Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 3316 ggr
idaaforsling
0

hjälp med tömkörning

Jag har för cirka två veckor sedan fått hem en foderhäst som stått i ungefär ett halvår. Har ridit honom några gånger nu men tänkte att ja skulle köpa en tömkörningsgjord så ja kan träna upp lite ryggmuskler utan att han behöver ha en ryttare på ryggen, speciellt då ja väger drygt 80 kg å han är en fullblod på ynka 155. Men nu till frågan, i vilka ringar ska ja ha tömmarna? Han har som sagt stått länge. Tänkte till att börja med koncentrera mig på att gå rakt fram i naturen då jag inte har vana av att tömköra å därför inte vill ge mig in på nå invecklade rörelser påvolt eller så. Tacksam för svar :) P.S tänkte köpa den lite billigare svHööks.arta gjorden på

Aribigga
0

Börja med att ha tömmarna i översta ringarna om du inte är van.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Peppe
0

Är både du och hästen ovan tror jag tvärt om, att det är lättare att sätta tömmarna lågt på sidorna, då ramas hästen in av tömmarna och har lättare att gå rakt. många hästar tycker att det är konstigt att ha människan bakom sig och att gå ensam längst fram och "slingrar" sig och försöker vända osv osv.

Ha en medhjälpare som kan leda hästen vid behov! Glad

Den gjorden är för övrigt inte bra egentligen. Ska du bara tömköra lite så är det väl ok (med underlägg, helst något med kanal för ryggraden) men har du tänkt tömköra endel så är det bättre att leta efter en begagnad som inte ligger på ryggraden.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
0

För en otränad häst: Yttertömmen från handen framåt genom övre yttre ringen, in genom bettringen, bakåt till nedre D-ringen på däckeln, innertömmen från handen in genom bettringen, bakåt till nedre D-ringen på däckeln.

Med denna inspänning kan du lätt leda med innerhanden, och hästen får gott om plats att gå i en lång, låg form, vilket man gärna vill ha medan man bygger upp ryggmusklerna. Du kan också lätt växla mellan att gå rakt fram (du går då vid sidan av hästen, var som helst mellan i höjd med däckeln och hela tömlängden bakom), att göra sidvärtsrörelser och att tömlongera. Nackdelen är att du måste ändra inspänningen när du byter varv.

Elshira
0

Jag tycker du ska börja med ringarna överst, för visso kan det vara en fördel som #2 säger om man släpper ner dem, men å andra sidan tycker jag det är viktigare att hästen inte dras neråt när man tar ett tygeltag om den är ovan. Är hästen van att bli longerad så kan du börja att longera den med tömmarna (gärna den innre lös först med), för att sedan prova att gå på helt rakt spår och sist börja "köra".

Själv börjar jag dock alltid utan gjord med att tömmköra en häst som inte är vad vid det men som är riden. Jag brukar då ta ett par gramantyglar (man kan givetvis ha de vanliga tömmkörningstyglarna men de är ju ganska så långa) och fäster de som vanligt i kapson, bett eller vad man nu vill använda. Sedan börjar man med att gå på spåret, bredvid hästen vilket den är ganska van vid när man leder ju (den bortre tygeln ligger löst över ryggen/manken) och sedan arbeta sig länge och längre bort från hästen.

När man går precis bakom hästen (då bör du kanske börja använda de lite längre tyglarna så att du inte kan bli sparkad) låter man såklart tyglarna hänga på var sida vilket av #2s anledning är bra, men fördelen är att om hästen tar upp huvudet så kommer inte ringarna tvinga ner den. Men den största fördelen är att OM häste vänder sig om (näsan mot dig) så kan du fortfarande ta i tyglarna för att få den att stanna. Har man en gjord på kommer den backa mera efter som tyglarna för den dras bakåt - bort från dig, och man kan bara släppa efter eller tyglarna helt om man inte får stopp på hästen.

En annan fördel med det är att efter som tyglarna man börjar med är kortare så blir det inte lika otympligt och det är lättare att finna kännslan för det än med långa tunga tyglar!

Sen tycker jag att man kan sätta på en gjord Flört

En bra gjord kostar någon tusenlapp eller två, och viktigt är som sagt att det inte ligger emot vid ryggen/manken, så hööks (i syntet) är av den anledningen inte så bra.

Vill du ha en billig gjord att börja med så har jag en enkel gjord i nyskick (aldrig använd men samlat lite damm som jag får torka bort :) som du gärna kan få köpa (storlek full, men kan mäta så den säkert passar såklart!) för 200 + frakt som ser ut såhär: http://www.hastsport.se/images/korning/kq1741.jpg

Annars har börjes en billig (900) gjord med allt som vanliga dödliga behöver, i läder och med mankfrihet! ^^ (Kolla under rubriken "longering" på deras hemsida)

Annars kan du alltid kolla hastnet, blocket osv!

Hakuna matata!

Peppe
0

i början tycker jag det är viktigare att hästen lär sig att gå rakt fram och bjuda fram till båda tömmarna, än att den råkar hamna i fel form (vilket den inte alls behöver göra för att tömmarna sitter lågt) Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

#5 Som sagt, det finns ju andra sätt att göra det på också (utan gjord), både det sättet jag beskriver och en medhjälpare är ju bra om hästen verkar tycka det är "konstigt"Glad Smaken är som baken!

Hakuna matata!

penphotography
0

En av medarbetarna på Körning iFokus har skrivit en mycket bra artikel om tömkörning. Hoppas den är till hjälp! :) http://korning.ifokus.se/articles/4e9e6376d4ebea45b0022cc8-tomkorning-utrustning-och-tips?4d9b8772d4ebea176a0002be-1

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus