Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5753 ggr
examynia
0

kraftfoder på sommaren?

Hur ska man göra på sommaren med kraftfoder osv?

menar de är väl svårt att analysera gräset?

ska man bara låta dom äta gräs å strunta i resten?

Jag har bara gett betfor innan så har inte direkt tänkt på de. men kom att tänka på de nu då jag har en häst som kommer att gåå tränas mer än hästen jag hade förut.

Hur gör ni?

vad tycker ni man ska göra?

HolyFuck
0

Jag tycket att man ska tillsätta de mineraler och vitaminer som behövs. Kraftfoder i sig brukar sällan behövas, egentligen inte på vintern heller.

examynia
0

vilka är de som behövs då? å hur vet man hur mycket man ska ge av de?

använde rinte kraftfoder heller så länge jag hittar ett bra hö på vintern.. så nu i vinter har jag bara behövt ge mineraler + betfor att blanda dom i.. jag vill inte ge i onödan men på sommaren vet man ju inte vad som saknas..

HolyFuck
0

Svårt att säga, en beteshage innehåller ofta väldigt få sorters mat, och kan därför behöva kompleteras med saker hästen inte har tillgång till. Beror på vad det är för bete, för häst osv. Många brister märks ju på hästen, och vitaminer där kroppen gör sig av med överskott, det kan ju ges alltid.

examynia
0

vilka vitaminer gör sig då kroppen av med om de är överskott..? b-vitamin? å vad mer?

Peppe
0

lägg en mineralsten/balja och en saltsten i hagen. brukar hästen ha svårt att hålla hull så kan du överväga att ge lite kraft (kanske lusern?) eftersom det kan vara svårt att komma tillbaka i hull igen på en sådan häst.

annars kan du testa utan att ge kraftfoder om hästen är normal, du märker rätt snart om hästen börjar tunna ur och då får du börja ge kraft.

Ett knep kan även vara att kolla på övriga hästar i hagen. finns det någon svårfödd, som börjar tunna ur på betet? Ja då kanske man ska ha extra koll på sin egen också. Klarar den svårfödda att gå på bara bete så klarar antagligen den normala hästen det också osv.

till min ponny som lätt får stor mage men tappar muskler så ger jag en 5L hink med lusernstrå just nu. han ska gå ute första natten i natt och vi ger ännu hö ca 7 kg. jag kommer ta bort höet före lusernen då lusernen ger protein som han behöver för musklerna. jag får antagligen ge lusern hela sommaren, men i vilken mängd vet jag inte. det anpassar jag allt eftersom. det är ju inte samma mängd näring i gräset hela sommaren.

mineraler ger jag i pelletsform just nu. slänger i en liten näve ungefär. har han ätit upp allt så får han samma dagen efter. äter han inte upp så ger jag kanske 1 msk dagen efter. vissa dagar kanske jag inte ger alls om han inte rört dem. De äter bara mineralerna om de behöver dem. Det är knepigare att ge i pelletsform av den anledningen därför är nog mineralsten/balja att föredra på betet, och en saltsten även om det finns salt i mineralstenen. behöver hästen bara salt så tycker inte jag att den behöver knöla i sig alla mineraler bara för att få salt.

Så; mineralsten/balja, saltsten, vatten och tillskott om hästen börjar tunna ur.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

examynia
0

okej tack=) vi kommer inte att ha jätte grön bete.. alltså dom kommer inte att så upp till knäna i gräs eller hur man ska förklara de.. men min häst är lättfödd i vanliga fall så tror inte de kommer bli nåra problem.. som sagt innan så gav jag bara lite betfor för sakens skull på sommaren å om dom stod inne nåt så att han skulle bli lugn när dom andra fick så de inte sparkas på dörrar å gnagas på galler osv..

men alltså.. mineraler i pelletsform.. kan man ge de lite utan att veta om de behövs eller inte? för som sagt nu ger jag ju så myckt sombehövs efter att jag fått en foderstat uträknat.. kan man ge lika mycket som man gör nu eller? nu är de ca 60 gram som han behöver av de..

Peppe
0

#6 enklast är ju att ställa ut mineralsten/balja så väljer hästen själv när den vill ha mineraler! jag hade själv gjort så om det inte vore för att alla andra hästar antagligen kommer äta upp stenen/baljan så jag får köpa mineraler åt alla andras hästar vilket jag inte känner för…

nackdelen är väl att de kan "regna bort" så att säga om det regnar massor så nån form av tak eller liknande kanske kan vara bra. eller om man tar in den vid ihållande regn.

examynia
0

de problemet kommer jag ju med ha.. för tror inte nån är intresserad av att vara med å betala för en sån balja å dom kostar ju lite så vill ju inte att dom andra ska äta om ägarna inte betalar..

Tusen
1

En mineralsten, en saltsten och vatten brukar räcka för beteshästar. De äter av dettaom de behöver. Vitaminer behöver man inte oroa sig över för det finns i gräset.Skrattande

jeanette
1

Mineraler är alls ingen nödvändighet på bete. Så länge det växer och så länge hästen håller sitt hull så får den i sig det den ska inklusive mineraler. Att ställa ut mineralbalja är ganska dumt. Hästar känner alls inte om dom behöver mineraler, utan mineraler är oftast berikade med salt. Och salt smakar gott. Därför brukar många hästar äta detta. Man behöver heller inte ge selen på bete då bete är mycket e vitaminrikt. Och under en sådan kort period som ett bete så kan e vitamin tillfälligt ersätta selen. Spar dina pengar i stället.

Tusen
1

#10 Håller inte riktigt med dig. I Sverige är alla jordar selenfattiga och hästen kommer alldrig att få i sig tillräckligt med selen av betet. Sen kan de som du säger kanske klara sig kortare perioder itan selen. Det håller jag med om. Men om hästarna går på bete från 1 maj till mitten/slutet av oktober (som våra gör) så är det inte längre frågan om någon kortare tid.
Mineraler kan jag däremot hålla med dig om. Ja, det räcker med det som finn spå betet i synnerhet om det finns trd som hästen kan äta barken av.

Sen är det aldrig en nackdel med en mineralsten. Dels för att den innehåller salt (vilket hästarna behöver) men de får ju dessutom i sig lite extra mineraler som inte skadar att få om jorden är mineralfattig.¨

Sen är jag inte så säker på det snacket om att hästar inte känner om de behöver mineraler eller inte.  Våra får mineraler i granulatform året runt men har fri tillgång på dessa. Eftersom de äter det (de får inge kraftfoder nämligen) så utgår jag ifrån att de vill ha det. Hur mycket socker/salt är det i granulat?

Peppe
0

#10 det finns ju hästar som äter ALLT och på en sådan behöver man ju själv reglera mineralerna, men på en "normal" häst så fungerar det aldeles utmärkt att låta hästen välja själv! man får ju prova sig fram men jag är nog knappast ensam om att ha en häst som vissa dagar lämna sina mineraler och andra äter hälften för att sedan äta upp allt. Precis som hästen väljer den bästa grästuvan i hagen så väljer den mineraler efter behov.
som jag skrev tycker jag även att det ska finnas både salt och mineralsten då salt går åt i stora mängder på sommaren och ibland vill kanske hästen bara ha salt men får då i sig av alla mineraler om det bara finns mineralsten/balja.

jeanette
0

Salt trodde jag inte jag behövde skriva då detta är självklart. Men att en häst automatikst måste ha mineraler på ett bete stämmer inte alls. Inte heller selen TROTS selenfattiga jordar i Sverige. Saken är denna att: Selen och E-vitamin arbetar synergistiskt dvs, de kan till viss del ersätta varandra. Betet är mycket E-vitaminrikt och hästen på bete utsätts inte för extrema ansträngningar, varför risk på bristsymptom av selen kan anse vara mycket liten…för attsäga nästintill obefintlig.

Det är alltid salt tillsatt i mineralblandningar, detta för smakens skull.

Tusen
0

#13 Va??!!! Utsätts inte hästar på bete för ansträngningar? Det är väl att generalisera grovt.Förvånad

Våra tränar och tävlar för fullt under betessässongen och eftersom den är så lång maj-oktober så måste de ha selen. Menar du att bete = slöa dagar i hage under någon månads tid så håller jag med dig.Glad

examynia
0

hmm vadå? är selen nåt man alltid borde ge hästarna ? :S kan inte jag minnas att jag gjort.. om nu inte de finns i mineralerna som jag ger i pelletsform vill säga ?(nä läste inte innehållsförtekningen på påsen till mineralerna:P. köpte de foderrådgivaren sa så tänkte inte på att kolla)

kaka1234567
0

Selen är nästan ett måste året runt jag ger min selen med e vitamin i året runt . Jag ska köpa till mineraler och ha och lucern på bettet han är lätt född men i träning och måste ha allt detta för att behålla sig i form

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

examynia
0

så selen måste ges hur eller hur? även om man har bra hö å gräs osv?

hur kommer de sig i såfall att en oberoende foderrådgivare som gör foderstater åt folk inte säger de? om de nu inte finns i nåt annat som man ger då vill säga..

examynia
0

fast de finns ju selen i mineralerna… så de är nog därför som hon inte sagt nåt å såg åxå att man ska vara lite försitkig så man itne ger för mycket då de är giftigt.. så de får nog iaf bli betfor å mineraler i sommar så är de ingen fara:P

kaka1234567
0

Ja vi har inte selen i här eller vårdat gräs . Eller våran jord är selen fattig och har yerst lite selen . Ja varför hon inte sa de va nog antagligen för att många foder i Sverige inehåller selen just för att det är av lite av i våran mark. Men jag skulle inte förlora mig på att de skulle räka därför föredrar jag att köpa selen i pillerform och ge en säker dos som jag vet räcker .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Peppe
0

angående selen så är spannet mellan minimibehov och förgiftning väääldigt stor så att förgifta en häst med selen, ja då får man allt vräka på med selentillskott :)

WornOut
0

Förutom mineraler och vitaminer tycker jag att man kan säga som så att du märker på hästen om den faller ur.. Tex om den börjar tappa i hull behöver den kanske extra energi och om den inte sätter muskler ordentligt kan det vara en idé att prova ge något proteinfoder,.