Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 10188 ggr
examynia
1

"maskros-hage"

är de nån fara för hästar att gå i en sommarhage med MASSOR med maskrosor i? alltså helt gult. vad jag vet så är inte maskrosor farliiga för hästarna?.. MEN är de bra att gå i en hage med så mycket i?

HolyFuck
0

Har aldrig hört att det skulle vara något problem med det! Maskrosor blommar ju ganska kort dessutom.

examynia
0

nä jag vet inte helelr.. bara en tanke som slog mig när jag körde förbi en hage(tom) med MASSA maskrosor:P.. för min häst älskar att äta dom.. ser han dom när man ä rute å går så sliter han nästan grimskaftet hur handen på mig:P

Uss
1

Risk och risk, maskrosor är VÄLDIGT näringsrika har du ett matvrak eller en häst som har svårt att hålla hull? Läste (i Plancks bok tror jag) att ett par TRE om dagen räcker…

examynia
0

när de gälle rmin häst så  är han ett matvrak som håller hullet lätt:-Pvi ha ringa maskroshagar. iaf inte på de sättet.. en å annan .. men som sagt är man ute å går så sliter han gärna mot maskrosorna.. de var samma med min andra häst.. men de är inte giftiga iaf?

för vi mäniskor kan ju äta bladet å använda blommorna åxå s..

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Stämmer det verkligen? Vår shettis ÄLSKAR maskrosor och våra hagar är fulla med maskrosor och även om han är lite rund om magen så borde han spricka om det vore så energirikt att tre blommor skulle räcka. Han äter ju maskrosor hela dagarna.Glad

Elshira
0

Det är nog inte farligare än gräs.

Maskrosor (både blad och blomma) kan i.af. vi tvåbenta äta i sallad t.ex. =)

Hakuna matata!

Salander
1

Det är ingen fara för hästar att äta maskrosor (däremot vet jag inte om nått händer om de äter för mycket, men det har jag personligen svårt att tro)

Maskrosblad och rötter är bra för hästar med lever och njurbesvär, blodrenande och bra vid reumatiska besvär :) Innehåller bl a kalcium, kalium och magnesium! Så det är bara nyttigt för hästarna att äta :) Och som sagt så kan ju även vi människor äta det- om vi vill :)

examynia
0

jo men de var de jag tänkte åxå att de kan ju itne vara farligt..

så då får han gärna äta sina lskade maskrosor haha:P

Uss
0

#5 Nja ENERGImässigt räcker nog inte tre maskrosor, det var nog "det andra" (mineraler och vitaminer, som jag kallar näring) som var tillräckligt. Men det var inte Planck som skrev det, så det kan väl vara osagt hur det är med den saken. Farligt är det ju iaf inte :D

Emmma
0

Nej det tror jag inte det är. Men däremot är det faktiskt doping! Fast hur mycket en häst måste få i sig är oklart, de är nog ganska mkt.
Vi diskuterade det på min gröntkort kurs och de är nog inte så troligt att en häst äter den mängden :)

Tusen
0

#10 Vad har du fått de ifrån? Eftersom vi tävlar i trav så är jag väldigt medveten om vilka preparat som är dopingklassade och till dessa hör inte maskrosor (om det inte har ändrats sedan igårkväll) Flört Du har inte förväxlat det med nypon som är dopingklassat i stora mängder?

Här kan du läsa mer om de preparat som är dopingklassade.

kaka1234567
0

Maskrosor är näringsrika ja men är de inte farligt med allt I överskott? jo självklart är men tänkte på gräs att det är ju mer naturligt :) eller ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

#12 De hinner inte äta mer överskott av maskrosor än överskott av gräs i så fall.

WinterPrince
0

Det enda som kan hända är väl att tänderna kan bli bruna? Vet att min fick det förra året och när jag googlade sa dom flesta sidor att det var pga maskrosorna. Tänderna återfick sin vanliga färg när han stallades in för hösten sen.

Emmma
0

#11 jag tävlar också i det så jag är väl uppdaterad, därför vart jag också förvånad då jag hörde det om maskrosorna. men som sagt eftersom de krävs en enorm mängd, så kanske de innehåller är något som finns med på gränsvärden listan? ska kolla med läraren om jag träffar han något framöver!

Tusen
0

#15 Ja, kolla och skriv gärna vad du fick för svar.Glad