koksaltlösning
hur blandar man? och kan man ha en flaska i stallet eller måste det vara "färskt"
vatten och salt och nått mer kommer inte ihåg
Tror man bör förvara i kylskåp, hur länge man kan/bör göra detta vet jag inte på - är osäker men personalen på t.ex apoteket vet detta.

1 dl vatten, 1 krm salt…koka det och låt det svalna
*** Kärleken övervinner allt ***

köper du koksaltlösning så behöver den inte stå i kylskåp!
Det låter farligt att blanda själv. Fast det kanske bara är jag som linsbärare som är superhygienisk. ;D

#5 Mitt recept är från BVC och till bebisar så att jag tror inte att det är så farligt :)
#6 Haha, okej. Då litar jag på det. :)

#7 Jag är oxå linsbärare ;)
Till mina tidigare piercingar brukade jag koka upp 2 dl vatten och ca ½ tsk salt utan jod.. fungerade bra.
Min "kylskåpsrekommendation" gäller hemmagjord lösning men har för mig att apoteket rekommenderar att man använder lösningen de säljer direkt, utan att spara - men jag är inte säker… knappast någon fara, men det är ju inte sterilt längre.. =)

Hela grejen med koksaltlösning är ju att den ska vara steril. Om man inte använder den ganska snabbt så börjar det ju växa bakterier i den. Jag rekommenderar att du köper koksaltlösning på apoteket. Finns i ganska stora engångspipetter.
Vi blandar själva till Pärlans ögon, men vi brukar inte spara lösningen efteråt…
#10 Ja, koksalt som man köper på synsam håller ungefär 2 månader, så även om det inte är hemmagjort blir det ju osterilt efter ett tag.
ja koksaltlösning som man gör hemma skulle inte jag kalla steril, men det blir nog bra.. =)

det finns jätte bra pipetter på apoteket på 250 ml (tror jag de är) som är perfekta att använda till sår. de är dock dyra, närmre 200:- för en låda på 10 st har jag för mig.