Vävning...
Hej!
Nu handlar detta om en för mig helt okänd häst men brukar ofta promenera förbi ett stall i trakten där det finns en hel del hästar
Idag när jag promenerade förbi märkte jag att ett av stoen stod och vävde ganska häftigt och trampade med såväl fram- och bakbenen, verkade lite som den inte skulle vilja stå på sina ben… Har aldrig sett att hästen i fråga skulle ha vävt förut och har bott och promenerat i närheten i fler år…
Är inte över huvudtaget bekant med ägaren så tänkte kolla här först ifall den månne har ont och därför väver? Menar när den börjat så plötsligt… Inne i stallet vet jag inte hur den är men i hagen har den iaf inte vävt förut..
Hästarna borde inte ha ätit så mycket gräs heller än att det skulle handla om hovfeber…
vad är hovfeber för något?
MVH
Sofie
Fång heter det och kan yttra sig på det sättet att hästen står och trampar. Den rör sig som om den stod på glödande kol. Och visst kan hästarna fått det redan. det är det första späda gräset som är värst.
#2 Jag har aldrig hört hovfeber innan, men då är det fång som TS menar? För det vet jag ju vad det är.
MVH
Sofie
jo fång =) vi pratar om hovfeber i finland så tänkte inte ens på det när jag skrev =) hoppas ägaren kollar upp saken =) får följa med lite när jag promenerar förbi nästan varje dag om det fortsätter =)
#4 Aha, okej :) Det kan hästar få året runt, även om det är vanligast på våren/sommaren. Har du sagt till hästens ägare?
MVH
Sofie
ne, tänkte promenera förbi imorgon bitti så meddelar ägaren sen ifall den fortfarande beter sig konstigt =)
En fånghäst brukar kunna lyfta ett ben i taget och försöka avlasta det. En fånghäst atår annars stilla och vill inte röra sig. Men visst finns det de som försöker "springa" ifrån smärtan. Om hästen hoppade så mycket från sida till sida tror jag nog det är något annat. Och väva är det väldigt sällan de gör ute om de inte går i väldigt små hagar ensama. Det första jag tänker på är en häst som blir galen på flygfän. Alternativt att den kanske hade kolik eller liknande.
Hakuna matata!
jag funderade på kolik oxå men den stod och vävde OCH lyfte frambenen turvis från marken, när den var med halsen till höger lyfte den vänster framben och vänster höger bakben…
Hästarna står i stora hagar och flera stycken i en och där är flera hagar vägg-i-vägg med andra hästar oxå…
Den hoppade inte från sida till sida utan gungade med hals och allt och trampade som i ett försök att avlasta benen… Den vävde helt enkelt, men tillika såg den ju då ut som den skulle försöka avlasta frambenen med att lyfta dem turvist…