Varför gjorde han så?
Idag satt jag för första gången på två veckor upp i sadeln igen. Visserligen har Dandelion bara stått i en vecka, men han reds bara ute i skogen veckan innan.
Han har inte fått någon kraft den här sista veckan, tycker inte han behöver det när han bara har gått i hagen.
Så idag när jag tänkte rida på volten så var han så himla annorlunda mot hur han brukar vara. Han orkade inte trava ordentligt, släpade benen efter sig. Och flera gånger när vi skulle bryta av så "tappade" han bakdelen. Den liksom sjönk in under honom som om han höll på att sätta sig ner. Om ni förstår hur jag menar?
Dessutom var han stel som en pinne, gick inte att ställa åt något håll alls.
Beror allt det här på att han inte får någon kraft? Eller han har ju fått 6 dl betfor om dagen så han har ju fått kraft, men inte lika mycket som i vanliga fall. Sen har han fått gräs och hö och lusern också.
Eller har han tappat alla muskler på bara en-två veckor?
Eller var han helt enkelt bara dum?
Och vad ska jag göra för att lösgöra honom bättre när han är så stel? Red serpentinbågar, volter och flyttade en del för skänkeln, men det hände ingenting..

verkar han hängig annars? han kan inte ha tappat mkt på 1 vecka!

Han är inte sjuk då? har du tatt tempen ?

Han verkar inte sjuk.. Kollade iof inte tempen men han är pigg och glad i hagen och har matlust som vanligt.

När jag läser det du skriver är första tanken.. Hästen kanske är sjuk?
Har du som Lina säger, kollat tempen?

#3 du hann svara före..
Mitt råd är att tillkalla veterinär. Skulle kanske inte var så kul om det är korsförlamning.

Säger som #6
tänkte faktist på korsförlamnin också..
/Elin
kolla upp det som de andra skriver. Han kan ju ha sträckt sig i hagen annars…

Shit! Vad rädd jag blev när jag läste era inlägg!
Läste på Agrias hemsida om korsförlamning och allt som stod där stämde in EXAKT! Så jag antar att det är det han har.
Var uppe nu. Ingen feber, god matlust och inte ont i bakbensmuskulaturen. Hade inte varit stel att ta in heller. Så jag antar att det har lagt sig lite. Har bett morgonfodraren hålla extra koll och lägga på täcke oavsett väder.
Hur gör jag nu, om det är korsförlamning? Enligt Agria behöver inte en veterinär komma ut om det är ett lindrigt anfall, vilket jag tycker att det verkar vara eftersom det verkar som bortblåst nu? Men hur sätter jag igång honom igen? Hur lång tid tar det innan musklerna byggs upp igen och man kan sitta upp på honom? Är det promenader som gäller ett tag framöver?
Nån som har erfarenhet av korsförlamning?

Hålla honom varm är väl a och o först iaf va?

Han står inne nu och det brukar vara varmt och kvavt i stallet på natten när dörrarna är stängda och det står tio hästar inne. Borde jag lagt på honom fleecetäcke ändå?
Och räcker det med regntäcke imorrn eller borde han ha fleece under?
ta fleece under, för regnar det mycket så kan det bli kallt
Hur ser hans blick ut?
Hur ser det ut när du leder honom i skritt?
Har du provat o få honom o trava när du leder en kortare bit? Hur ser han ut då?
/Elin