tips på billiga bommar?
Jag skulle vilja ha tag i bommar till paddocken men tycker det är så fasligt dyrt. Någon som har tips på egengjorda bommar så det blir billigare på något sätt?
Funderar på plaströr av något slag, kanske man kan fylla med sand? Men vad för typ av plaströr ska det isf vara?
Vill gärna ha 8st, men längden är av mindre betydelse.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har haft gråa avloppsrör, men det har inte varit speciellt hållbara. Plasten går sönder av slag och de är hemskt svajiga på mitten.
Vi har skog så jag sågar träd i lagom storlek till bommar. Inte helt raka bommar och i början kan de vara tunga, men när de torkat är det inte så farligt om man använder ganska tunna träd. Bäst är att såga innan saven går upp i träden, annars tar det så lång tid innan de torkar.
Har du ingen egen skog kanske det finns skog i närheten som de gallrat och där du, om du frågar markägaren snällt, kan få ta några bommar.
Tryckträ 70 x 70 mm, finns i närmaste brädgård. Kan målas och ruttnar inte, rullar inte så lätt. Finns i standardlängder, köp till exempel 3,90 eller 4,80 och dela i 2.
#2 Vad kostar sånt på ett ungefär? Är det fyrkantiga, runda eller 8-kantiga?
Fyrkantiga. Priset varierar en hel del, men typ 25-30 SEK per meter.
Kan man inte såga ner smala träd och använda? (Om man har frågat förstås
)
Det här med träd ur skogen är jag inte helt med på. Dels så är det mkt arbete att hitta bra träd, ta reda på om man får lov att ta dom, såga ner, kvista osv. Sedan så är träd ofta olika i olika ändar, alltså inte lika tjocka. Sedan är dom sällan helt raka. Även om jag vill ha tag i bommar billigt så får det inte se risigt ut.
#4 Det låter ju som en bra lösning =) Ska kika på det. För det gr väl inget att bommarna är fyrkantiga va? Finns ju till och med sådana att köpa som är fyrkantiga och gjorda för "markarbete" med anledningen att odm inte rullar när hästen trampar på dom. Jag ska ju mer eller mindre enbart ha dom till markarbete.
Vi hade 8-kantiga stolpar som man kunde köpa rätt billigt på brädgården. De håller också rätt bra och går att måla.
Hur tjocka (vilket diameter) brukar vanliga bommar ha?
#7 Vad är det för tjocklek på dom?
#8 Hmmmm.. KOmmer inte riktigt ihåg men det fanns flera olika att välja mellan, vad jag kommer ihåg. Kan kolla på våra.
men en omålad hoppbom på 3meter kostar 120kr et blir samma om nu en andra kostar 30kr löpmetern…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#10 Nej det blir det inte. 3*30=90. Du sparar alltså 30:-/bom och det är 240:- om man ska ha 8st (som jag minst vill ha, gärna fler). Sedan är jag inte i behov av 3m bommar iom att jag inte ska ha dom till hoppning utan till markarbete och kunna lägga upp rutor m.m. Så 2m räcker för min del. 2*30=60. Då sparar man 50% (480:- på 8 bommar) mot att gå och köpa färdig hoppbom på 3m.
Om du har någon granngården butik eller liknande i närheten så kan du alltid kolla efter staketstolp!
De flesta längre är nog 2.5 meter eller så med det går säkert att hitta längre med.
Annars tror nog jag också att billigast blir 4-kantiga stolpar från en brädgård, har du tur finns kanske lite 8-kantiga och rundade stolpar så här till våren när folk vill göra staket =)
Hakuna matata!
#6 Det har du faktiskt helt rätt i…
#13 Vi hade staketstolp som bommar i paddocken i förra stallet jag stod i. Fungerade ju iof bra men jag tyckte dom var så klena. Finns kanske grövre med? Dom vi hade var nog max 5cm skulle jag gissa på såhär i efterhand.
#15 Så smala stolp var nog inte så långa heller kanske? Tjockleken brukar öka med längden.
Våra stolpar är 8 cm i diameter, tycker det är ganska lagom som bommar med (jag använder dom till det). Tillräckligt stora för att vara något att kliva över så att säga, och tillräckligt små och lätta för att bära utan problem =) Tänkte köpa riktiga bommar, men tycker de är så nedrans tunga att släpa fram och tillbaka… 8cm låter inte mycket grövre än 5 cm, men det är nästan det dubbla volymmässigt :P
Hakuna matata!
#16 Njae, dom var ju längre än mig men inte jättelånga. Kanske ca 2m eller lite mindre. Men längsmässigt var det ju inga problem. Jag får väl åka till brädgårn och kolla på vad som finns och vad det är för priser.

På bilden i #11 ser det ut som vanliga reglar . De är inte dyra…6 kr/metern. Finns på alla byggvaruhus.
#11 Hur får du kryssen att stå?
Vi har 8-kantiga staketstolp från granngården 10 cm diameter och 2,5 m långa
Bor du nära mig kan du få fyra plastbommar, iofs tomma ;D
Vi har 8-kantiga staketstolp från granngården 10 cm diameter och 2,5 m långa
Bor du nära mig kan du få fyra plastbommar, iofs tomma ;D
#19: Kryssen sitter fast i bommarna, så man bär med sig bom och hinderstöd i ett
.
#20 Ah, lät ju som bra storlek med staketstolpen. Vad kostar dom?
Var bor du? Kan man fylla dom plastbommarna med tex sand eller är dom öppna?
Det var några år sedan, tror det var typ 40 kr.
Jag bor ca 7 mil N Göteborg, det är vanliga plastbommar (samma som säljer de "riktiga" sockerbitarna) och det är små lock i änden. Locken sitter fast med en typ popnit (tror jag, de ligger uppe på bjälkarna på loftet), men borrar man ur dem kan man ju fylla och sedan nita fast locken igen.
#24 Ah.. låter ju suveränt. 7mil norr om gbg, typ hemma hos mig låter det som =P Jag tar tacksamt emot bommar =)
Lilla Edet?
#26 Ja okej, det var ju inte precis hemma hos mig =P Hade du bott 7mil norr om gbg längs E6 istället för 45:an så hade det varit nästan hos mig. Men inte så farligt långt ändå att åka och hämta =) Jag hämtar gärna om jag får bommar gratis! Hur långa är dom?
Googla på det, är det inte 3-3,5 meter? Sfety system heter de ju, sådana som de säljer på 3 Hästar i Kungälv.
Du är välkommen, tror min gubbe är hemma i morgon eller nästa helg?