Bett problem
Min ponny är väldigt svår att tränsa. Jag tror nästan 99 procent på att det har något med bettet att göra , han gapar och tuggar och när man väl satt i bettet så kastar han med huvudet och gapar och håller på. Rider på ett vanligt tre-delat träns bett. Tänkte på det där med hack , men jag har inte någon större koll på sånt så känns dumt om allt blir fel. Finns det något annat bett som man skulle kunna ta som är milt? Eller vad kan det vara för "fel"? :/
Börja med att låta någon sakkunnig kolla tänderna och munnen!
Min häst vägrar öppna munnen om man försöker stoppa in bett han inte gillar, helt vanliga tredelade gillar han inte alls. Därför har jag bara raka nu, så prova med ett vanligt rakt. Men ta först ut någon som kan kolla tänderna på honom så allt är okej.
För det första, vet du om hästen alltid betett sig såhär eller om det blivit med tiden så att säga?
Hästar kan givetvis vara olika kännsliga i munnen och föredra olika bett, men av det du skriver att dömma låter det mest sannolikt att något är fel i hästens mun. Jag tycker också att det första ni borde göra är att kolla hästens mun. Har ni ingen enkom tandläkare till rimligt pris i närheten brukar vissa veterinärer kunna titta och göra enklare ingrepp i hästens mun.
Men något annat jag kan tänka mig är, hur hårt spänner du sidostyckena på tränser? Man behöver absolut inte spänna tills det blir rynkor, det är väldigt individuellt. Ju längre ner dess bättre egentligen, efter som det blir större spelrum mellan tygeltag och eftergift. Spänn bara så det inte hänger helt löst liksom.
Dels så kan en häst faktiskt ha för trångt mellan lanerna (den tandfria delen i munnen), så att den inte kan stänga munnen ordentligt med bettet där. Jag har själv haft en sådan häst, så då var det bettlöst som gällde. Det kan vara en tand som bettet ligger emot och som kanske blivit skadad eller rent av lös, har hästen vargtänderna kvar kan dessa ställa till med mycket (de synns inte alltid utan kan ligga under tandköttet). Det kan också vara så att den har väldigt låg gom ("taket" i munnen) och att det tredelade ändå trycker upp där och gör ont när hästen stänger munnen.
Tills du tittat hästen i munnen kan du gärna rida på bettlöst. Hackamore går bra att rida på, se till att köpa "ponny hack" dvs med korta skänklar, en bred mjuk del över nosen och under hakan kan du gärna dra en kedjetunnel i gummi så det inte blir så skarpt, eller byt ut det mot en "kedja" helt i läder (kallas curbstrap, finns på westernavdelningarna på hööks osv).
Hackamore är dock väldigt likt stångbett att rida på. man kan t.ex inte ta mer i en tygel än den andra (för då åder den liksom upp på motsvarande sida), och det är ganska svårt att ta ledande tygeltag. Det är svårt att rida dressyr med om man inte är van vid stång/kandar och hästen lyssnar noga på vikthjälperna. Hack är mer "ut i skogen bett" skulle jag nog säga, bara för att kunna stanna i princip. =)
Vill du rida på bettlöst som är lite mer likt vanligt bett så skulle jag rekomendera repgrimma. Det går bra att fästa dina vanliga tyglar på varsin sida om ögglan under hakan. Har du en kapson kan du gärna använda den! Sidepul gillar jag personligen inte, tycker det måste sitta så hårt för att inte glida osv. Men har du en grimma som går att spänna runt nosen så kan du alltid prova med det (det är ganska otydligt för hästen, men det går ju att stanna och styra hjälpligt).
Tänk på att prova lite försiktigt på en ridbana eller så först bara, så att hästen vet hur det nya "bettet" fungerar innan ni ger er ut bara! Beröm i början när du tar tygeltag, låtsas som att det är första gången liksom.
Om hästen inte verkar ha något fel i munnen (eller ni åtgärdar något) så kan du kanske prova med ett rakt oledat bett, Har du ett sådant redan så kanske du kan prova och se om det är någon skillnad alls. Om det är så att hästen är trång i munnen kan du gärna leta efter ett ganska smalt bett (ledat eller ej får du fundera på vad hästen gillar bäst). Jag brukar själv bara använda tredelade bridongbett (för att de är smalare) och smala raka (oledade) bett. För visso aningen skarpare, men samtidigt bekvämare för hästen.
Hakuna matata!
Tack för svar!
Vetrinären ska komma och vaccinera honom nästa vecka så kanske går att kolla tänderna och så samtidigt!
Han har alltid varit jobbig att träna , men tycker det har blivit värre.
Har sett på bilder att han gått på hack förut , men det är just det att jag inte har någon större koll på det och jag tävlar även dressyr.