Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 6570 ggr
examynia
0

inspänningstygel under ridning?

vad anser ni om det?

något speciellt man ska tänka på om man ska använda det?

om ni inte tycker de ska användas.. varför?

för och nackdelar?

tänkte iaf köpa det till longeringen å funderar på att även testa under ridningen men vill veta lite vad ni tycker med för å nackdelar osv..

CelsiusT
1

Beror lite på vad det är för inspänningstygel. Men generellt så tycker jag att man inte ska använda det. Bättre att rida hästen dit och låta det ta tid så hästen bygger upp musklerna rätt och orkar gå där. Att hästen böjer på nacken betyder inte att hästen får med sig bakbenen. Jag ser hästens välvda nacke och sänkta/lätt indragna nos som ett bevis på att jag rider rätt, jag kan inte "fuska" mig dit genom att spänna in den för då är den inget värd. Men när den kommer av min ridning då vet jag att jag gjort rätt.

Dock "hjälptygel" i form av martingal använder jag gärna på tex undhästar som slår med huvudet (den håller tyglarna på plats och gör att tygeltagen kommer från rätt håll oavsett var hästens huvud är) eller på hästar som har en tendens att slå upp huvudet. Kan även använda mig av tex tie down i situationer där hästen behöver hjälp med stöd, så som tex barrel race där man inte vill hålla i tygeln för att inte riskera att dra hästen i munnen men ändå kan hästen behöva stödet eller i roping där det kan bli farligt om hästen slår upp huvudet och fastnar i lassot.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
3

Man ska aldrig använda en inspänningstyge då man rider!!Förvånad Longering eventuellt. Annars är jag stark motståndare till att tvinga hästar att gå på ett visst sätt, genom att spänna fast dem på olika sätt.

Lär dig jobba med hästen istället. Tycker det är djurplågeri med alla dessa inspänningstyglar.

Gronstedt
1

Vid ridning kan man möjligen använda halsförlängare, som uppmuntrar men inte tvingar hästen att sänka nacken. Den är dock att se som "stödhjul" för en ovan ryttare och/eller häst och ska inte användas i onödan, bland annat för att både hästen och ryttaren vänjer sig vid den och inte arbetar på samma sätt som utan. Den kan vara bra på till exempel ridskolor, eftersom den ger hästen en jänn kontakt att förhålla sig till och uppmuntrar den att inte köra upp huvudet för mycket, vad en ovan ryttare än gör för något.

Man kan använda graman som "säkerhetsbälte" på en häst som tenderar att resa sig, om den reser sig som protest mot till exempel att behöva gå hemifrån. Om den reser sig för att den har ont är det förstås en annan sak.

Man kan använda martingal för hästar som slår med huvudet i olika sammanhang.

Om man vet vad gör kan man ockspå använda halsförlängare eller graman tillfälligt på konvalscenthästar, men det är inget man ska trixa med hur som helst på egen hand. Vad man än använder för hjälpmedel är det viktigt att de är korrekt inpassade och inte tvingar hästen till en låst form. De ska bara användas för att motverka fel som kan bli skadliga/farliga och därmed uppmuntra hästen att närma sig bättre form.

mille-star
1

En hjälptygel kan aldrig få en häst att börja jobba med bakben och rygg. Risken finns istället att hästen knäpper av i nacken och blir framtung, vilket man inte vill uppnå!

examynia
0

just därför vill jag veta era åsikter innan man börjar använda.. =) självklart skulle jag ju inte börja använda nåt som jag inte har en aning om hur de fungerar.. självklart så frågar man ju nånsom är kunnig innom detta..

men om vi ser bara till longeringen då?

ska jag då bara ha lina menar ni eller? för hästen lär ju inte gå i form utan nnting å då är väl longeringen ganska meningslös? om man inte bara ska träna kondotionen vill säga..

mille-star
2

i min mening är longering en ganska meningslös "träningsform" då det är slitsamt att springa runt runt på volt. Ville inte heller påstå att man tränar konditionen särskilt väl heller. Jag rekommenderar istället att tömköra, då kan du träna din häst i rätt form utan inspänningstyglar. Dessutom så bygger en häst som jobbar i en bra form rätt muskelgrupper och blir mycket mer harmonisk än med inspänningstygel.

examynia
0

menar du tömlongera då eller? för de ska jag åxå börja med.. vill ha lite variation.. för om man bara går rätt bakom hela tiden så kommr väl inte hästen i form? men om man tömlongerar så kan man väl spänna så att tömmen/longerlinan sitter så att man kan jobba dom? eller har jagfattat helt fel när jag läst å kollat bilder om de?

som sagt jag ska självklart ta hjälp av nån som kan innan jag sätter igång själv..

CelsiusT
1

#7 Jo visst kan man gå bakom och få hästen i form! Men även tömlongering är bra. Du ska inte spänna in hästen vid tömkörning heller utan jobba den dit.

Longering anser jag mest är till för tex att lägga röstkommando på olika gångarter, användbart då man ska vänja hästen vid sadel osv. Mest praktiskt i samband med inridning och utbildning av den unga hästen. Men för den äldre hästen så är det ganska meningslöst, fortfarande gäller ju att hästen inte per automatik får med sig bakbenen för att man drar in huvudet på den och då sliter det mer med longering än det ger.

examynia
0

#8 okej

longeringen använder jag kanske 1 gång imånaden å mestadels just som du säger.. för att han ska lyssna på mig.. använder även rösten väldigt mycket när jag rider.. men han behöver lära sig att koncentrera sig på mig.. å just för att han gärna lägger på osv när man rider så vill jag kunna använda rösten till de åxå.. men tänkte även om kunde göra mer nytta samtidigt som man övar rösten osv.m min häst är ung;-)

men har även sett å hört om sånt där "pessoa system" eller vad dom kallar de.. där de är massa snören å så en grej som ligger an mot bakbenen så dom ska få med sig baken.. hur är de då?

som sagt jag vill hitta en mängd olika saker att träna på just för att de inte ska bli så enformigt med enbart ridningen så därför jag frågar er om en massa alternativ å vad ni tycker:D eftersom många av er haft häst myyyycket längre än mig hehe:P

CelsiusT
0

#9 Ja hästen måste ju iof inte nödvändigtvis vara ung för att vara under inridning och även en ung häst kan ju vara "färdiginriden".

Men då longerar du inte mer än kanske 10-15 min. Då är det bättre att hästen inte är störd av massa inspänning utan istället kan fokusera på dig och inlärningen. Tänk på att inte nöta får mkt. Kör lite i ena varvet och lite i andra varvet, fokusera på en sak i taget så du inte tränar 10 grejer samtidigt. Ta sedan en paus och gå en promenad eller så.