S: tillskott
Har en del tillskott av olika slag som blivit över nu efter att jag inte längre har kvar min häst. Inget är utgånget, utan är helt safe att använda :)
Paketpris kan fixas! Finns i Göteborg.
* 7 rör med slemlösande brustabletter. Totalt 175 tabletter - bortskänkes.
* Ca 480 g lakritsrot (slemlösande, lindrande, anti-inflammatorisk, laxerande, kramplösande, hostdämpande, antibakteriell, motverar virus) använd till hosthäst. Dosering: 10-20 gram/dag. - 20 kr (värde ca 80 kr).
* 1250 g (minus 3 doser) selevitan (selen, e-vitamin). Dosering: 25 g per 250 kg (doseringsmått medföljer), 1-2 gånger i månaden. - 100 kr (värde ca 700 kr).
* strax över 3 kg foderjäst. Använd till host - och fånghäst. - 20 kr (värde ca 80 kr).
* ca 400 g Anis (slemlösande, kramplösande, lindrar vid väderspänning, östrogenisk, parasitdödande) Använd till hosthäst. Dosering: 1 näve om dagen. Pris: 20 kr (värde ca 80 kr).
* ca 300 gr vitlökspulver (antiseptisk, antibiotisk, antimikrobiell, maskmedel, slemlösande, svettdrivande, blodtryckssänkande, motverkar diabetes, motverkar blodproppar) Använd till hosthäst. Pris: bortskänkes.
* ca 380 g kardborre (mot Artris, reumatism, eksem, för matsmältningen) Använd till Fånghäst och för dess tumörhämmande egenskaper. Dosering: 10 g dagligen. Pris: 20 kr (värde ca 150 kr).
* 500 ml kvickrot, flytande. (naturlig pigghetskur på våren, antibiotisk, lindrande, innehåller mycket kisel, järn, vitamin A och B) Dosering: 8 ml/dag (dosmått ingår). Pris: 100 kr (värde: 365 kr).

Lite ytterligare saker:
* 3 olika termometrar. Pris: 30 kr/st. (värde 85-159 kr)
* 2 förpackningar helosan, 1 förpackning jodopaxkräm Pris: bortskänkes.
* Kolla masken, giltig tom 31/12-12. Pris: 100 kr. (värde 249 kr).
* 8 st Fenylbutazon (används vid fång), Pris: bortskänkes.
* 2 st trasiga täcken, stl 125. Pris: bortskänkes
hej jag tar gärna fenylbutazonen, dom slemlösande brustabletterna, foderjästen, kan ta helosanen och jodopaxkrämen med,
betalar givetvis frakt :)

Näe.. Jävla skit :P Ville ha exakt samma grejer som ovanståeende :P + två till jaja :9
Var i Gbg-trakten finns du? Jag tar gärna de trasiga täckena och en del örter.

#3 Vad är det mer för grejer du skulle cilja ha?
#4 Jag finns på centrala hisingen, lättåtkomligt :)
#3 skulle de vara så att du vill ha allt e de väll okey men skulle gärna vilja ha fenylbuttan iaf så skulle du kunna ta det andra?

Slemlösande Brustabletter
Foderjäst (beroeende på om det kostar multum att skicka så tungt)
Vitlökspulver
Helosan och jodopax
Kolla masken
Buttan
Detta skulle jag egentligen vilja ha :P
för jag har fått svar från henne väntar bara på inbetalningesnr, men som sagt kan jag släppa allt om jag får fenylbuttan

#7 Frakten verkar bli 90 kr med schenker för allt det. Plus 120 kr för kolla masken och foderjästen. Vill du ha det? För isåfall hade vi ju kunnat komma överens om att niare fåt fenylbuttan. :)
TS, jag tycker faktiskt inte du ska ge bort fenylbutazon, lämna in det på apoteket istället.
För det första är det ett receptbelagt läkemedel(!), och det är livstids karens för slakt. Hästar som fått det får alltså inte gå till livsmedelsproduktion utan måste kremeras vilket kostar betydligt mer, så man är medveten om det…
För det andra är 8 påsar fenylbutazon (antar du har det i små dospåsar) inte mycket att hänga i julgranen om en stor häst behandlas. Första dagen ska hästen ha 1 påse/100 kg kroppsvikt, följande dagar ½/100 kg kroppsvikt. Får en stor häst fång räcker det inte ens en halv vecka, man brukar räkna med 10 dagars behandling minst, och längre vid behov.
Hakuna matata!
min har redan i passet att hon är behandlad för fång och ätit fenylbutazon, och är en minishettis, varav jag vill ha det är om hon får ont och apoteket inte är öppet så kan jag ge henne.

Fine :) Jag tar det !
#10 om en häst får fång hoppas jag att vet. rings direkt och inte att ägaren doserar hästen själv. Framför allt om det är första gånge hästen blir dåligt. Jag hade gärna tagit buttan också, då min ponny fått det när han fick fång. När min lille blev dålig gick det åt max 8-10 påsar totalt varav jag fick 1 påse av vet, så 8 påsar räcker ett tag till en liten ponny. Är det minishettis så hjälper dom påsarna mycket, då det är dyr medicin att köpa annnars.
MVH
Sofie
#1 Termometrarna, är det någon av dom med ring där bak som man kan fästa snöre i?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#14 Jajemmen! En av dem har det, och jag såg nu på prislappen att den kostade 249 kr och inte 159. Så den skulle jag nog vilja ha 50 kr för iaf :) Kollade så att den fungerade som den skulle också, och det var inga konstigheter. Har förvarat den i originalförpackningen.
#15 Okej, vad blir det med frakt?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#16 Det borde bli 86 kr totalt.

Ska man ta det på postförskott? Eller hur blir smidigast?

#18 Går tyvärr inte att skicka med postförskott som privatperson (eller rättare sagt utan ett bankgiro).
HolyFuck, jag ska nedåt byn idag. Tror du vi kan ses på Hisingen någonstans i em/kväll? Jag är intresserad av täckena samt av anis och kardborre, om du har det kvar.
Angående buttan, så är det ju så att när man fått det utskrivet av veterinär kan man lika gärna ge påsar som man köpt privat som att hämta ut nytt på apoteket. Eller om man har en häst som står under behandling och man bara behöver ringa veterinären för att få mer utskrivet. Jag håller med om att man inte ska ge det hur som helst på eget bevåg, men under ovanstående omständigheter ser jag inget fel med det.
#20 Nej jag förstår det också, har man haft flera fånghästar eller en kännslig häst kan man ju ställa diagnosen själv i princip, och vet man mängden man kan behandla med är det lugnt.
Men det är fortfarande receptbelagd medecin, precis som att maskmedel inte kan köpas av vem som helst hur som helst. Butta kan förutom behandla fång även dölja mindre hältor t.ex. vid försäljning.
Recept används för att det inte ska komma i fel händer, och det finns en anledning till att medeciner är receptbelagda. Hur vet TS att personen som påstår sig ha använt det till sin häst verkligen har det, eller en kommer använda det på den hästen? Inte för att jag tror att denne gör det, men för mig är det i.af en principsak.
Butta är för övrigt inte särskillt dyrt, åtminstone inte jämfört med många andra läkemedel. Och som sagt, 8 påsar räcker knappt till en fångbehandling åt en shettis ens, man måste alltså kontakta veterinären oavsett. Och jag vet inte hur glada veterinärerna blir när de ev vill undersöka hästen och man säger att den står på butta för tillfället. Att avbryta behandlingen (för att visa på hälta inför veterinär) är väldigt dåligt under fånganfall efter som om man inte ger det tills hästen blir symptomfri blossar det lätt upp igen (och bahanlingen går till spillo).
Ser man symptomen på kvällen och de inte är superakuta (symptomen brukar i regel komma smygande även om de finns de som de går snabbt för) går det bra att kyla hovarna med kallt vatten och se till att hästen står mjukt (och se till att ta bort anledningen, t.ex. bete eller kraftfoder, eller om tarmfloran skagits ut av annan anledning). Står hästen med superakut fång räcker inte butta som smärtstillande, och vet måste komma ut oavsett.
Kort och gott, veterinären lär behöva kontaktas oavsett, och genom att INTE ge/sälja receptbelagda medeciner så förhindrar man att det kommer i fel händer.
Hakuna matata!

Detta finns kvar nu:
* Ca 480 g lakritsrot (slemlösande, lindrande, anti-inflammatorisk, laxerande, kramplösande, hostdämpande, antibakteriell, motverar virus) använd till hosthäst. Dosering: 10-20 gram/dag. - 20 kr (värde ca 80 kr).
* 1250 g (minus 3 doser) selevitan (selen, e-vitamin). Dosering: 25 g per 250 kg (doseringsmått medföljer), 1-2 gånger i månaden. - 100 kr (värde ca 700 kr).
* ca 400 g Anis (slemlösande, kramplösande, lindrar vid väderspänning, östrogenisk, parasitdödande) Använd till hosthäst. Dosering: 1 näve om dagen. Pris: 20 kr (värde ca 80 kr).
* ca 380 g kardborre (mot Artris, reumatism, eksem, för matsmältningen) Använd till Fånghäst och för dess tumörhämmande egenskaper. Dosering: 10 g dagligen. Pris: 20 kr (värde ca 150 kr).
* 500 ml kvickrot, flytande. (naturlig pigghetskur på våren, antibiotisk, lindrande, innehåller mycket kisel, järn, vitamin A och B) Dosering: 8 ml/dag (dosmått ingår). Pris: 100 kr (värde: 365 kr).
* 3 olika termometrar. Pris: 30-60 kr/st. (värde 85-249 kr)
#21 8 påsar räckte till min shettis, så visst räcker det till att behandla en liten ponny.
MVH
Sofie