ang sadeltryck
har precis börjat rida igång mig häst som jag köpte i jan.
har upptäkt att när han ridits klart finns det märken på ryggen alltså svettmärken på just en punkt ca 1 dm brett på båda sidorna.
har en keiffer dounau hoppsadel om det hjälper med fårskinnspad med kanal.
är det tryck från sadlen som orsakar detta om det hamnar i lite bakåtvikt. skulle det funka med en gelpad bak då bara? eller måste jag helt enkel byta sadel (sadlen e genomgången så den är hel och bra stoppning)
ni ser på bilden ungefär vart märkerna blir
PÅ den lilla information du ger skulle jag gissa att sadeln hamnar i bakvikt, vilket med största sannolikhet beror på att den är för smal framtill. Eller möjligen om den är för rak så att den trycker extra mycket baktill.
Lägg på sadeln och ta några bilder, så är det lättare att ge bra svar.
Bilderna är inte helt lätta att tyda (ffa inte på min lilla bildskärm), men känslan jag får är fortfarande att bommen nog är en aning för smal. Då kan man få den effekten som du sett nu - sadeln glider fram lite och lägger mer vikt baktill.
Be sadelutprovaren kika och kanske värma om sadeln åt dig - det är ju flrdelen med Kieffersadlarna, att det är lätt åtgärdat. Det ser ut som att sadeln annars ligger ganska bra längs ryggen på hästen. (om det är den jag tror som hjälper dig så är kanske det enklaste att du tar med häst och sadel dit…)
Lycka till!
tack så mkt, tror det med, och lättast är att åka dit