Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2743 ggr
PimTheGreat
0

Mörkrädd

Kan hästar vara mörkrädda?

Julia
0

hej,

jag vet inte men det kanske dom kan vara?…

jag vet ju inte så mycket om hästar.

gejsa
0

Dom kan ju iaf vara rädda när man rider i mörkret. Men det beror ju på att dom inte kan se så mycket som dom är vana vid när det är ljust. Och då kan dom ju bli rädda.

Jag har aldrig ridit i mörkret eftersom jag aldrig har behövt det. Men en gång råkade jag vara ute när det började att skymma. Då märkte jag att han var lite rädd. Ville hellre springa hem än skritta. Hade väldigt bråttom hem mot vad han brukar ha.

Faxlin
0

Fast jag har alltid fått för mig att hästar har bra mörkerseende. Det är vi som spänner oss när det blir mörkt och då för vi över det på hästen. Men jag kan ju ha fel (som vanligt). hihi

Jag kan säga så mycket i alla fall, att de gånger vi arit ute i mörker och jag låter hästen bestämma själv vart på vägen vi ska gå så går det mycket bättre än om jag ska bestämma. För jag ser då inte håligheterna och groparna i vägen på samma sätt som de gör.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej på nära håll ser dom nog bättre än vi. Men mörka buskar och träd som svajar i mörkret ser nog otäckt ut för en häst iaf.

Linda
0

Kanske för att man själv spänner sig osv, men skuggor osv är ju ofta lite skrämmande.

Sungria
0

Brukar rida rätt så mkt när det är mörkt nu på vintern o brukar ju förstås hålla oss till vägen då, men har inte märkt någon direkt skillnad på Maraboy eller nån av de andra hästarna jag brukar rida med mot när vi rider is ljuset. Har ridit på en äng som ligger halvt i skogen och en riktig skogsväg en gång i mörkret o då märkte jag att Maraboy var lite tittig. Själv såg jag iofs galna älgar och allt möjligt i buskarna den gången så han kände nog att jag var "lite" spänd då…

PimTheGreat
0

detta handlar mer om en häst vars ägare säger att hästen blir mörkrädd om den inte kommer in till stallet innan det blir mörkt..

PimTheGreat
0

alltså från hagen

Faxlin
0

haha, ja den risken är ju minimal. De är vana att leva utomhus dygnet runt. De blir inte mörkrädda som vi. Åtminstone har jag då aldrig stött på en mörkrädd häst, inte hört om någon heller. Mörkrädda ryttare har jag dock hört gott om, jag äe en sådan. Men inte tar jag in hästarna innan mörkret för det. Och de är då hur lugna som helst i hagen.

Audiatur et altera pars

Sungria
0

#9 Här finns en till mörkrädd ryttare :)

Sessan
0

Jag försöker att undvika att rida i mörknet främst för att det är jag själv som blir lite feg. Kör däremot gör jag oftare då det är mörkt men med en kompis då, alena far jag ingenstans i mörknet. Hästarna har jag aldrig märkt någon skillnad på.

gejsa
0

Ja, inte tar jag in hästarna innan det blir mörkt. Sedan är det inte jag bara jag som märkt av att mina hästar är rädda för att rida i mörkret så jag tror nog att det mest är vanan att rida ut i mörkret eller inte. Har nog inte alltid med den som rider att göra. Men visst kan det inverka.

ThereseW
0

De är väll inte rädda för mörkret i sig, men allt blir ju svårare att tyda i mörkret. Allt ser ju annorlunda ut och det blir svårare att uppfatta varifrån ljud kommer.

Matilda
0

Det jag har hört är att hästar ser väldigt bra i mörktet. För oss människor tar det cirka 20 minuter innan våra ögon vänjer sig helt med mörker, medans det tar dubbelt så lång tid för hästar. kanske kan vara en av orsakerna till att man ibland tror att de är mörkrädda…

bubbelbubbel
0

jag har träffat ett flertal hästar som blir mycket mer stojjiga när det är mörkt, då dom nästan ser spöken i varje hörn.
träffade en senast förra helgen, men han var ju i stort sett rädd för allt han inte sett. och speciellt när det var mörkt.

men att dom skulle bli mörkrädda om dom inte kom in i stallet innan mörkret faller låter ju en smula tokigt..

reddie
0

Vintertid så rider jag alltid i mörkret, och ensam,  och vi har inga gatlysen så det är verkligen mörkt. Ialla fall innan snön kommer. Men eftersom jag inte kommer till stallet förrän klockan 18.00 (oftast) så är det ju mörkt redan. Reddie är nog mer rädd för saker då vi rider när det är ljust för då ser han allt mycket bättre.

Wanilj
0

rovdjur jagar ju främst på natten så hästarna borde vara lite mer observanta..

Faxlin
0

Ja visst är de mer observanta, men från observant till rädd tycker jag det är långt i alla fall. Men som sagt var, bara min personliga åsikt.

Då det gäller att vara i hagen med sin restrerande flock, lär han då inte lida av i alla fall oavsett om det är beckmörkt.

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

Nej rädda kan de inte gå runt och vara ute på stäppen! Då bränner de ju onödig energi!!

Jag kom o tänka på Mulle i min häst!!! hi hi hi hi Var inte han enormt rädd för vampyrer?

Wanilj
0

våra hästar här hemma bryr sig inte ett skvatt om mörkret, de kommer in när det har varit becksvart ett par timmar och ut i mörkret och de bryr sig inte… Sen är det klart att de reagerar om kissarna hoppar i buskarna men jag tror nog att det bara är jag som tror att det är demonerFundersam!!!! *buuuuu*

Faxlin
0

*Asg* jo Mulle ja, han och hans vampyrer som ofta cisade sig vara stallkaninen. hihi

Audiatur et altera pars