Min drömhäst
Om vi bortser från alla svar som låter "Jag vill inte ha någon annan häst än min egen" så tror jag att vi alla har en bild av hur vår drömhäst ser ut. Kanske är det ett svart arabsto med god hoppteknik? En brun shetlandsponny som gör sig bra som körhäst?
Berätta lite om hur din drömhäst ser ut!
Färg, ras, kön, utbildning, användningsområde, mankhöjd, ålder… Ja, ni förstår! =)

Jag äger faktiskt min drömhäst, och han heter Brimad
Han är verkligen den där hästen jag bara trodde jag skulle få drömma om, men aldrig kunna få möjlighet att äga själv.
Ljus fux med stor vit bläs och vita strumpor, dryga 175 i mankhöjd, svenskt halvblod, rör sig som en gud, och har busenkelt för dressyr (brås på sin far, Briar), utb ungefär MSV dressyr, är 8 år och världens goaste häst, har aldrig varit med om en så positiv och social häst.
Han har allt jag söker hos en häst, faktiskt..
Men man kan ju inte både få kakan och äta upp den, han har endel mindre bra sidor med ;) Men nu skulle vi ju fokusera på drömhästen ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Min drömhäst är en svart arabhingst eller en frieserhingst med lång man och tjock härlig svans. Araben ska vara gold champion material och friesern ska vara högt skolad inom dressyr och en riktig läromästare som jag kan lära mig rida hög dressyr på. Godhjärtad, vacker och tycka om att träna trick och luffsa i skogen lika mycket som att hårdträna på banan. Lätt i hantering och utan olater. Viktigaste är en bra connection där man kan titta sin vackra häst i ögonen och känna att man hör ihop. En känsla av att vi 2 är 1.

Hmmm..har nog många!
en av dom är kanske ne svart eller fux eller skimmel arabhingst på 160 dock med bibehållet arabutseende. Modell av den grövre typen.
Han skall ha en härlig luftig trav och galopp och en vägvinnande skritt vara duktig inom distans men även hoppning, fält och dressyr=))
Han ska ha glimten i ögat och vara fartfylld och busig…inga tråkiga ritter där inte! Han skall dock vara klok och tillgiven!
Någon skom har en sådan häst???

Om jag ska drömma skulle det vara en mörkt brun valack med fyra vita strumpor och med bred lykta. Han ska vara 7år, 150cm hög, ha ett vägvinnande, energiskt steg, vara välmusklad och ha en vacker form. Han får gärna ha hovskägg, kanske vara lite cob-typ, men inte för grov. Ras eller korsning spelar ingen roll.
Han ska tycka det är roligt att komma ut i skogen, vara orädd, lugn och trygg, men samtidigt framåt och nyfiken. Han ska gilla att hoppa och även vara duktig inom dressyr, inte för tävling utan mer för skojs skull.
Naturligtvis har han inga olater alls, gnäggar glatt när jag kommer och han älskar att bli ompysslad.
Jaa, en drömhäst! Eller? Nä, det skulle nog bli tråkigt om allt klaffade från början, vad ska man då sträva mot? Gillar nog ändå min pissmärr som jag har, men målet är att hon en vacker dag ska bli som "min drömhäst", färg, kön och storlek kan jag dock inte göra så mycket åt! 
Jag tycker om mörkfux och riktigt härligt mörktbruna (som tenderar att bli svarta på vintern~). Apelkastade är ett stort + i kanten!
Roliga tecknigar på ben och huvud är också skoj. En stjärn eller vanlig bläs och 4 vita halvstrumpor känns tråkigt. Bred bruten bläs, slingrande oregelbundna strumpor och annat som her personlighet tycker jag är kul!
Och en lång man givetvis!
Hakuna matata!
Min drömhäst är en Hackney!
Helst mörktbrun eller svart, men fux går bra det med. Fyra höga vita strumpor och gärna en bukfläck.
Huvudtecken gärna så att det förädlar huvudet något (vet inte riktigt vilka tecken som gör det) för hackneys har lite grova huvuden i min smak.
När det gäller personlighet vill jag främst ha en häst med egen motor utan att vara för het. Men hellre het än lat. Men får inte vara "spooky" då jag naturligtvis vill köra min hackney.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Min Dröm häst är ett Svart Welsh Cob sto på 160-165 cm i manken, med en vit bläs och 4 vita strumpor (sluta innen knä och hasar). Av den lite nettare modelen. Ska vara främst för dressyr, men ska även kunna hoppa lite. den ska ändå ha en muskulös kropp, men en "bra" kompackt kropp, inte lång. Ska vara ca 7år.

jag är inte så fixerad vid hur hästen ska se ut faktiskt.
ok. lite corny, men jag har haft min favorithäst i mitt liv och jag är så otroligt nöjd med det. det handlade om hur hästen var och inte hur han såg ut… =)
hmm svårt… tror min drömhäst är en brun halvblodsvalack med kropp och hopptektnik men den ska även fungera bra i dressyren. Gärna halvstrumpor på ett eller fler ben… gärna bred bläs eller lyckta. absolut inte teckenlös i ansiktet. runt 1.60 i manken, inte större än 1.65… jag vill att den ska vara kelvänlig utan att den måste ha uppmärksamhet hela tiden. Den ska ha motor!!!
=) men jag älskar självklart mitt gula monster till sto ^^ skulle inte byta henne mot drömhästen…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Har min drömhäst! :)
Men generellt sätt så är drömhästen en lugn och stabil häst, det är det allra viktigaste för mig.
Hästen ska dessutom vara snäll, tycka om att stå och bli kliad och mysa i evigheter. Vill också att den är glad och positiv.
Den ska gå att köra och den ska gå att rida på. I körningen hade jag gärna haft stora och luftiga steg, men i ridningen är det skönt med markbundna gångarter som är sköna att sitta i. Så antingen eller där egentligen.
Rasen spelar egentligen ingen roll, men gärna nåt kraftigare. Har en förkärlek för övervuxna connemaror, en sån hade jag gärna haft.
Drömhästen är en vit skimmel med lite flugprickig i ansiktet. Lång fin man och tjock svans såklart. :)
Min häst är nästan så, dock kallblodstravare och brun. Han har inte så fina gångarter, men sköna att sitta i. :)
min drömhäst. Svag för fuxar! Helst bläs å strumpor men man kan ju inte få allt :-) Brian f.2003 e.briar 899 u.carisma ue.Eighty eight keys xx. Ca 175cm i mankhöjd. Vass temperament. enmanshäst. Sadeltvång å hade en hel del problem med honom innan han blev ridbar. Även idag inte många som skulle sätta sig upp på honom. Men skam den som ger sig :-)
http://Mylifeandbrian.blogg.se
Själv skulle jag vilja ha en antingen riktigt fin fux (guldig nästan) med lång man och svans givetvis. Overo med mycket vitt och färg långst upp och längst ner på hästen är himla snyggt, jag är dock inte så jätteförstjust i paint hästar osv (mest för att de är lite grova ibland).
Annars en riktigt stålgrå apelkastad skimmel…
Kroppsbyggnad ska vara maffig lite som en andalusier men snäppet mer bakdel kanskwe (om man ser till "genomsnitet" på dem i.af). Lite "sötare" huvud dock. Och en ganska maffig hals med för den delen!
Inte så stor, runt 150 blir bra (eller under 148 cm blir bra det med! ^^)
Stor utstrålning (gärna hingst haha) och med gångarter med mycket schwung och gärna lite knäaktion.
Ska kunna samla sig bra, och främst vara dressyr och uterittshäst, men ändå kunna hoppa lite hinder utan att klaga :)
Personligheten och hanteringen ska gärna vara energisk, men utan att bli jobbig för den delen. Men för "trötta" hästar är bara ännu mer svårjobbade, man får mycket gratis om de r energiska! Tänker lite på min gamla welsh mountain hingst, han kan takta in ibland, me han går inte ifrån mig utan stannar jag så stannar han - utan tag i grimmskaftet.
Lyhörd och framåt kan man väll säga.
Men sedan givetvis trygg i hanteringen och allt sådant som man ändå "förutsätter" att en häst ska vara :)
Hakuna matata!
min drömhäst är helt klart en stor, mysig nordsvensk, med mycket lugg och mycket man, snäll och lugn, som går fram överallt, det är min dröm det. :)

Har redan min drömhäst. Men om jag måste välja en häst med annat utseende så gillar jag bruna hästar med svart man och svans, 2 vita ben, och stjärn. D-ponny.
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Det har verkligen ändrat sig genom tiderna! Liten-tjej-dröm: svart/vit häst. Ett tag frieser. Alltid tyckt mindre bra om fuxar, nu är drömhästen just en ljus fux med strimbläs (eller liknande), ca 170 hög, halvblod eller fullblod, trevligt psyke och lätt för både dressyr och hoppning!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag har nog alltid dröm om en sån där enmanshäst och det är ju vad min är. Han kanske klarar av 2-3 ryttare också, bara han kan lita på dom och ser dom som ledare. Utseendet har jag nog inte haft någon speciell dröm om.
jag är inte så himla upptagen av utseendet, utan mer inriktat på ras. Självklart är inte ett snyggt utseende något som är negativt, men hur jag ser på en vacker häst skiljer sig nog på hur andra ser på en vacker häst kanske.
Jag vill ha en glad och trevlig häst. Lagom stor för mig, inte aldeles för grov då jag tycker om små skutt men definitivt ett kallblod mäst riktat mot körning och inte hoppning. Jag gillar dressyr men älskar körningen så rörelserna borde vara något allround mot körning, ett bra steg är inte bara en fördel för dressyrryttarn men även för kusken.
Ett korrekt eksteriör ger gjärna en snyggare häst, och ger ökat hållbarhet, så det anser jag viktig.
Men personligheten är a och o. Glimten i ögat.. lagom mycket bus så man inte kan ta allt för givet och få tråkigt.. men samtidig väluppfostrat så man beter sig när man får besked om det. Inriden, inkörd, nöjd med att hoppa litet i bland. Lycka i ögonen när selen kommer fram, ger allt och kräver bara lite puss på mulen som tack. Liiiite olater måste till, som man hel eller halvhjärtat arbetar med att få bort.. så som små buff med näsan för uppmärksamhet, pilla med lepparna mot där man brukar ha morot.. halvhjärtat var ordet, man blir ju så charmat även om det forstör lite av grunderna man arbetar med
En rak och ärlig och rent ut snäll häst, med livsglädje och lycka i varje steg, som kanske får för sig et litet bakut spark i galoppen ute i skogen av ren lycka, som forsöker små fräckisar för att få nypa med sig en munnfull med gräs eller annat, som tillåter dig att dränka pälsen med tårer och forsöker hitta på pek för att få fram din latter igen..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Min drömhäst är en vit häst , med lång man och pampigt steg. :)
Är också väldigt svag för isabeller ! :)
Jag drömmer om en travare (gärna amerikanska linjer) som är gul (ja det är ju dröm!!) med svart man och svans och ben, alltså buckskin. Höjd min 145, max 150 cm, helst valack (fast dom har ofta inte det temperament jag beskriver nedan men dom är ofta ljuvligt sälla och fungerar fint med andra hästar).
Hästen ska ha stor integritet, stor nyfikenhet och liten rädsla. Vara gudomligt snäll och änglalik när man är snäll mot henne, men är någon elak mot henne kan hon mer än gärna få bli en liten jävul =) God frammåtbjudning och driv i steget. Ha en mjuk och svävande/flytande galopp.
Hästen jag beskriver ovan är väldigt nära den häst jag har i hagen, men inte riktigt. För det första är hon brun med två vita kotor, en stjärn och en bruten snopp - men det är hel okej för det är ju så travar ser ut. Hon är 155cm, altlså lite väl hög och hon är ett sto, men väldigt välfungerande med andra hästar. Hon är aldrig sur utan alltid glad och trevlig både mot ston och valacker. Hon är den häst jag beskriver i mentaliteten förutom att frammåtbjudningen är lite varierande.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Här min drömhäst nr2 <3
svag för fuxar, isabeller och gulbruna.. Fast är ju också beroende på personlighet och utseende på häst till häst :-) Mkt som spelar roll.
http://Mylifeandbrian.blogg.se

Min drömhäst ska va fux eller svart, sto kanske… typ 170 cm eller nåt sånt. Älskar fuxar!!!! 
Min drömhäst?
Jag är lite sådär fast i Svarta hingsten… Jag har förälskat mig i svarta hästar, min drömhäst ska vara hingst och lite utav en enmannahäst. En som jag kan hantera men ingen annan. En som är lite bångstyrig med fart i och som tycker om att hoppa. Han ska såklart vara skön att sitta på med bra gångarter.
Jag har även varit en aningen förälskad i galoppörer. Sen har jag också läst Twiggy-böckerna när jag var yngre och blev såklart förälskad i en sån liten knäppis.
I verkligheten är jag dock kär i fjordingar. Var skötare för en fjording när jag var yngre. Sen såldes hon och jag följde henne till sin nya ägare och började rida där och på henne. Jag blev 16 år och började på gymnasiet på annan ort och nu har jag börjat att rida på en fjording igen. Denna gången en valack. Men annars är de nog rätt lika i temperament de två förutom att stoet var mer pålitlig än den jag rider idag. Hon var nog mer självsäker också än den jag rider idag och det kan vara därför han är lite småsvår ibland.
Jag tycker att det är lite intressant det här med att man kan ha en dröm om något och sen ser verkligheten en aningen annorlunda ut. Jag är ganska osäker i och med att jag innan jag började rida förra året hade ett uppehåll på cirka nio år. Jag skulle antagligen aldrig palla med en häst som är sån som jag drömmer om. :) Jag har fullt upp just nu med att få den hästen jag rider att gå framåt utan att vända om eller göra som han själv vill. Intensiv häst men antagligen inte i närheten som en hingst skulle vara… :)

Jag tror att jag har hittat min drömhäst! Vet dock inte hur han är att rida än..
En hbl hingst född 08, isabell med några få vita tecken. Väldigt lugn och pålitlig! Lättlärd och går fot som en hund när vi är ute på promenader. Har suttit på honom 4ggr utan några problem. Han är verkligen helt underbar! Den enda som jag saknar är några cm, han är fortfarande bara 158 i manken, skulle vilja ha några cm till!
(På bilden är han 2år)

Min absoluta drömhäst kan jag inte riktigt tänka framför mig. Men jag har försökt:
Namn: Mascara
Ålder: 10-13 år
Kön: Sto
Ras: Någon korsning, New forest eller kanske islandshäst
Färg: Brun, skimmel eller skäck
Inriktning: Hoppning, fälttävlan
Något i den stilen .. :)
När jag var mindre var jag fast besluten om ras. Fjording och frieser var de två raserna jag skulle ha i stallet.
Sen blev jag besatt av färg. Svart skulle det vara, gärna med vit bläs och vita symmetriska strumpor. Eller möjligtvis en fux med vitt huvud och blåa ögon.Gärna så stor som möjligt, helst enorm! Och en sån där typisk enmanshäst.
Nu har jag mognat så pass mycket att jag inte stirrar mig blind på ras eller färg. Drömhästen är helt enkelt en häst som passar mig perfekt i personlighet och kemi. Lugn, trygg, stabil som går fram överallt med em som helst på ryggen utan att blinka. Inte för pigg, men gärna med lite egen framåtbjudning. Hellre att jag får driva framåt än hålla tillbaka (har märkt att det passar min ridstil bättre). Inte för hög/stor, men grov och viktbärande. En häst som kan mycket, men inte kräver att jag kan mycket, och som inte heller lider av att gå som skogsmulle för det mesta med något ordentligt dressyrpass ibland. Körbar. Lätthanterad. Enkel och okomplicerad, men med stor karisma och charm, glimten i ögat.
Skulle jag titta efter häst skulle jag förmodligen första leta bland grövre fjordingar, nordsvenskar och kallblodskorsningar. Valacker i första hand, sen ston. Gärna lite äldre. Men det viktigaste är att hästen känns som "min" från första ögonblicket.
Förutom Crow då.. :P
En hingst eller vallack, 150-155cm hög, ganska kraftigt byggd men ändå smidig (tänk PRE, kallblodstravare..) lång, mjuk man, svans och pannlugg. Den ska ha töltanlag och lätt för samling, vara snabb och reaktiv men inte ''nervig'' eller explodera hela tiden utan ändå lyssna. Helst någon vacker färg, kanske mörk svettfux med flaxman, svart silver eller grå-vit.
Får man göra det riktigt svårt för sig ska den ha blå eller riktigt ljust bruna ögon (tja, helst gröna ögon och ett 2 fot långt horn mitt i pannan ;) )
Fast Crow passar in ganska bra på min häst, förutom utseendet möjligtvis.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Drömhästen, en brun arabhingst. ca 150cm i mankhöjd. Mörkbrun med en stor skjuten stjärn. Strumpor på båda bakbenen och en halvstrumpa på höger fram. Svart man och svans. Och massor av man och svans ;) Med stora och luftiga steg.
Men samtidigt å ser jag mig på den där otorligt söta lilla nordisen som bara är ponnymått. Brun, stor skjuten stjärn. Något täcken på benen. Massor med man och svans. Söt och svår. Även denna med stora och luftiga steg. En ponny man tänker "wow" om. Exakt den ponnyn har jag nu faktiskt, haha. Hittade min drömponny 

Min drömhäst var en travarvalack som var hur mysig som helst att rida… men typ precis innan vi bestämde oss för att köpa han så tog ägarna bort han för att han hade ryggproblem… :'( Isak hette han, tror han dog 2009-2010 lr nåt sånt. Han var mörkbrun och hade snp som satt lite snett åt höger, och så hade han typ hermelinfläckar på tror det var vänster bakben. Han var så fiiiiin!
Träffade han bara ett par, tre gånger och provred, men kommer ändå ihåg minsta detalj om honom!
Det var verkligen KÄRLEK FRÅN FÖRSTA ÖGONKASTET. Tror han var omkring 1,60cm i mkh…
Men ja, Isse var min drömhäst som jag aldrig fick. Har ingen annan heller…
RIP Isak <3
Jag har faktistkt hittat min fina drömhäst ett fint sto fån irland jag älskar hästar från irland har gjort det hela mitt hästliv :) hon är en Mörkbrun och har två små strumpor hon är 19 år :)
hon är lite tittig och testar en välldigt mycket så man måste lära känna henne så hon litar på en hon älskar att hoppa
Vi hoppar 80-90 ibland och har hoppat 1m vi har även vunnit vår första tävling
Hon är en Allraund men jag vill nog endå satsa mest på hoppningen , skulle villja pröva lite teräng men vi fårväll se :)
hon är en liten glupsk ponny ;)
Min drömhäst är en brun halvblods hingst på ca 10 år. Jag hade vilja ägt honom sen föl år och utbildat honom till hopphäst som tävlade på OS-nivå och jag tävlade på honom. Han skulle ha en stjärna i pannan och strumpor på alla 4. Svart man och svans. :) Men för övrigt är mitt svenska halvblods sto Woilett min drömhäst
-Bättre ökänd än okänd