problem med hösilage!
Vi har lite problem med vårt hösilage just nu.
Alla hästar i stallet bajsar ordentligt hårt, som om det ser ut att det helt saknas vatten. Vissa av hästarna lämnar hösilage och äter bara pyttelite. min häst äter dock som han brukar fast lämnar det som blivit torvigt/lerigt. (men han brukar göra det när han går själv).
han väljer inte hö före hösilaget om man provar att ge utan han äter det som är framför honom för stunden (som en ponny) men dom andra hästarna äter först höt.
Någon som vet vad det är för fel?
Vi ska annalysera det nu i veckan och alla förutom jag och en till har gått över till hö igen. Det enda jag oroar mig för är att min häst bajsar hårdare och lite mindre. Han brukar bajsa 5-6 högar per natt och nu bajsar han 3-4 högar.
Och har läst i massvis med tidningar att flertals hästar dött p.g.a fodret. Så därför blir man såklart mer vaksam! Men någon som har någon susning vad det kan vara? :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ger du hästen vatten via kopp eller hink? Om du har vattenkopp häng in en eller två hinkar.
kolla igenom hösilaget, är det värme, möggel eller något dött i balen?
Vi har inte haft några problem alls med vårt hösilage i vårt stall. Haft en bal med en död fågel i som hittades när halva balen var uppfodrad, ingen häst blev dålig det minsta. Sen hade vi en som började utveckla värmen och åkte på gödelstacken direkt.
Och hos oss går det en rundbal i veckan så vi har ju gjort av med en 20-tal balar på den här installningen änsålänge.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hur luktar det? Oftast brukar man kunna känna tydligt på lukten om det är dåligt, det ska ju lukta fräscht. Analysen kommer inte säga någonting om det är dåligt ur "ätsynpunkt" för hästarnas del. Att hästarna blir hårda i magen kan vara så enkelt som att de börjat äta hö/hösilage istället för gräs, då gräs innehåller betydligt mer vatten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det luktar friskt och gott, ser fräscht ut och det är absolut det första jag kollar på. Annars hade jag inte frågat här
.
Alla hästar får vatten i hinkar och dricker som dom ska. Min hästs mage låter hela tiden alltså låter det bra.
Det enda jag vill veta är varför dom bajsar så hårt! Det är verkligen cement. Blandade ut hösilaget med lite hö idag och Amadeus blev lite halvt galen i höt och åt det först..
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag märker också att bollarna är torrare när de står inne. Ute i hagen ser det ut som vanligt (jo, jag mockar där också) men inne är det små hårda kulor och det är ju inte så konstigt eftersom gräset de äter ute är väldigt blött, medan innematen är tvärtom.
Man kan ju inte tvinga hästarna att dricka mer, men man kan försöka att ge ev. kraftfoder uppblött i någon liter vatten eller att "smaksätta" dricksvattnet (funkar bara med hink ;D ) med lite äpplejuice eller någon näve betfor.
#4 men han dricker ju så mycket han ska göra, och alltid gjort :)
Känns då mer att det är något annat fel. :)
/ Emma
Kommer du på något annat så får du gärna tipsa mig, mina hästar har det också isf ;D
Det är verkligen inget annat som är annorlunda, mer än att de äter mer av torrare mat - gräs innehåller ca 80 % vatten, hö bara 14 %. Med ensilage är det lite bättre, men många vill ju ha så torrt ensilage så mer än 35 % vatten (= 65% TS) blir det ju inte. Så dricker de inte mer (jag märker en liten skillnad, men det är marginellt i sammanhanget) så blir det ju torrare i "magen"…
Och titta bara på älgarnas "vinterskit" - den är riktigt torr eftersom de i stort sett lever på torra kvistar under vintern ;D
Vad menar du med tovigt och lerigt ? Grovfoder och främst då ensilage ska aldrig ges direkt på backen. Då frodas bakterierna och maten blir inte direkt smaklig. Ska ni göra analys, så gör då också en hygiensik analys.
Ha-ha! och hur undviker man det då? Hästar ska ju äta från marken och dessutom river de ut grovfodret på marken oavsett om du hänger upp det eller om du lägger det i en höhäck eller liknande. Tror inte det ligger så länge att det hinner att odlas bakterier, speciellt inte på vintern.
#7 Öh, mina hästar har fått både hö och hösilage på marken i 20 års tid och det har aldrig blivit dåligt. Varken maten (som brukar vara slut på ca en timme) eller hästarna heller för den delen.
DET de har blivit dåliga i magen av är under lerperioden på hösten vissa år, när gräset är slut och de börjar dra upp gräsrötter mm och fått i sig massa sand/lera.
Ja, givetvis genom att använda höhäck eller annat så grovfodret kommer upp från backen. Man får ju använda lite suntförnuft så att säga. Om hästarna tillåts trampa ned maten samt bajsa i det så frodas givetvis oönskade bakterier i maten. Svårare mattematik än så är det inte. Bara för enstaka hästar klarar mat som är nedkletad i backen så betyder det inte automatiskt att det är optimalt. Och sen stämmer det inte att flertalet hästar dött av ensilage.
Enstaka hästar som klarar av att äta fodret från marken? Jag tycker kanske mer att det är enstaka hästar som INTE klarar av att äta från backen… eller, har aldrig varit med om det än så länge.
Sen hästar bajsar ju inte i sin mat mer än du skulle bajsa i din va?:)
#10 Som jag skrev, Även med en höhäck river hästarna ut höet på backen sååå…
Sen äter i alla fall inte de hästar jag haft och träffat på , hö som de bajsat på. Gör dom det ger man dem för lite mat.
Hästar brukar riva runt i grovfoder villket är helt naturligt..och ställ du ut en bal så får du se att de visst skiter där de äter. Jag menar inte att de bajsar just där de äter. Men om de river runt med maten så hamnar det givetvis en bit bort..resten kan du räkna ut själv. Himla löjligt motargument att jag själv bajsar i min mat. Finns det ingen som är påläst här ang bakterier och hygien ?
Varför måste det vara en sådan disskussion om att lägga grovfoder direkt på backen ? Är det liksom ingen som förstår sambandet mellan nedtrampat mat, marken och oönskade baterier..aldrig hört talas om Bakterien Botulin ?? Som hästägare BÖR man hålla rent och snyggt runt hästarnas matplats för att undvika problem. Så fort grovfoder, gäller även hö, trampas ned i backen så börjar en nedbrytning.
Är väl bara läsa på, eller ännu hellre..ring och fråga nån på tex SLU hur det ligger till med den saken. Att bara säga…vi har fodrat i 30 år utan problem är att invagga folk i falks trygghet.
ANG höhäck..hört talas om att städa runt hästarnas matplats ???? Allt handlar inte om bajs i maten..lera i backen..där finns massor med oönskade bakterier som kan ge div mindre trevliga problem för en häst. Knepigt att hästägare ska ha så svårt att ta till sig information som finns överallt och som egentligen inte är en nyhet.
#13 Fortfarande: Hästarna äter inte upp det nerbajsade höet eller det som de trampat ner i leran. Då får de för lite mat. Det är som om att de skulle beta där de bajsat. Det gör hästarna enbart om det är ont om bete.
Sen frodas inte bakterier i kyla, vilket man oftast har då de fodras ute på vintern.
(Kylskåp och frys, du vet)
Om hästen har fri tillgång så visst kan det vara trevligt att städa upp lite då och då, men att hålla kliniskt rent är helt onödigt.
Botulismsporena bildas för övrigt främst i näringsrik och syrefattig miljö, så det är inte att slänga maten på marken som är faran, det är då sjävla höensilaget som är faran, om det kommit in jord eller dött djur då höet paketerades.
Så därför vaccinerar man hästen mot botulism, håller det så fräscht runt hästens matplats som man själv vill och slutar tro att hästen är gjord av socker. De klarar av att äta från marken, speciellt om man ger dem begränsad tillgång.
Om träcken även är mörkare än vanligt kan det kanske bero på att hösilaget är väldigt rikt på järn, vilket inte är skadligt. Svar på frågan om torrare träck. Endel hästar tycker inte att ett järnrikt foder är lika smakligt. Färre träckningar per dygn kan bero på t ex ett lägre näringsinnehåll vilket gör att inte överskottet blir så stort.
Köp aldrig oanalyserat foder, det är inte ens längre lagligt att sälja oanalyserat, (sedan sommaren -09).
#16 Oj, då, var finns den lagen? Väldigt intressant måste jag säga även om jag själv bara köper analyserat, men det betyder att på lite sikt blir det lättare att hitta analyserat på nära håll! :D
#16 Finns ingen lag på det?
Min pojkväns styvpappa köper hösilage av andra när hans skörd inte räcker till och det finns inga krav på att det ska vara analyserat?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kolla på jordbrukverketshemsida. Du måste även fylla i hur du förvarar foder hemma, är ju inte många som gör. Lagen är bra, men det kommer ju vara en lång övergångsperiod innan alla bönder gör det. Men det beror ju mest på att folk fortfarande köper oanalyserat, dumt nog. Men bara för att det är lag betyder ju inte att polisen kommer övervaka hurivida bönder säljer med analys eller ej :-). Du kan ju alltid ringa jbv och höra vad de säjer angående köp av foder och förvaring av foder…så vet du säkert sedan :-)
Hum… Jag vet att hösilage/ensilage brukar kunna ge blöt bajs. Våra hästar får hö och det är ju fasta fina kluttar så att säga.
Jag tror säker att du känner din häst bäst vad som är normalt eller ej, Men det kan inte vara så att bajsen helt enkelt varit lite blötare förr, och att den liksom blivit fastare nu? Torra bollar som är svåra att dela på ska det ju givetvis inte vara, men de ska ju inte heller vara kladdiga direkt (mer än på utsidan såklart). Det kanske är lite tottare hösilage nu än tidigare?
Att han bajsar mindre kanske beror på att de går ute längre nu när det är varmt, om ni gör någon skillnad på de rutinerna =)
Ang foder på marken så äter hästarna givetvis från marken och det är inte farligt. Det som hästarna väöl trampat, bajsat eller kissat på äter de aldrig av så det spelar ingen större roll. Så länge det inte är lervälling där de äter och fodret bli skitigt direkt spelar det ingen roll. Hästarna är kräsnare än man tror. De äter bara gammalt foder och t.ex. smörblommor osv om de är riktigt hungriga.
Vi har dock pallkragar med småmaskigt hönät som hästarna får äta från. Då hålls det både rent och fint, minimalt med spill och hästarna får äta länge =)
Hakuna matata!