Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7268 ggr
MidnightLight
0

Få hästen att dricka mer?

Undrar om det finns något man kan göra för att få hästen att dricka mer vatten?

En av mina hästar är jätte dålig på att dricka inne i stallet han har både vattenkopp och hink men han dricker inte ur vattenkoppen och han rör knappt vattenhinken han dricker max 1liter under tiden dom står inne ca 9timmar jag tycker det känns lite ?

Vet dock inte hur mycket han dricker ute då dom är 3hästar i hagen och delar på en 60liters thermo bar.

Elshira
0

Så länge din häst inte verkar hängig, slapp i huden, torra slemhinnor, får kolik eller dyligt brhöver du nog inte vara så orolig. En ganska bra indikator är urinen. Kisset ska vara ljusgult (ju ljusare dess bättre) om det börjar se ut som koncentrerad äppeljuice eller ännu mörkare dricker hästen troligen för lite. Men se till att kolla flera gånger, morgonurin är oftast lite mörkare. Något jag själv märkt (vi har endast hinkar) är att hästarna nästan alltid verkar föredra att dricka ute. På sommaren kan de komma raka vägen från boxen och dricka nästan en hel hink (10 liter) på en gång. Varför vet jag inte, vi byter vatten och tvättar ur hinkarna varannan dag, och ungefär det samma ute. Men något att fundera över är, om ni har en thermobar ute så kanske din häst inte gilar allt för kallt vatten? Brukar den dricka dåligt när det är varmare med eller bara på vintern? får din häst hö eller silage? Har den mycket att äta över natten eller äts det mesta under dagen? De dricker gärna när de äter/ätit och ju blötare foder ju mindre vatten behöver de givetvis. Tänk också på att en häst som inte rids svettig också dricker mindre, men 1 timme hårt arbete kan bli mer än 10 liter svett. Se till att din häst har tillgång till saltsten bara. Det är viktigt med salt för att förvara vätska i kroppen.

Hakuna matata!

viktoria91
2

Min ponny var väldigt dålig på att dricka inne efter buköppning så lösning blev päronsaft i vattnet1 Inte så mycket men mest så att det luktade päron och smakade sött, då slank det ner. ;)

Elshira
0

#2 Vid tillfälliga saker som efter operatiok, kolik mm är det bra att få i lite extra vatten. Betforvatten eller melassvatten är popis bland hästar. Men man ska abdolut inte ge det mer är just tillfälligt, det är allt annat än nyttigt och det är inte bra med rent socker för hästar i och med fångrisk. Det höjer blodsockret väldigt snabbt! Dricker en häst bara allmänt dåligt måste man hitta anledningen och åtgärda det. Hästar som rida hårt och svettas mycket kan behöva extra salt om de inte är duktiga på att äta det, annars kan deras törst hamna lite efter. Men det är ingrt som ska behövas vid normal ridning.

Hakuna matata!

MidnightLight
0

Han äter torrhö både ute och inne får ca 3kg inne över natten. Jag köpte honom i februari -12 och då drack han alltid upp hela hinken inne i stallet varje natt och då åt dom silage ute i hagen som var väldigt blött. Det är nu i ungefär en månads tid han varit dålig på att dricka.

tycker att han borde dricka mer nu när dom äter mycke "torrt" Han är duktig på saltstenen den vet han hur man slukar!

viktoria91
0

#4 Kan du inte vattna höet? Då får han i sig en del vatten.