Bakom lodet
jag har lite funderingar kring min häst..
När jag känner att han höjer ryggen och jobbar med hela kroppen så går han bakom lodet , men när jag får honom "där det ska vara" så känner jag inte ryggen och så :/
Vilket är det då som är "rätt"?
På sikt ska han inte vara bakom lod, eller i alla fall bara lite bakom lod. Men innan han är tillräckligt stark att bära sig högre så är det inte alls fel om han hamnar bakom lod. Det viktiga är att han är avspänd i halsen och kring manken och verkligen ger efter och sänker nacken och får upp ryggen - och det känner du ju att han får.
Det finns de som hävdar att bakom lod alltid är fel, men det är bara fel om hästen samtidigt låser halsmusklerna och inte får upp ryggen. Det är individuellt vid vilka vinklar det händer.
#1 Jag är en sådan (som tycker att bakom lod alltid är fel)
Jag tycker det i så fall är bättre att hästen går i en lägre form och hellre något framför lod.
Lång och låg är ett bättre sätt att bygga bärighet tycker jag.
Håller med 2 är också emot att hästen går bakom lod OVS . Hälst framför . Orkar inte hästen börja bygga upp den träna musklerna ut i skogen studs kavaleti mm . Orkar inte hästen låt den bygga upp sig i låg form. Man ska inte be hästen däck i en form den inte orkar låten bygga upp sig .