Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 8832 ggr
Linnea
0

Hur snabbt?

Om man rider ut och skrittar ungefär hälften av tiden och resten trav och galopp i lugnt tempo, vad är medelhastigheten då? Svårt att säga såklart men på ett ungefär? Jag menar 5 eller 15 km/tim? Har ritat upp en runda på 18 km och vill veta ungefär hur lång tid det skulle ta att rida den.

Skynda långsamt så går det fortare.

Aribigga
0

Det beror väl på vilken slags häst du har också ;) För mig hade 18 km tagit runt tre timmar, men James har inte så långa ben heller…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Uss
1

Och jag och hunden kunde GÅ ifrån pålle med dottern på ^^

Uss
0

Men vi har en runda på 3 km och den tar ca 30 minuter i skritt

Sarah
0

Jag brukar ha runkeeper på mobilen då jag rider ut. Mest skritt men lite trav och galopp brukar ligga på ca 6 km/h. Mer trav och galopp så hamnar vi ofta på ca 9 km/h. Då inkluderat ca 20 min framskrittning.

CelsiusT
0

Det beror ju väldigt mkt på hur vägen ser ut också. Om man har möjlighet att hela tiden hålla tempo framåt eller om man måste stanna eller långsamt klättra upp/ner eller gå omvägar runt svåra ställen i skogen. Vägen kanske inte heller tillåter trav och galopp utan man tvingas skritta mer än man från början tänkt sig. Men jag skulle säga at jag brukar hålla tempo som #4 runt 5-10km/h. Vi har en väg som är halva vägen i skogen (inte helt lätt terräng men inte jättesvår) och andra halvan på grusväg och den är ca 5-6km och den tar en timme att skritta runt i lugnt tempo (och stanna och titta på något, prata, vela lite vid någon stock man ska gå över osv). Har hästar i storlek 150-155cm.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

Våra ponnysar skrittar och travar 8 km på c:a 35 minuter. (1/3 skritt och 2/3 trav). Så 18 km borde ta lite drygt 1 timme.Glad

CelsiusT
0

#6 Skulle nog snarare säga 1½-2½h (troligtvis ca 2h) att rida 18km beroende på tempo och terräng/framkomlighet.

Om du rider ca 13km/h (som #6 gör) då tar det 1h 23min att rida 18km. Rider du i 10km/h så kommer du 18km på 1h 48min, rider du 15km/h så tar det 1h 12min (låter väldigt snabbt att hålla det tempot på en vanlig ridtur som ändå är så "lång"). Rider du å andra sidan mer eller mindre bara skritt så håller du nog en hastighet av ca 6km/h vilket tar dig 18km på 3h (vilket är väldigt långsamt för en vanlig ridtur, ofta travar och galopperar man ju också).

Tusen
0

#7 Okej då, 1 timme och 20 min. FlörtSkrattande

Linnea
0

Jag har ett russ men jag tänkte få med mig några stllkamrater på denna tur och då blir det blandade hästar. Åtminstone halva turen kommer att skrittas, jag brukar bara trava/galoppera på grusvägar med gräs i mitten. Flera av hästarna rids inte ut så mycket heller så man kan inte hålla nåt supertempo.

Sarah
0

Kollade närmare på min karta som är uppmätt med tid och hastighet och gps. Skritt på min stora häst ligger på drygt 6 km/ h. Lugn trav ligger på drygt 15/ km h och lugn galopp på ca 20 km / h. Men, det är en stor och pigg häst, med stora steg. Men är hälften skritt på din runda är det alltså minst ca 1,5 h¨skritt.

CelsiusT
0

#9 Jag skulle säga att du nog ska räkna med omkring 2h. (om vi räknar att du skrittar helva vägen (9km med hastigheten 6km/h) och travar andra halvan (9km med hastigheten 15km/h) så kommer det ta 1h 30min + 36min.)

#8 Ja fast TS har redan från början sagt att hon kommer skritta halva sträckan och då kommer hon inte upp i den medelhastigheten som du gör när du travar så mkt vilket gör att det tar mer tid än så.

Linnea
0

Jag red en runda förra veckan som var ca 7 km, den tog över 1½ timme och då skrittade jag mer än halva (min häst skrittar ganska långsamt). Detta innebär att 18 km skulle ta närmre fyra timmar om jag red ensam. Han är ju dock piggare när han har sällskap och de andra kan ju inte hålla mitt tempo hela tiden så lite fortare lär det ju gå..

CelsiusT
0

#12 itter och mäter upp slingorna som jag brukar rida häromkring som tar ca 2h. Jag rider mest i skritt men travar och galopperar där det passar (men mkt är klättrande i skogen på små slingriga stigar vilket inte lämpar sig för högre hastigheter) och vi stannar ibland och pratar om något vi ser och sådär, tar en lugn och trevlig uteritt helt enkelt. Det visar sig att jag kommer ungefär ca 10km på dessa två timmarna (snitthastigheten blir ca 5km/h). Så du ska nog räkna på uppemot 3h om ni kan hålla något sånär tempo, annars är det risk att det kan ta längre tid.

Linnea
0

Risk och risk.. vi kanske vill vara ute länge Flört