Vill bli bättre...
Har ni några tips på hur man kan förbättra sin ridning? Vill få bättre balans och hitta rätt rytm i galoppen.. Men jag har bara min skötarhäst, som är en ridtravare.. Och det är ganska svårt att lära sig rytmen i galoppen när han knappt kan galoppera!! Och jag har försökt att sitta ner i traven, men det är nästan omöjligt, jag hoppar ju nästan ut ur sadeln.. Så finns det några bra tips, kan vara svåra och kan vara lätta, bara jag har något jag kan gå efter och försöka lära mig :)
Kraam från Ryttarensofia!
Innan du kan sitta ned i traven måste hästen vara avspänd och lösgjord och "släppa till" ryggen, annars finns det inte en chans att du kan komma ned i sadeln. Så det är inte din sits utan hästens lösgjordhet och balans du ska börja med. Om du försöker sitta ned när han är spänd blir han bar mer spänd och så blir det en ond cirkel,
Men hur lär man hästen att göra det då? :)
Kraam från Ryttarensofia!
Det har varit många trådar om detta på sistone
. Grunden är att få hästen att söka sig framåt-nedåt med huvudet och få upp ryggen, att vara i balans och inte falla framåt och att spåra, alltså att frambenen går i samma spår som bakbenen.
Övergångar mellan gångarter är bra. Omväxlande balansering och aktivering för att få energiska bakben utan att hästen hamnar i framvikt. Upphöjda bommar att kliva över stärker ryggen. Lite klättring ibland, halter i nedförsbacke. Var noga med att hästen är korrekt böjd och ställd på alla böjda spår och att den spårar både på böjda och raka spår.
Det är ett långtidsprojekt att bygga om musklerna på en häst - det kan ta flera år, så skynda långsamt och rid lätt tills hästen är mogen att sitta på
.