Varmblod anfaller shettis
Vi fick hem en shettis på 23 år, jättesnäll och lugn! Han gör inte mycket väsen av sig.
Hemma har jag ett engelskt fullblod, 22 år och en varmblodstravare, 6 år. Valacker allihop.
Efter att ha haft shettisen i egen hage brevid de andras i ett par dagar så försökte vi släppa ihop dom.
Fullblodet gör ingenting, men varmblodet blev helt rabiat och höll på att ha ihjäl den lille!
Jag kände det som om han var ute efter att döda. Han jagade den lilla hela, hela tiden och högg och bet, tog tag i manen och lyfte den stackarn samtidigt som han nästan gick ner på knä för att krossa den lille!
Han gav sig inte och var helt inne i att anfalla den lille, så han struntade helt i oss, som försökte för glatta livet att komma åt att separera dom.
Den lille gjorde ingenting förutom att försöka att komma undan och fullblodet stod alldeles villrådig och gapade. Och jag höll på att få en hjärtattack..usch, så hemskt det såg ut!
När varmblodet kom till oss gick fullblodet med ett sto och då var fullblodet så vaktigt på stoet så varmblodet hade inte en chans att komma till henne och han var då inte ett dugg aggressiv då!
Nu har jag fullblodet och shettisen i en egen hage och det går hur bra som helst och varmblodet går i en egen hage, alldeles brevid med en luftspalt emellan och det är lungt. Men hur ska jag någonsin våga släppa ihop dom?
Finns det hästar som är snälla annars men som inte klarar av vissa "hästraser"?
Varmblodet har nog ett alldeles för bra självförtroende, för han beter så. Biter på fullblodet bara så där och nafsar i våra kläder, men inte på ett elakt vis på oss, utan bara plockar i kläderna!
Hur gör man? Tycker samtidigt så synd om varmblodet som nu får gå ensam
Och samtidigt så skulle shetttisen gå på slakt om vi inte tog honom och han är sååå snäll!
Någon som har erfarenhet? En lösning?
Carpe Diem….Fånga dagen
Jag hade ett sto (svensk ridponny) förr som var helt vansinning på små mörka ponnyer. Skimmlar gick bra (de brydde hon sig inte alls om), men alla mörkare förger var det bara att glömma. Hon var förutom det jättsnäll mot alla nya hästar och försökte aldrig vara dominant utan var den som "hängde på" de andra bara.
Hon hade där hon stod förr gått med två små (svarta) ponnyer som hade varit taskiga mot henne. De körde runt henne i hagen, lät henne inte äta med dem och var allmänt jobbiga. Och jag antar det var därfor hon var som hon var.
Det enda jag kan tänka mig skulle kunna fungera i ditt fall är att shettisen får bli "en i gänget" ordentligt med de andra hästarna, och att du sedan släpper dit varmblod tillsammans med dem och hoppas på att de står upp för sin nya kompis. Se till att den bli accepterad av ledarstoet. Men om varmblodet var ledaren i hagen tidigare så blir det nog svårt tyvärr.
Hakuna matata!
Min erfarenhet av shettisar i hagen är att de andra blivit rädda.
Det var två ettåringar som skulle få en lekkompis i form av en äldre shettis. De, som aldrig träffat en shettis förut, blev jätterädda för honom. Det höll i sig i många dagar.
När shettisen sen fick en fläta i pannluggen så de kunde se hans ögon så var han inte särskilt farlig längre.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det är inte alltid stora hästar riktigt fattar att de där små lurviga grejorna är hästar de med. När det kom två shettisar i hagen bredvid sommarhagen där min gick så stod de fem stora pållarna som fågelholkar och fnös stampade och stirrade på de små korvarna …
Munkorg på varmblodet så kan han iaf inte bita shettisen?

Min ponny gillar inte shettisar. Jag tror hon är osäker på att det är hästar och förknippar storleken med hundar vilket hon hatar.
Ja detta med storleken borde det ju absolut kunna vara! Kanske kan du då ha dem i boxarna bredvid varandra en tid så att varmblotet fattar att den också är en häst 
Hakuna matata!
Mitt gamla travarsto (RIP) hon avskydde våra shettishingstar när hon brunstade. Hon skulle döda dem. Var vårens första brunst ett år och det var snödrivor, jag halkade och tappade ena hingsten som stack iväg och kröp in under slanorna i hagen och skulle uppvakta henne, och hon blev helt rabiat.
hon attackerade med öronen totalslickade bakåt, stora huggtänderna blottade och sen så slängde hon sig på honom med böjda framben och klämde ner honom mot marken eller in i snödrivorna i hagen.
Men med andra ponnyer som inte vart hingstar, tex shettisston var det inga problem. Hon tålde inte shettishingstar helt enkelt (hon ville väl ha riktiga hingstar, inga puttefnask ;) )
Ett alternativ är ju att släppa dem i en helt ny hage som ingen av hästarna känner sig hemma i då är det inget revirtänkande, även hästflockar har ju sina territorier och det är en sån sak som hästar har med sig trots de är domesticerade. De har sin människa, sin/a hästkompis/ar, sin box, sin hage och vissa blir väldigt vaktiga om SINA områden.
Så det är ett alternativ, släpp dem i en "okänd" hage.
Sen ska man inte glömma att shettisar tål en hel del. Och att en del fighter kna vara rätt våldsamma men i regel så gör vi människor fel som går in och delar på dem så de inte får göra upp om rangordningen i fred.
Ett annat alternativ är också om du rider/kör varmblodet trött innan ni släpper ihopa dem så h*n inte har så mycekt överskottsenergi som går ut över shettisen så kanske det går lugnare till också.
Gå promenader med bägge (var minst 2 då) så de får kolla in varandra förutom via ett staket.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Nu verkar ju varmblodet vara väl kaxigt och ouppfostrat, då han plockar på er människor också. Han behöver förtså att han inte är i hög rang. Ibland får man skydda hästar från varandra, finn senstaka individer, som är farliga för andra. Kanske kan shettisen få en liten shettiskompis…
Vi kände likadant då vårt halvblod hade försökt jaga ihjäl shettisen vi lånade. Vi hade de i hagarna bredvid varandra utan luftspalt i en vecka det slutade med att shettisen helt sonika kröp under staketet och ställde sig och betade bredvis halvblodet som inte brydde sig ett dugg.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen, tusen tack för hjälpen och för dom goa skratten i vissa av era inlägg!
Det känns så skönt att få höra andras historier med likartade problem.
Munkorg var ett bra förslag, då kan han ju iallfall inte ta tag i den lille och slänga runt honom som en vante!
Och just det där med promenader tillsammans. Jag tänker på Ceasar Millan och hundar..Kanske är ungf samma som dom. Att dom får flockkänsla när man går ihop alla.
Varmblodet hatar ju hundar också. Vi har ju märkt att när hundarna kommer med in i hagen så får dom bråttom som attan ut igen, för han kommer som en tok och ska jaga dom och jag tvekar inte en sekund på att han skulle ha ihjäl dom om han fick tag på dom!
Så kanske han tror shettisen är en hund? Storleken är ju densamma och han har ju aldrig sett en ponny eller en shettis..ja, eller gått ihop med någon iaf.
#3 Så jag skratta åt ditt inlägg! Ser dom stora hästarna framför mig..vilken syn
hahahaha!
Tack alla..känns lite bättre nu och ångesten lägger sig lite
Carpe Diem….Fånga dagen
#10 jo som Cesar o hans hundar :D
Sen så testa som någon skrev att fläta ihopa pannluggen på shettisen så han inte ser ut som en berner sennen ;) och så ögonen syns ordentligt.
o munkorg är också ett bra förslag, en betesreducerare skulle nog funka lika bra. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#10 Min ponny beter sig likadant mot hundar i hagen som din, eller bara dem är nära. När jag red en gång kom en gåendes med sin dobberman som hoppar upp mot hennes huvud och skäller, min ponny drog snabbt ner huvudet och såg skitsur ut. XD
Hur har de gått nudå? :)
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

Vi har varit ute och gått med dom tillsammans och varmblodet bryr sig inte speciellt förutom när han kommer jättenära, då ser han ut som han gör mot hundarna, lägger öronen bakåt och som vill ta sats och bita. Så jag har ännu inte haft ihop dom i samma hage.
Kanske ska låna en betesreducerare och prova? Då kan han ju iaf inte bita honom och kanske släppa ihop bara varmblodet o shettisen. I en ny hage. Och fullblodet får inte vara med..det kanske skulle vara lösningen och kanske man skulle gå ut o gå med dom först och sen släppa dom tillsammans?
Det tror jag att jag ska prova 
Tack än en gång för all hjälp, alla!
Jag återkommer om hur det gått (om jag kommer ihåg) hehehe..
minnet är lite si o så ;)
Carpe Diem….Fånga dagen