Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3731 ggr
mantovani
0

hur e era hästar?

sitter o funderar på hur beter era hästar sig när ni ramlar av?

jag ramlade av i morse i skogen och min häst ställde sig blixt stilla, tur som jag har. vet dock att jag har ridit ponnyer som drar iväg eller hem så vill starta en diskussion som ser hur era hästar/ponnyer beter sig.

740tjejen
0

De jag har nu vet ja inte, peppar peppar så har ja inte ramlat av dom. Men förra hästen stod still.

mantovani
0

1. skönt, idag va första gången på 2 år för mig… och min häst är ganska FUL och lömsk ute. o första gången någonsin på hästen

740tjejen
0

Ja är livrädd för och ramla av. man är ju inte lika smidig när man är 31 heller. Förr ramla ja av varenda gång jag red, men då våga man ju rida lite busigare hästar med. Nu ska de helst vara bombsäkra och lite till. ramla av förra sommaren då hästen blev skrämd och jag red barbacka.

mantovani
0

#3 vart tog hästen vägen, stack den hem eller stannade den?

GuineaPiggy
0

Intressant fråga, tycker jag.

Lämnar ett litet avtryck här:).

De flesta hästar jag har ridit (har tyvärr ingen egen) har om jag har ramlat av (beroende på farten innan) stannat, alternativt fortsatt några steg, för att sedan sakta av och komma tillbaka.

Dock har jag ju ridit och sett hästar som fortsätter springa även efter det att ryttaren hamnat på marken. Det fanns en ponny på ridskolan där jag red tidigare som när ryttaren föll av galopperade runt i hela ridhuset/ridbanan och busade och bockade och vägrade låta sig fångas. Tills någon prasslade med en godispåse, vill säga, då var det plötsligt en snäll häst;).

Hey, I know you!

Peppe
0

min första häst fick panik när man ramlade av. höll man kvar i tygeln så kastade han sig bakåt tills man tappade honom. Var han fortfarande stirrig då så stack han hem! Finns ett par riktigt otäcka sådana historier med honom men alla har slutat väl som tur är. han var även sådan att när man satt upp barbacka så stod han först still för att sen explodera i bockningar när man tog första steget. satt man kvar genom dom så var han snäll resten av turen, om man satt hyffsat stilla vill säga så han gillade verkligen inte när man "satt löst". han bockade aldrig annars.

Min nuvarande kan också bli lite rädd just när man är halvvägs av och påväg mot backen så att säga Flört sen står han still

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Offbeat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enda gången jag ramlar av min häst är när han bockar ute och tar i sitt mesta, alla hans andra hyss är jag tillräckligt "med på." Men de gånger jag har ramlat av i en bockserie så har jag landat framför honom på knäna eller alla fyra och han står bakom och ser ut som ett stort j-vla frågetecken! fattar inte hur han hinner stanna..?

[Rhodugune]
0

Den enda gången jag har åkt av min dam så sprang hon kanske en 10m och stannade där tills hon kunde fångas in, sötnosen. :)

Det var väldigt läskigt, för vi hade precis passerat en 70-väg och jag blev så rädd att hon skulle sticka tillbax hem över vägen!

CelsiusT
0

Jag ramlar inte av så ofta så jag har lite dålig statistik att komma med. Kan hända att jag ramlade av min första häst men minns inte hur han betedde sig, tror oftast jag satt kvar på honom när han krumbuktade sig.

Förra hästen jag hade ramlade jag av lite titt som tätt, det pga att han stack för mig. Han sprang aldrig hem men han sprang tills det tog stopp, så oftast gick vi omkull tillsammans eller så ramlade jag av pga att det tog hastigt stopp. Ibland när han sprang utan att sticka men ändå inte lydde så hoppade/ramlade jag av för att kunna göra det lite kontrollerat och att de inte skulle bli farligt. Då stannade han alltid hyfsat snart och kom sedan tillbaka till mig.

Dom två jag har nu har jag nog aldrig ramlat av. Ramlade av E en gång av att vi gick omkull tillsammans, men då höll jag i henne medan hon reste sig och när hon kom upp var hon rätt omtumlad.

Sedan har jag ramlat av andras hästar när jag har ridit. Tex så red jag en galen arab en gång som stack inne i paddocken men den rejsade runt runt en bra stund efter att jag åkt av. Sen red jag in en arab för en tjej och den kastade av mig första gången jag satte mig på den, inte direkt men min medhjälpare pushade mig att göra mer än jag själv kände för och det var uppenbart för mkt för hästen också. Efter det så har jag lärt mig att inte ha medhjäpare vid inridning och att lita mer på min magkänsla. Medhjälparen hade hästen i lina, som hon tappade (totalt meningslöst ju!) och hästen sprang tillbaka ner till hagen och dom andra hästarna (500m bort).

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

hästen jag har nu blir själv rädd när jag flyger av så han sticker iväl några meter.. sen stannar han.. antingen står han å glor på mig som om jag vore dum som sitter på marken:-P eller så börjar han beta.. har trillat av han 4 ggr sen i augusti:P han är lite annorlunda mot hästar jag är van vid.. han blir rädd å hoppar åt sidan å tvärvänder osv så då flyger jag som en vante:P  men en av gångerna så stannade han still.. tittade på mig tills jag stod upp .. sen började han sakta men säkert att gå hemåt:P så jag fick snällt halta efter haha..

[AnnaPannas]
0

Min ponny brukar springa en bit och sen stanna

men engång så ramla jag av ute och då sprang hon racka vägen hem … men hon blev inte skada som tru var jag ramlad av senast av i söndas och då vet jag inte vad hon blev rädd för men hon flängde runt och jag flög av och tappa andan det var lite läskigt … :)

JoannaLi
0

Jag har trillat av två eller tre gånger från <3 , första gången var i en snöstorm, där han spontant (han är travare och ytterst otränad i galoppen) fattade galopp på ett fält när vi skulle hem, och när vi kom upp på den upptrampade ytan som vi ridit på först, så snubblade han till ganska kraftigt, och då flög jag.

Då travade han ett par steg rätt ut i djupsnön, innan han insåg att det var trevligare där jag var och kom och ställde sig vid min sida igen.

En annan gång var att jag bara halkade ner från uppsittningspallen, och då flög han ett par meter men stannade.

Men sista gången, så gled jag helt ofarligt av när jag red barbacka, på grund av att jag var klantig, och då satte han av i världens travartrav ut på bilvägen- mitt hjärta stannade lagom mycket då kan jag ju säga -, men då springer den jäkeln till grinden till grannens hästhage, och ställer sig där och flörtar! Han var inte min älskling den veckan… ^^

HolyFuck
0

Alla mina hästar har stannat, har faktiskt aldrig varit med om att en häst har stuckit när jag ramlat av. Sedan har jag utvecklat en teknik som gör att jag alltid landar med tyglarna i handen på ett sätt så att hästen inte kan trassla in sig. Vet inte hur jag gör, men det kan ju vara praktiskt :P

mantovani
0

låter som vissa har mkt rutin av trilla av!

jag ramlar sällan av nuförtiden och det är konstigt med det beteendet min häst har i skogen, även på bana ibland… hon vänder om 180grader och försöker komma undan trots att det bara var en annan färg på gruset eller bara en stubbe i kanten…  detta var andra gången och jag flög när hon snubblade till i galoppen efter vändningen

Sarah
0

Min förra sprang hem, flög av unghästen för ca en månad sedan och hon sprang en bit innan hon stannade och kom sen då jag ropade. Men, tror att hon hade sprungit hem om hon inte fastnat med foten i tygeln :( Andra hästen har jag inte ramlat av ännu så hur han gör vet jag inte.

Kristall
0

Gick omkull på provridningen (lyckat, ja..), själv minns jag inte så mycket pga hjärnskakningen jag fick men pålle hade tydligen varit stilla nån sekund, rest sig upp, skakat på sig och börjat äta gräs… inte så stor flyktinstinkt där inte :p

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Neiah
0

När jag ramlade av hästen ute i skogen stack hon hem utan att tveka, riktigt taskigt av henne.. Hon sticker oxå om jag ramlar av i paddocken, så det är bara att springa efter henne!

Ponnyn sticker oxå, fast hon springer åt det håll som passar. Som tex. rakt ut i skogen, riktigt mysigt att springa efter när det var en halvmeter snö ;)