Mask ,blod, vitaminer
Jag har en fråga om en höst har blodmask man har sätt de i bajset och skickat iväg trekprov men väntar på alla andra i stallet att fixar det . Man måste vänta på alla andra innan man av maskar . Och har märkt att hästen inte ser bra ut i tandkötet . Då tänkte jag köpa lucern men är det bra att komplicera med vitaminer också . Vi har hl somm tappat värdet nu och då tänkte jag finns något sätt att underhålla det slängde ? Så Som denna ? http://www.krafft.nu/produkter/tillskottsprodukter/krafft_magnesium_43/ Eller någon av dessa vad tycker ni ? Snälla hjälp ! http://www.krafft.nu/produkter/mineralfoder/

Vad är det som är fel med hästens tandkött? Vad är det du tror hästen saknar?
Jag tror blodmasken börjat påverka och han behöver tillskott ev järn men också protiner Med meniraler. Men framför alt järn . Hans tandkötet är blekare en vanligt och jag är rädd för att han ska få allvarliga skador .. Men eftersom ingen annan i stallet har haft något att bry sig så måste jag underhålla honom så mycket som möjligt .
Om jag nu inte missuppfattat dig så vill du ha råd hur du ska hjälpa en häst med mask, som ännu inte har blivit avmaskad?
Då det gäller masken kan man inte hjälpa en häst med mask på annat sätt än att ge den maskmedel. Så det är väl bara att vänta då tills ni gör det gemensamt.
De övriga frågorna är svåra att hjälpa dig med då det inte riktigt framgår vad som är "felet".
På vilket sätt är hästens tandkött dåligt?
Är ert hö dåligt nu men varit bra tidigare?
Det är ju snart betessläpp i stora delar av Sverige och ska din häst släppas på bete så kommer den att fylla på sitt vitaminbehov så fort den börjar beta. Så då behöver du inte komplettera med vitaminer om det inte dröjer väldigt länge till betessläpp.
Annars kan det inte skada att ge hästen vitaminer. Fast magnesium tror jag knappast att den behöver. Ge den då i stället multivitaminer. de täcker ju allt vitaminväg.
Nä inte hjälp med masken såklart jag måste avmaska nä men hans tandkötet är blekare en vanligt och de oroar mig . Tänk om det är blod brist ? De jag menade va att om jag kunde underhålla honnomlite tills betet vårar bete börjar i juni och då tror jag inte han kan vänta så länge . Ja hög har tappat sitt värde nu och många hästar ser inte bra ut. Men ingen värkar tänka på de ens och skyndar sig inte med att kolla masken. Så min fråga va att kan jag underhålla ned lite vitaminer och mineraler .
Om du SER blodmask i avföringen är det förmodligen stora blodmasken och då är det viktigt att avmaska - den kan faktiskt skada hästen allvarligt eller tom döda den!
Googla så du hittar bilder och kan jämföra om det är blodmask eller någon annan!