Hackamore till min ponny?
Hej, funderar på att köpa ett hackamore att ha ibland och variera med på min ponny. Jag vet hur man rider med hack och vad för inverkan det har på hästen osv, men jag vet inte om det skulle passa på min ponny.
Hon är väldigt het, men ändå känslig. Hon blir lätt jättestressad och studsar med huvudet rakt upp, och när hon kom till Sverige för några år sedan hade hon inte gångarten skritt ens, hon hade någon konstig blandning mellan trav och passage nästan, men hon lärde sig tillslut att skritta, men hon blir ofta så igen. Hon är väldigt rörlig och blir lätt springig, men det funkar ändå inte att sitta och dra utan man får sysselsätta henne med öppnor och skänkelvikning, osv.
Jag vet hur jag ska rida henne osv för att hon ska bli lugn, och jag tränar för tränare tre dagar i veckan.
Men, är det någon som har en liknande häst eller vet om det funkar med hackamore på en häst som är så här? 
Att en ponny är het betyder INTE att de inte kan lyssna på ett "hack". Det är inte bettet i sig som får hästen att lyssna på ryttaren.
Så, ja, självklart kan man rida en het ponny på hackamore.
Några av våra är tokheta men kan lätt ridas i både hackamore och även vanli grimma.
Det är bara att testa om din ponny gillar det. Lycka till!
En gammal travare som jag rider är exakt likadan, prova att rida i hack på henne i somras.. resultat! En helt ny underbar häst!! :)
Så jag rekommenderar verkligen ett hack! :D
Bacon, svaret är bacon.

Ah okej, tack! :D
Varför inte sidepull? :) Eller ännu bättre lindell? :)
Nyfiken hur de har gått nu :)
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
Jag är också nyfiken :)
Mvh Linnea