Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5018 ggr
Tinka
0

ögon

Nicole har ju tydligt synliga ögonvitor, vad kallas detta? En bekant sa att det kallades appalosaögon? Har aldrig funderat på detta förrut …allt har ju ett namn i o försig nån som vet?

Kiara
0

Människoöga brukar det kallas men jag tycker tigeröga låter bättre. Nicole är ju både skäck och tigreras, jag tycker det ser ut som om hon kommer att melera ut och bli ljusare på rumpan för att så småningom bli ljus hela hon.

Tinka
0

Tack! Tigeröga låter ju riktigt flott.Glad Det sa id kontrollanten och veterinären med , att hon skulle bli helt vit en dag. Jag har lagt in ett nytt kort i mitt fotoalbum på det ser man att hon är alldeles gråblaskig i ansiktet och att det börjar fläckvis på öronen med, halsen är ett enda virrvarr av vita stickelhår nej inte vita gråblaskiga!

Kiara
0

Det är just det att det är melerat vita och mörka hår om varandra. Troligen så kommer det att framträda så prickar i det vita där Nicole tidigare har varit skäck.

Jag ska ta nya bilder på min Kiara hon har melerat jätte mycket den här våren, det är knappt att man tror att det är samma häst.

Tinka
0

det är spännande när dom "byter" färg…vill gärna se kort på din melerade Kiara sedan. Jag ska försöka dokumentera Nicole regelbundet så att jag sedan efter några år kan blicka tillbaks och se förändringarna.

E_hjo
1

Det heter ju glosögd! :P

Kiara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 nej det är inte glosögd. Ögonen har vitt runt som vi människor har, man ser ögonvitan. En dålig bild men endå.

Kiara
0

#4 jag ska ta en bild på henne i dag så ska du får se, jag trodde inte hon skulle melera så mycket så snabbt

E_hjo
0

ja men… de är väll glosögd/koögd???? så har ja fått höra iaf. men men.. Fundersam

Kiara
0

Nu slutade det regna så jag har tagit en bild. Hon har inte fällt färdigt så hon kommer nog att bli ännu ljusare.

Kiara
0

Mer framifrån

Kiara
0

Oj, nu fick jag slå upp det, ett glosöga är ett öga som är onormalt utstickande och har inte med färgen att göra. Säckar och hästar med dubbla gulanlag har glasöga lite blåaktigt genom skinligt. Sidan 130 i boken hästens färger

Tinka
0

# 9 och 10 vilken frän färg alla möjliga nyanser på en och samma gång! Vad var utgångsfärgen? Blir hon skimmel?

Jätte söt var hon med för den delen.

bebbe
0

Detta är ett fullt fungerande glasöga, det är bara pigmenteringen som hamnat lite fel.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Usch vad äckligt det såg ut bebbe. Är det din häst?

Kiara
0

#13 en perfekt bild SkrattandetackFlört

Kiara
0

#12 Nej tiger har inget med skimmel att göra hon kommer att bli tigreratmellerad på fronten med tigreradbak. Tigrarna bleks bakifrån och skimlar framifrån Kommer nog att likna sin mamma lite ljusare bara.

bebbe
0

#14 klart det ser äckligt ut när jag tog foto på et uppspärrat öga som blev rött av blixten, men i verkligheten ser det inte alls äckligt ut, mååånga tycker det är jättesnyggt med "blå ögon på en häst, men jag är egentligen inte så förtjust i det själv, ja det är min Pontiac,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Tinka
0

Tack för alla bra förklaringar!

Wanilj
0

glosöga är lite som paddögon.. ser ut som de ska "ploppa ut" när det är gravt… lite läskigt..

Sandra
0

Varför har jag fått för mig att Kanbstrupper är stora hästar? Kiara är ju jättesöt när hon är så liten =) Jag måste ha tänkt på en helt annan ras tror jag bestämt!

Kiara
0

# en knabstrupper kan ha vilken mankhöjd som helstFlörtAmetists halvbror är 165 cm och Kiara är ca 125 cm och det finns både större och mindre knabstrupperSkrattande en ras för allaOskyldig

[slo]
0

Ohh, den där lilla Kiara är så söt så man bara dör!!

lisette
0

har ni sett den nya (snart gamla) hästfocus? där är det ett kallblod som är förspänd för en släde. lysande blå ögon. så himla läckert….

Kiara
0

#22 hon tycker jag är elak, såg du hagen fyra trådar elOskyldig

Du är ju en av dom få här som klappat henne, så jag tackar och bugar lite extraSkrattande

#23 Ja, den är läckert.

Man får vänja sig vid dom ögon färger som är lite ovanliga. Ametist han har ovanligt mycket vitt i sina tigerögon och det tog tid för mig att vänja mig. Det är inte alltid jag kan läsa honom, han kan se riktigt elak ut utan att mena något. Jag har ju lärt mig att ögon vita är en nervös häst och det är definitivt inte Ametist. Kiara hon har nästen inget vitt i sina ögon och hon har mer nerver än Ametist, man får verkligen lära sig att läsa kroppsspråket på sina hästar när man har tigrar.

Sandra
0

#21 Aha, men då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall =) Men hon är skitsöt din lilla tjej!

Lorita
0

*

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WornOut
0

Alltså.. Glosögd/glasöga är ju när hästen är blåögd..
Men det TS menar är en helt annan sak.. Min ena polle har likadant på sitt ena öga.
Skulle också gärna vilja veta vad det kallas :)

Elshira
0

Glosögd, silver eye, kärt barn har många namn - men det är för blåa ögon. Själv har jag en liten ponny (skimmel) som fick utstick från bläsen som hamnade lite i ögat, så hon har små stänk av blått i ögat, men för övrigt brunt ^^

Att de inte har pigment runt ögonen är relativt vanligt, undra om det kanske kan ha något att göra med pigmenteringen likt vita tecken? För vita tecken uppstår av att färgen slutar spridas (från manken ungefär) vid en viss tid i fosterutvecklingen, ju mer vitt (alltså även skäck osv) destå snabbare avbryts det. Kan det kanske vara att pigmentet inte hinner ut till ögonen (runt iris) på något vis? För hästar med vit färg eller vita tecken (som hästen ovan) verkar ju tendera att få så oftare.

Hakuna matata!

Lorita
0

#28 du behöver inte undra för du har rätt Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lena90
0

Våran nordsvensk har som #27 på ena sidan lite vitt i ögat, runt iris, men inte på andra som är helt brun. Man ser det om man står och kollar på det och hon är helt avslappnad, dvs inte skärrad häst som man får lära sig när ögonvitan syns :P Hon är svart med stor bläs :)

Carpe diem!