Blivit tittig?!
Nu har jag haft min häst i ett halvår, han var till en början väldigt pigg, tog väldigt långa, stora, lite slappa steg. Han försökte liksom smita undan lite, trots att han gick med bra framåtflyt. Eftersom han hade en tendens till att bli alldeles för stark och ibland bli okontrollerbar har vi i ett par månader tränat på att få honom att arbeta ordentligt under sig, gå kort och stak så att säga. Men nu senaste tiden, när träningen börjat ge resultat har han helt klart blivit mycket bättre på att lyssna, lättare att hållas ihop, men det medförde ett annat problem.
Han har senaste tiden blivit väldigt, väldigt känslig för skänkel. De hjälper han förut förstod alldeles utmärkt har han nu blivit osäker på, börjat stäppa runt oförstående etc. Ett exempel på det är när man gör halt och han genast börjar backa och steppa runt precis som om han inte förstår ett skvatt av vad jag ber honom om. Jag har då försökt att sitta stilla i sadeln för att slippa få honom mer förvirrad, men han fortsätter backa och fara runt. Han har helt rent utsagt blivit tittig. Har ingen aning om vad detta kommit ifrån, då han inte betedde sig så för någon månad sen. 
Har nyligen bytt sadel på honom, vet inte om det kan ha med saken att göra? Han verkar dock inte ha ont och han reagerar inte när jag sadlar eller på tryck över ryggen.
Skulle bli oerhört glad om någon kunde hjälpa mig klurar ut vad detta kan tänkas handla om!
Tacksam för hjälp hörni. 
Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan "tittig" och "står inte stilla i halten". Att hästen blivit känsligare är ju jättebra, men då måste man ju som ryttare bli mindre grov och mycket mer noggrann i sina hjälper, och det är inte alltid så lätt
.
Om hästen inte står stilla i halten, utan backar och trampar runt, och jag kunde utesluta problem i munnen, problem med ryggen och annan smärta, så skulle jag fundera på nedanstående.
Jag skulle också fundera över vad hästen gör med halsen och ryggen i halten. Gör han halt i bra form, går han ur formen, krullar han ihop sig? Om han ändrar formen ändras ryggmusklernas arbete och det kan vara så att något just i ändringen orsakar smärta.
Jag skulle fundera på min hand. Tar jag för hårt, håller jag kvar i förhållningen efter att hästen stannat? Vad händer om jag sitter kvar i halt med sätet och släpper ut tygeln helt - sänker han nacken och slappnar av? Går han iväg? Kan han stå stilla i en balanserad halt, eller är han i framvikt och trampar runt för att hålla balansen?
Jag skulle fundera över min sits. Sitter jag inte bara stilla utan också precis rakt över hästen? Om jag lagt bak vikten för att sitta in i halten, har jag då lagt fram den en aning när hästen stannat, eller sitter jag kvar i "förhållningsläge"?
Jag skulle fundera över min skänkel. Jag har hållit om in i halten, men håller jag kvar även i halten? Om jag haft benen på olika ställen, eller om jag tryckt olika mycket, för att hålla hästen rak in i halten, har jag då återgått till "neutralläge" när den står stilla, eller trycker jag fortfarande ojämnt?