp sig? Du kan ju passa på om nån annan ändå ska ta in sin häst.