Hjälp med svårhanterad häst
Hej!
Jag är och rider hos en tjej som har hästar. Den ena hästen har en stor "lerkaka" strax bakom frambenen (där sadelgjorden ska sitta). Denna hästen har stått på vila länge så ingen har direkt pysslat om den dagligen. Jag har försökt borsta bort brickan men hästen stegrar sig och har redan tagit sönder två grimmskaft! Hästen har troligen mycket ont eller helt enkelt inte van vid behandling. Jag är rädd att det ska vara sårbildning under lerplattan. Jag har ävenförsökt raka men även då sliter sig hästen. Det är en svårhanterad häst. Jag är rädd att "förstöra" hästen då jag under mina försök ställer upp henne i stallgången. Är rädd att hon snart inte ska våga haneras/gå in i stallet längre.
Jag vill nu veta vad ni skulle ha gjort! Jag har berättat för ägaren att jag sulle rekomendera veterinär vård då jag tror hästen behöver sederas för att klara hanteringen. Ägaren har sagt att denna ska ringa veterinären men det var över två veckor sedan. Det händer liksom inget och jag känner att det måste åtgärdas NUUUU!
Kan du väta kakan? Då kanske det går lättare att lossa. Annars skulle jag rekommendera att du inte binder upp, utan håller löst i änden på ett grimskaft eller låter hästen vara lös i boxen, så den inte blir skärrad eller skadar sig när den sliter sig. Pilla långsamt och försikigt och lossa ett strå i taget.
Jag tror också att lite ljummet vatten vore bra. Se till att hästen aldrig hör plaskandet av vatten, ha en hink utanför boxen och en svamp som du suger upp med vatten. Låt hästen stå löst i boxen när du gör det, gärna med lite mat att äta. Ta det lugnt och försiktigt. Börja med att enbart lägga svampen emot, skrubba inte. Leran borde lösa upp sig ändå. Att leran inte tycks lossna låter mysko, så det är nog inte helt omöjligt att det varit elller är mågot sår under. Eller kanske kåda?
Hakuna matata!
Ta en bild på "lerkakan" så kanske alla får en bättre hum om hur det ser ut.