Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4296 ggr
J-Parnebo
0

intervallträning!

Hej!
hur lägger ni upp intervalltränig i trav och galopp för era hästarn? hur länge travar/galopperar ni och hur länge skrittar ni?
tacksam för svar!

Zaphix
0

Funderar på samma sak.

Egentligen skulle man haft en pulsmätare för att kunna få det så effektivt som möjligt. Men bra såna kostar en del..

Jag intervalltränar iofs bara med vagnen, men i både trav och galopp. Har dock inget bra upplägg utan går på känn. Han är duktig på att tala om vad han orkar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

När jag tränade intervall med min ponny så racade vi tills han vart flåsig (ca 3-5min i början) Sen skritt tills han hade normal andning igen (ca 5-10min)

Klasselover
0

När jag kör blir det efter uppvärmning 3km trav med galoppinslag, skrittpaus 1-2min och 3 km trav med galoppinslag igen. Därefter jogg och avskrittning.. Ska snart lägga in ännu en 3-km sträcka eftersom hästen inte blir trött..

Ridningen, kan väl vara ca 1min galopp, 2-3min skritt.. Ung häst som inte går hårt i ridningen utan vi fokuserar på körningen istället.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Linnea
0

Är jag i ridhuset (30*60 tror jag..) så skrittar jag några varv sen trav ett halvt varv ungefär. Sen galopp två varv, trav 1-2 varv, skritt tills han inte flåsar längre. Sen gör jag samma i andra varvet. Han har inte så bra kondis än kan jag tillägga.

Skynda långsamt så går det fortare.

mallan-nog
0

Nu har ju jag mest travhästar som jag intervalltränar med… De går intervaller i trav eller galopp. Då travar/galopperar de i friskt tempo ca 800 m därefter en minuts skritt, sen drar man igång nästa intervall. Normalt går de ca 6 intervaller, går de lugnare tempon (om de tex är väldigt lerigt/ tungsprunget) så får de istället gå 8.

WornOut
0

När jag kör intervaller med travarna blir det oftast; 2-3 km "vanlig" trav (friskt tempo), 2 km snabb trav, 2 km vanlig trav, 2 km snabb trav, 2 km vanlig trav, 2 km snabb trav och 2 km vanlig trav + avskrittning Glad Blir alltså sammanlagt 1,4 - 1,5 mil med tre intervaller Glad

Dom har ju såklart väldigt bra kondition..
Med min ridhäst Blir det kanske: Uppvärmning (skritt och trav) ca 10 min. Sen galopp och trav varvat var 1-2 km. I ca 1 mil. Sen jogg + avskrittning Glad

Offbeat
0

Jag brukar köra 3 minuter galopp, 1 minut skritt sex gånger, måste nog öka det dock mina ben vill dö men hästen är lika pigg som innan..

Nu till varför jag letade upp denna tråd; vad tror ni om att golppintervalla hästen i en enda lång intervall, säg 20-25 mins galopp i friskt tempo? Positivt/negativt, nyttigt eller ej?

Linnea
0

#7 Beror på hur vältränad den är. När jag vintertränade galopphästar som 16-åring galopperade vi 20 min i varje varv i ridhuset. Kan säga att benen bar inte efter det dom första gångerna..

3 min galopp verkar lite lite. Prova 10 min istället och kanske 3-4 intervaller och se hur hästen känns, är hästen pigg efteråt kan du köra några gånger till så och sen öka på lite mer. Du kan ju öka på två sätt, antingen längre intervall eller fler. Bäst effekt blir det om man gör både och såklart men man får ta en sak åt gången.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zaphix
0

Nu brukar jag köra intervaller på ca 1 km galopp (är ungefär 4 minuter) och sedan ett par minuter skritt. Upprepar det fem-sex gånger.

Intervallträning handlar ju om att hålla pulsen uppe högt en stund, sedan lugn igen. Om man tar en lång intervall bara så kan man ju inte se till att pulsen är uppe så högt. Typ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg