Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1228 ggr
Lina
0

koksaltlösning

hur blandar man? och kan man ha en flaska i stallet eller måste det vara "färskt"

lakrisfian
0

vatten och salt och nått mer kommer inte ihåg

tessa
0

Tror man bör förvara i kylskåp, hur länge man kan/bör göra detta vet jag inte på - är osäker men personalen på t.ex apoteket vet detta.

tezzie
1

1 dl vatten, 1 krm salt…koka det och låt det svalna

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0

köper du koksaltlösning så behöver den inte stå i kylskåp!

Cydonia
0

Det låter farligt att blanda själv. Fast det kanske bara är jag som linsbärare som är superhygienisk. ;D

tezzie
0

#5 Mitt recept är från BVC och till bebisar så att jag tror inte att det är så farligt :)

Cydonia
0

#6 Haha, okej. Då litar jag på det. :)

tezzie
0

#7 Jag är oxå linsbärare ;)

tessa
0

Till mina tidigare piercingar brukade jag koka upp 2 dl vatten och ca ½ tsk salt utan jod.. fungerade bra.

Min "kylskåpsrekommendation" gäller hemmagjord lösning men har för mig att apoteket rekommenderar att man använder lösningen de säljer direkt, utan att spara - men jag är inte säker…  knappast någon fara, men det är ju inte sterilt längre.. =)

Pomperipossa
0

Hela grejen med koksaltlösning är ju att den ska vara steril. Om man inte använder den ganska snabbt så börjar det ju växa bakterier i den. Jag rekommenderar att du köper koksaltlösning på apoteket. Finns i ganska stora engångspipetter.

wewwa
0

Vi blandar själva till Pärlans ögon, men vi brukar inte spara lösningen efteråt…

Cydonia
0

#10 Ja, koksalt som man köper på synsam håller ungefär 2 månader, så även om det inte är hemmagjort blir det ju osterilt efter ett tag.

tessa
0

ja koksaltlösning som man gör hemma skulle inte jag kalla steril, men det blir nog bra.. =)

lisette
0

det finns jätte bra pipetter på apoteket på 250 ml (tror jag de är) som är perfekta att använda till sår. de är dock dyra, närmre 200:- för en låda på 10 st har jag för mig.