Jäst-varför och hur mycket?
Som rubriken säger varför ger ni och hur mycket? Detta av Bakjäst/kronjäst färsk som finns i butik.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag gav ett halvt paket en period när pålle var lite dålig i magen
Jäst fungerar harmoniserande på mag och tarmfloran. Så om dom har problem med orolig mage (eller andra symptom som kan tyda på en orolig mage) så kan man ge jäst i maten 1/4-1/2 paket tror jag man brukar ge. Finns även färdiga "hästprodukter" som ska verka harmoniserande på magen men fanlig matjäst har samma inverkan. Ve tinte riktigt vilket som blir dyrast. Min burk med Harmoni (foder jäst till häst) kostade inte så särskilt mkt och den har räckt väldigt länge.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min häst får yea sacc (levande jäst) köper 1 kg burk för ca 350 kr, ger 10 gram om dagen tror jag som underhållsdos, så räcker i hundra dagar. Ger det för att det är bra och stabiliserande för magen.
#3 Håller sig verkligen jästen aktiv så länge? Eller det kanske är torkad jäst? :)
Hakuna matata!
#4 om det är jäst man köper i mataffären du jämför med så får man nog säga att yea saccen är mer "torkad" :) Den har ganska kort "sista förbruknings-datum" men jag har hittills fått slut på burken innan det datumet. Min nuvarande burk går ut i augusti detta år men jag kommer nog få slut i juni/juli nån gång:)