Vad är fel?
Mina hästar mår inte helt bra denna vår. Dom mår inte dåligt, men känns inte helt hundra i "form". Vinterpälsen började släppa sent och känns som den släpper långsamt. Dom är "dassiga" i pälsen och inte alls glansiga. Dom ser hängiga ut och vissa dagar verkar dom totalt sakna energi.
Hade en hovslagare här som kommenterade att dom hade såna där långa hår lite överallt på kroppen som ofta tyder på obalans i mineralstaten (detta känner jag igen sedan tidigare och jag har därför gett extra mineraler under vintern). Han sa även att dom har väldigt mkt brunt i det vita i ögonen och påstod att det tydde på problem med levern. Detta har jag aldrig hört förut, men det kanske stämmer? Men vad gör man åt det då?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tycker att du ska ringa en veterinär och rådfråga..
#1 Nej, alltså dom är inte sjuka. Inte ens dåliga, inte aktuellt med en veterinär i detta läget. Känns mer som om något ämne saknas i kroppen på dom. Funderar på om jag fått sämre hö nu på våren.
jo det förstår jag :) men det kostar ju inget att ringa och fråga vad det kan vara. Bättre det (tycker jag) än att höra en mängd olika saker från alla andra.
#3 Min erfarenhet är att veterinärer (eller rättare sagt djursjukvårdare som oftast är dom man får tag i när man ringer) inte gillar att ge sig på gissningar och speciellt inte i sådana här frågor. Svar kan man inte ge utan att göra någon form av analys eller provtagning. Dock så finns det många här inne som håller på med lite mer "huskurer" och "husanalyser" och vågar sig på gissningar om vad det kan vara. Det är just dessa gissningar jag är ute efter, och det är därför jag frågar här.
Kan dom inte ha mask som vaknat till liv?
#5 Dom är avmaskade, så jag hoppas inte det.
Proteinbrist?
MVH
Sofie
Det bruna (man brukar tala om gult) i ögonvitorna (om det tex är leverfel) beror på hemoglobinet i de röda blodkropparna som bryts ned till det gula färgämnet bilirubin. Då levern inte klarar ta hand om denna nedbrytningprodukt cirkulerar det i stor mängd i blodet och färgar bland annat ögonvitor gula. Det kan bero på leverfel eller tex ökad nedbrytning av röda blodkroppar med mera. Tex vid hepatit får man gula ögonvitor, det känner säkert flera igen!
Kan du se gul/brun missfärgning i ögonvitor eller slemhinnor som ska vara bleka och klara så ring veterinär.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Fästingbett?
Intressant artikel om ämnet i fråga. http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/palsfallning-och-palssattning-behover-hasten-extra.htm
Jag själv tillhör den skara som tycker att det blir skillnad på hästen vid pälsfällning och du kan motverka med att ge B-vitamin!

Säger som #10, B-vitamin kan hjälpa!
Skynda långsamt så går det fortare.
Protein hjälper vid pälsfällning :)
MVH
Sofie
#10-11 Jag ger B-vitamin sedan ett tag tillbaka.
#12 Är nog mer inne på ditt spår att det kanske saknas protein.. hmm..
Soja är väl protein, kan du inte testa att ge det ett tag och se om det är någon skillnad?
MVH
Sofie

Min veterinär har telefontid varje dag(?) för rådfrågning. Tycker du ska ringa en veterinär. Det kan vara så att det är allvarligare än vad man tror. Bara för att vara på säkra sidan menar jag.
Det kostar inte många kronor att ringa
Många hästar tenderar falla ur nu på vårkanten. Detta har att göra med detta: runt nyår börjar hästar sätta sommarpäls. Det går åt energi men ännu mera protein vid den prossess. Alltså runt nyår ÖKAR man upp proteingivan ganska så rejält..om inte tar hästen av sina reserver och har således förburkat dom runt vårkanten. Har man inte satt in denna åtgärd i tid kan man få en häst som är: håröm, trött, hängig, faller ur mm mm mm. Fälla päls behöver man inte bekymra sig om, det klarar dom lätt av. B vitamin har ingenting med päls att göra, då päls inte innehåller b vitamin. Däremot protein. Prova nästa år.
#16 Jag har aldrig ökat foderstaten med protein men därremot med b-vitamin (stärker naglar, hår och hornmaterial på både människor och djur). Har aldrig tidigare haft dessa problemen som jag fick i år. Men jag tror att jag fick en omgång med sämre hö nu sista omgången som jag hämtade. Såg inte lika fint ut som det tidigare, så troligtvis så var det sämre med protein i denna omgången. Har alltid haft mkt protein i mitt hö tidigare år. Bytte hö-leverantör denna vintern och leveransen kändes väldigt ojämn.

fick höra att det där med långa strån som är kvar kan hänga ihop med mask. om du bara avmaskat utan att kolla med "kolla masken" kan du ha avmaskat mot fel mask.