Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1148 ggr
Luva
2012-04-15 23:04
0

Dilema

Jag undrar en sak.

Om en hästägare ska ut och tävla, då undrar medryttaren om den på samma tävling får ställa upp med hästen i en klass.

Ägaren säger ja, även om den i annat fall troligtvis tagit den klassen också.

Medryttaren betalar givetvis sin egen anmälningsavgift, men anser ni att medryttaren ska vara med att betala transporthyran och bensinen till tävlingen?

Offbeat
2012-04-16 00:50
1

Det beror på om medryttaren betalar en summa i månaden för att rida. Då är ägaren redan en snåljåp och medryttaren tydligen rik så varför inte betala lite till? Annars om man är glad för hjälpen man får och ser det som en rolig grej så nej betala bara för starten.

examynia
2012-04-16 08:20
1

Jag tycker inte man ska betala bensinen som medryttare då. Menar om ägaren lade tänkt ta den klassen om inte medryttaren skulle gjort de så tycker jag de är lite snålt . Jag som ägaren skulle aldrig ta betalt om de är mitt påhitt å om medryttaren hänger med. Avgiften tillhör väl att den som ska tävla betalar men inte de andra om man ändå ska åka

Zadeira
2012-04-16 08:49
3

Om ägaren ändå hade kört dit och själv ställer upp i en klass så tycker jag inte att ägaren kan "kräva" att medryttaren betalar något för transport och bensin eftersom det inte blir en extra kostnad för ägaren. Hon kör ju dit ändå.

Däremot så kan jag tänka mig att medryttaren skulle kunna erbjuda sig att betala i alla fall en liten kostnad eftersom denna själv slipper hyra transport och betala bensin, vilket den hade gjort om ägaren inte själv skulle tävlat utan medryttaren ensam skulle åkt iväg.

Elshira
2012-04-16 09:12
4

Jag tycker att ägare och medryttare borde dela på kostnaden för bensin och ev. transporthyra. Att medryttaren skulle betala allt tycker jag dock känns fel.

Egentligen brukar man ju säga att den som står för bilen inte betalar något för bensinen (efter som man räknar med att en normal personbil kostar+tappar i värde ca 15 kr mil, vilket är det samma som bensinen kostar). Men om ägaren redan hade tänkt åka själv så kanske det känns med rättvist ändå att enbart dela på bensinen + ev. transporten.

Tycker det känns ganska så självklart att man inte sysslar med välgörenhet bara för att man har en medryttare. Men givetvis kanske man själv vill att de ska få göra det gratis av en eller annan anledning, men det är en annan sak.

Hakuna matata!

Gronstedt
2012-04-16 13:16
0

#1: På vilket sätt är ägaren hjälpt av att avstå från en start för att medryttaren ska få den i stället?

CelsiusT
2012-04-16 20:24
1

Jag hade aldrig som hästägare krävt att medryttaren skulle betala. Men jag hade gärna sett att medryttaren själv erbjöd sig att dela på tex bensinen (jag har ingen hyra av hästtransporten).

Om jag som medryttare hade frågat om att få rida en klass och att ägaren skulle avstå för min skull så hade jag nog själv erbjudit mig att betala, men jag anser inte att jag måste vara med och betala på bensinen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
2012-04-16 21:10
1

Vill medryttaren betalar den startavgiften samt ddelar på bensinpriset (och ev hyra av transport). Detta är för mig en självklarhet. Däremot tar vi aldrig betalt för att våra medryttare rider våra hästar.

polgara
2012-04-17 11:19
0

Ser det som en självklarhet att medryttaren ska vara med o betala hälften

KKajsa
2012-04-17 12:38
4

Eller att medryttaren fixar lunchen Glad Hade jag själv uppskattat mer än pappers pengar.

CelsiusT
2012-04-17 15:44
1

#9 Det håller jag helt med om! Pengarna kanske inte blir så stora, nån hundralapp eller två för bensin och ev hyra. Är det kort resa och man har egen transport så kanske bensinen går på någon 50-lapp per person och då känns det nästan löjligt med papperspengar, men det är mkt mer värt att medryttaren ordnar tex lunch och fika eller något annat som behövs inför tävlingen.

Luva
2012-05-15 14:38
0

Transporthyra och bensin ca 1200 kr

Uss
2012-05-15 17:51
0

#10 och 11 Jag täkte just det - det kan bli en ganska stor summa för transport och bensin… tycker nog att de ska dela! Att ägaren ändå ska till tävlingen innebär väl inte att medryttaren ska åka snålskjuts! tycker ägaren är snäll nog som låter medisen rida en klass - som ägaren själv eg. ville rida!

CelsiusT
2012-05-15 18:03
0

#12 Om ägaren själv tänkt rida och då avstår så hade jag nog som medis erbjudit mig att betala. Som ägare hade jag kunnat säga tex 'ja jag kan avstå den klassen så du får låna hästen om vi delar på kostnaderna för resa och hyra m.m.' Men jag hade aldrig kommit i efterhand och "krävt" att medisen skulle betala, då ska det sägas direkt. Men jag kan mkt väl tänka mig att låna ut min häst till medisen och avstå utan att begära betalt.

Jag anser att man kan göra hur som helst, sålänge man är överrens. Ingenting är fel i detta läge mer än att kräva saker i efterhand, sånt gillar jag aldrig. Man ska ha korten på bordet med en gång. Medisen ska kunna välja direkt att "ta tillbaka frågan" om ägaren har som motprestation att man delar på kostnaderna (det blir ju ett helt annat läge för medisen). Det ska inte vara att ägaren säger ja och när man sedan ska åka så kräver denne pengar för bensinen.

Emmma
2012-05-15 23:53
0

Om jag hade tänkt åka iväg och tävla min häst i två klasser om det visar sig att medryttaren vill ta ena klassen. Självklart tycker jag då att den ska vara med och betala för resekostnaden!

På vilken sätt skulle det vara snålt? Det verkar som att alla medryttare får allt gratis.

Jag har medryttare till mina men de betalar ingenting.
Behöver inte ens lyfta ett finger med stallsysslor.
Eller jo ibland om det är något extra, men i vanliga fall.
Men nu är min ponny lite speciell och han fungerar så bra med sin medryttare, så jag tycker att det i detta läge är viktigare en pengar!

Det är dyrt att ha häst och om någon ska rida och inte behöva tänka på något annat så tycker jag att den ska betala.
Men bara för det behöver man ju inte ta hutlösa summor..