Glad Kyra
Råkade komma över det här lilla klippet som jag tycker var roligt att se (jag är lite uttråkad
) :P
Kan ni inte se den så saknar ni nog en Flash-spelare, går att lada hem :)

haha.. jo, nog va hon glad alltid…

Haha.. såg faktiskt ganska kuligt ut!!
Haha vad härligt att se!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
ja jösses hon blev verkligen glad ! :D

Vad kul att se =) Undrar vad hon vann?

Någon utav klasserna nu senaste i Las Vegas WC-finalen var det ifrån. Så hon vann nog en rätt bra slant ;)

Hi hi det visas ju om och om igen. Hon brukar ju bli så där glad och göra så där. Hon klappar sin häst på halsen vädigt hårt ibland.

haha :)
Hahaha :D

Rooooligt =)

#7 tkr många stora ryttare klappar hästen vääldigt hårt efter lyckad ritt, dom är väl så glada.. x) men ändå, undra om hästarna tar det som belöning, eller vad dom tar det som..

#11# Mmm man ska ju inte klappa hårt utan smeka dom faktist.

#12, ja. många glömmer hur känsliga hästarna är, jag också ibland.. man glömmer att dom känner minsta fluga, ..

Jag försöker tänka på att inte "klappa" hästen heller, eller smälla till den lite som man lär sig att göra på ridskolan, men det är så jäkla hårt intränat och kommer automatiskt.. Håller nämligen med Gejsa & AliceL här, man ska klappa hästen så som man smeker den, alltså klappa, inte klappa som att bara ta å smälla till flatsidan av handen lite emot den…
Jag känner hästar som direkt reagerar dåligt när man klappar dem på det hårda viset, och de flesta hästar gillar väll knappast de klapparna om de går runt och är avslappnade heller, kommer ju som en plötslig chock som slår en ur avslappning, vilket nog inte är meningen ;)

#14, jo det är ju intränat.. det är lättare att lära sig dumma grejer än att vänja sig av med dom.. Min ponny, som är så märrig man kan vara, går inte att slå får då slår hon tbx så att säga. hon blir helt enkelt bara tjurigare och trotsigare…
Hon lyssnar däremot vääldigt bra på en harkling eller morrning, oftast. Var på ett väälidgt insperande ridläger i sommar, hos Maria Winberg på Stuteri MW. hon är så grymt duktig hästmänniska!! hela min ridning och hästhantering har förändras sen dess, och trots att jag inte hade med mig mitt egna odjur har hon åxå förändrats mkt. önskar att jag kunde åka dit i år igen, men jag var tvungen att betala halva sj och det fanns inte pengar till det (A) hon tar 4500 för 7 dagar, så det är ju inte såå billigt o_O

haha =P

Tänkte på det vi pratar om här idag, var ute hos ponnyn, som är rätt hårdhänt till sättet och inte tycker om allt för gulligt och gos = smeka henne fungerar inte riktigt. Vad jag kör på med henne är att klia henne istället för klapp eller bara beröma med rösten, för det tar hon till sig och växer med…
Fler som har hästar som är lite tuffare i psyket som inte är så gosiga till sättet? Hur belönar ni dem?
min häst e väldigt tuff i psyket, använder mycket röst och sen bara lägger handen på halsen eller drar den längs mankammen för att berömma honom i ridningen, i stallet kliar vi mycket med både borstar och händer, risken e bara att man blir sönder kliad själv
Men han tycker det e skönt
jag klappar inte heller eftersom jag tror att det kan uppfattas som ett slag. (snabba och hårda rörelser från mig)
därför stryker jag eller kliar som belöning
förresten! Jäklar vad glad hon var!!
men hästen måste väl ändå undra vad hon håller på med "fniss"
#17: Min tjejja är ingen direkt myshäst men jag berömmer henne ofta och mycket med rösten, som hon är väldigt lyhörd på samt smeker henne över halsen, om jag rider. - Tycker det fungerar bra med god respons.

Jag pratar alltid med mina hästar och berömmer dom så. Även med handen men då liksom smeker dom och framföralllt så tvångspussar jag dom ofta. haha