Vad tycker ni?
Vad tycker ni om att många av de dyra tävlingshästarna inte får gå i hage på grund av skaderisken? Varför tycker ni som ni gör?
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Jag tycker det är synd att människans intressen tar över så stor del att hästarna inte får leva sitt liv som det är tänkt. Men jag förstår dom människor som gör så. Hästar är dyra och skador är ännu dyrare. Samtidigt tror jag det blir en ond cirkel för en häst som inte får röra sig har lättare att skada sig (både i hage och vid ridning) vilket gör att dom till slut inte kan gå i vanlig hage alls utan att skada sig.
Det är trist. Därför köper jag inte så dyra hästar, för jag vill att hästarna ska kunna vara hästar och leva ett ritkigt hästligt liv. Men jag tävlar på mina hästar ändå =P Men för mig kommer alltid hästens livskvalitet före allt annat.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tycker det är fruktanvärt. Dessutom är det bevisat att om hästen får gå i kuperade hagar såskadar de sig mindre eftersom den är sig hålla ordning på sina ben och kropp. Hästar som går i små hagar skadar sig inte mindre för det.
#2 har hört samma sak och våra går i JÄTTE kuperade hagar och de är aldrig skadade pga det.
www.sweetolga.blogg.se
Jag tycker inte att det är okej. Kan man inte låta sin häst vara häst för att man är rädd om ekonomin så kanske man borde välja ett annat intresse. Eller köpa en billigare häst…
En häst är gjort för att röra på sig större delen av dygnet och är ett ute-djur, framför allt. Det är inte direkt bra för dem, varken fysiskt eller psykiskt att stå i en box dygnet runt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Och jag tycker också att det är fruktansvärt. Det strider mot allt i hästens natur, den är en gräsätare och flockdjur, den BEHÖVER traska runt i sakta mak med ett par kompisar för att må bra. Tror att skaderisken är större om de inte får sina behov tillgodosedda, stressen "sliter"invärtes och behöver "luftas" på något sätt - då kommer skadorna…
#2 det stämmer inte, får min häst gå i fin plan hage, kuperad hage eller lite 4-kant så skadar han sig likt förbannat, små skador i form av tramp och ibland oförklarlig hälta (sträckning å liknanade)
Så för hans del gör han sig illa oavsett hur kuperad hagen är, och då öär han duktig på att sätta fötterna rätt, men när han hoppar och busar så gör han sig illa, så är det. Och det äe bevisat att han inte göra sig illa av att stå 4 dagar i box (halt) ;)
Så av erfarenhet av min häst förstår jag att dem inte vill ha hästar för 10-30 miljoner i hagar och riskera skadorna. Dock borde det vara säker att ha dem i typ ridhus med bra underlag så dem iaf får röra på sig?
#6 Fast jag tror att det är jätteviktigt att hästen som föl/unghäst får lära sig var den har fötterna! Visst finns det "klumpiga" hästar som helst bara ska gå på platt mark, men jag tror att de är uppväxta så!
Och det är ju just det som jag skriver i mitt inlägg - om hästen inte får utlopp för sitt naturliga beteende så blir den stressad och det leder till "hopp och bus" - och skador. Får den traska runt med ett par kompisar och har sysselsättning så är det också lugnt i hagen.
Ingen kritik till dig nu, om du behöver hålla din häst ensam i liten hage för att den inte ska skadas - det är ju alltid en individuell fråga - men frågan är väl inte riktigt om det ALDRIG finns skäl att hålla en häst ensam i en liten ruta, utan om det är acceptabelt eller eftersträvansvärt att hålla häst på det viset av ENBART ekonomiska skäl - för några andra skäl kan jag inte se.
Det finns flera toppryttare som låter sina hästar vara ute i stora hagar, tillsammans med andra hästar och jag är övertygad om att de hästarna är lyckligare OCH faktiskt presterar "bättre" (dvs i förhållande till sin absoluta kapacitet) än en häst som hålls isolerad i en liten ruta…
Men man måste ju börja i rätt ända; föl och unghästar måste tillåtas att växa upp i en miljö som stärker dem fysiskt och psykiskt så att de hittar sin egen balans innan vi börjar påverka dem och sedan kan dessa hästar även fortsättningsvis tillåtas att gå i flock i en hage, utan större risk för skada.
Och tänk själva - vilken förälder skulle vilja att en begåvad telning skulle sitta hemma varje dag och förbjudas att delta i lekar, idrott eller att umgås med andra av rädsla för att barnet skulle bli smittat med sjukdom eller skada sig? Huvva - inhumant, omvärlden förfasar sig, men för hästar så går det an??!
Tycker att det är djurplågari rent ut sagt.
Hästar ska få vara hästar! Jag menar, risken är större skulle jag säga att en häst kan skada sig under transport än i hagen :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 som jag skrev (om du läser) vet han ju vart han sätter fötterna, men när han busar iväg så händer det ju olyckor. Och han gör sig illa t.o.m i en liten tråkig hage ensam. Så en häst för 10 miljoner behöver inte vara säkrare i en liten hage än i en stor hage, det är det jag vill få fram, och då förstår jag att dem inte vill ha dem varken i liten eller stor hage, för har dem otur har dem lagt ut 10 miljoner på en häst som över en dag blir värd 0 kr…
#9 Tja, förstå och förstå, klart jag förstår (intellektuellt) varför, men jag kan aldrig förstå (känslomässigt) för jag tycker inte att ekonomin ska få styra om det går ut över en annan individ - människa eller djur!
Sedan kan jag mycket väl förstå (inse) att din häst kan göra sig illa, ensam i en liten tråkig hage. Vi var tvungna att hålla Matvraket i en pyttehage max 5x5 m under ganska lång tid (flera månader) och han lärde sig att bocka och hoppa runt på den begränsade ytan o_o Problemet var ju att han BEHÖVDE boxvila så vi fick kompromissa och ge honom en liite större hage och en kompis (som vi fick rida desto mer i stället) för att hålla honom lugn. Men jisses så han for runt när han slapp sin lilla sjukhage… ^^

köper man en häst för 10-30 miljoner så är man antagligen ganska tät (och antagligen ingen privatperson utan ett företag=sponsor) så en förlust på dessa summor inte är "the end of the world" som för oss andra dödliga, som aldrig skulle lyckas skrapa ihop dessa pengar nånsin.
det är ju ingen som tvingar nån att köpa en så dyr häst, det är ju ens eget val och gör man det valet får man vara beredd på att man kan bli av med allt, det är ju djur trots allt med egna viljor. Jag tycker att det är en skyldighet att låta hästen gå i hage (inte ruta utan HAGE). annars är det bättre man köper sig en dyr tavla att hänga på väggen.
och ärligt talat, HUR vanligt är det egentligen att det händer allvarliga skador (eller ens mindre allvarliga) på hästar som är vana vid att gå i hage. det är ju ren otur om det händer, och otur kan man ha när som helst. hästen kan ju skada sig vid ridning också, eller på skrittbandet, eller i boxen.
är hästen bara van sen den var ung så är det ju vardag att gå i hage, när de bara får gå ut några timmar i liten ruta så blir det ju superspännande och skaderisken skjuter i höjden.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tycker det är fel! En häst är gjord för att gå runt och beta så varför ta bort det.
När jag var medryttare på en häst så va det en häst som fick stå själv i en liten hage (större änn en sjukhage, men inte stor heller) och den hästen blev lite galen. Den hade ju fått gått i den där hagen ett tag så en dag när den hade mycket överskottsenergi så sprang den runt,slirade och försökte galoppera runt och sprang typ in i staketet hela tiden. Så större risk att det händer något om man stänger in en häst än om den får gå i en hage. Iallfall vad jag tror!
Men om en höst inte får gå ut och sen går den ute sållar den springer och gör illa sig . Jaghar en häst för hundratusentals Kroner att ha till tävling han är en unghäst . Och han får gå ut i hagen han stod i en liten hage som va lika stor som en box . Han fick gå ut han gjorde ila sig i början men nu har han får i stor hagar ett år och börjat lära sig att va försiktig och att han alltid kommer få vara ute . Om hästen aldrig lär sig att de få hå ut och att den gör ila sig så klart den kommer bussa och springa den får ju vara fri då passar den på . Efter ett tag så lugnar hästen ned sig .
Om en häst ska klara av att gå i kuperad hage behöver den träna sig på det. Vårt varmblod har i vinter gått i en hage som är full med stenar, kullfallna träd osv. Ingen annan i stallet vill ha sin häst i den hagen pgaa skaderisken. Inte en enda gång har hon ens fått en rispa. Men hon är nybliven tvååring så hon har lärt sig från början. Hagkompisen, också två år, och hon leker vilda ta-fatt-lekar. Man har verkligen hjärtat i halsgropen, men de fixar det och blir oerhöt säkra på hoven.
Då det gäller travare går nästan alla i stora kuperade hagar (utom ett fåtal som är stallade på travbanorna). De är många gånger värda oerhört höga summor.

Tja, eftersom hästar har rätt till daglig utevistelse och eftersom de mår bra både psykiskt och fysiskt så tycker jag att det är dumt att dom bara får stå i stallet.
Men om man å andra sidan äger en häst som kostar typ en halv miljon eller nåt sånt, så är det ju klart att man är rädd om den.
Jag skulle nog personligen ha hästen i hagen ändå. Hästar är försiktiga djur, men tvivlar man på det så kan man ju ha lindade ben och typ kroppsstrumpa på hästen.

Enligt djurskyddslagen ska hästar också ha en hade som är stor nog för en rejäl galopp!

#16 tyvärr efterlevs det inte! Jag vet iallafall en anläggning där hästarna går i hagar om 9x12 m…..
Förstår inte riktigt hur man tänker om man inte vågar släppa ut hsten i en hage pga skaderisk.. måste var mycket större risk att hästen snubblar eller skadar sig med en ryttare på ryggen än när den är lös och sjlv kan balansera upp. Speciellt om den inte ens är van att röra sig alls.. stå still och sen plötsligt springa runt med en levanse tyngd på ryggen.. det om något är väl dkaderisk..
Förutom det rent praktiska tänket anser jag att det är grovt djurplågeri att hålla något djur instängt i en yta som en hästbox är för en häst, med bara lite hårt kontrollerad motion per dag. Att just hästen sedan är skapad för ständig rörelse och inte ens bor i gryt eller hålor naturligt gör det bara värre. Psykiskt är det nedbrytande och även fysiskt.
Sen tycker jag att det är synd om hästen inte heller får sällskap ute i hagen, men den biten kan jag åtminstone förstå. Om de bara får se andra hästar och har plats att röra sig så får det väl vara ok, även om jag tror att de håller och mår bättre av att gå med iaf en annan häst.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#19 HAHA ser framför mig hur hästarna kryper in i en liten håla för natten :D
"20 Vaddå, gör dom inte det? :O Menar du att de står ute på slätten när det är mörkt? 

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#21: Nä, när det skymmer så kryper de ihop tillsammans och välter vattenkaret över sig
.
#22 HAHA den var rolig :D
Läste ni föresten i senaste nummret av ridsport (nr 9) om tävlingshästen som fått avlivats efter att han brutit benet i boxen… :( Vem vet om han var mer skyddad i boxen så här i efterhand :S Men vet iof inte om det var en sådan häst som inte fick gå i hage dock men det finns ju något att lära iaf, Olyckor kan ska överallt….. :( Tråkigt att et blev så illa bara!!!
www.sweetolga.blogg.se
Jag kan tala av erfarenhet eftersom jag haft min häst både på liten, liten grusplätt och på lösdrift i väldigt kuperad hage.
Att han skulle stå ensam på en liten grusplätt var inte meningen, jag blev dåligt informerad när jag letade ny stallplats och trodde att min häst skulle få gå i en stor, grusad hage med kompisar. Under de fyra månader vi stod där fick min häst jättemycket problem med stela, ömma muskler, såpass mycket problem att han var halt till och från. Vad det gjorde på hans psyke ska vi inte ens tala om, snacka om stressad och överenergisk häst… Att rida ut med honom under den här perioden var också jobbigt eftersom han snubblade heeeela tiden, han visste liksom inte hur man lyfte på fötterna ute i skogen. Jag borde ha flyttat honom på en gång men tänkte hela tiden att "Han klarar sig till sommaren… Han klarar sig till sommaren…" Men i december fick jag totalnog, orkade inte se honom må så dåligt.
Så vi flyttade till en lösdrift och har stått där i över 1,5 år. 5-8 hästar, väldigt, väldigt kuperad hage med allt ifrån äng till skog, lerpöl och klätterbacke. Hästarna rör sig mycket i sin hage, de busar, de betar, de vandrar omkring. Stelheten försvann redan första veckan och han har inte varit varken stel eller halt sedan dess. Har aldrig skadat sig i hagen, bortsett från en gång då han rullade sig på en sten och fick ett sår i sadelläget. Då passade jag på att tömköra i en vecka, och sedan var det bara att rida som vanligt igen. När han stod på grushage/box så visste man aldrig när man åkte ut om man skulle kunna rida eller ej, om han skulle halta eller inte.
Jag ser verkligen bara positivt på att låta hästen gå i en riktig hage med kompisar. Olyckor kan ske, men det kan de som #23 sa även på en grusplätt eller i en box. Mer långsiktigt så blir hästen bättre och jämnare musklad, mjukare i kroppen och blir säkrare på foten. Den blir dessutom mer harmonisk och lyckligare. Vad mer kan man önska? Jag förstår de som ändå vill ha hästen uppstallad, lösdrift är kanske inte lösningen för alla, men idag skulle jag aldrig ställa en häst i ett stall med mindre än 12 timmars utevistelse i stor hage med kompisar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg