Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4912 ggr
HoRsE--LoVeR
0

Träna ryggen?

Att klättra med hästen i uppförsbackar, sa nån till mig, var jättebra för att stärka hästens rygg.

Oxå en annan sak, min kompis som har egen häst, berättade för mig att det kostade ungefär 1200 kr i månaden att ha/äga en häst, och 30 000 om året (!), är det någon som har liknande eller lägre kostnader, så kommentera Skrattande

Em--ma
1

1200 kr/månad låter lite!
Jag betalar omkring 2.500 i genomsnitt i månaden.
Alltså ungefär 30 000 kr om året och då har jag inte räknat in ev vetrinärkostnader (alltså skador m.m)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[mammamian]
1

Tycker också att 1200:- låter väldigt lågt. Vi har eget stall & hagar, skogsrider så att jag inte betalar några träningar, har inga livförsäkringar och köper bra grovfoder till ett mycket förmånligt pris. Utan veterinärskostnader eller oförutsedda utgifter så betalar vi  1500:-/månad och då räknar jag heller inte med staketreparationer, elaggregat och sånt utan enbart försäkring, foder och strö.

ZipZ
0

Jag betalar lite olika varje månad.

* Stallplats (vatten,el, ridbana. mm) 400 kr.

* Hösilage (i boxen) max 100 kr.

* Hösilage (ute i hagen) 1 bale / 100 kr

* Kraftfoder (Musli, säcken) 180 kr.

* Skoning 600 kr / var 8-9 vecka.

* Torv - 15 st/950 kr

Betalar jag allt samma månad går det på: ca 2400 kr.

Räcknar då inte in vet och försäkring.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Zabbio
0

Tja.. betalar foder 100kr/månad, försäkring 200kr, träning 300kr = 600kr per månad.

Fast har iofs gratis grovfoder, strö och hovslagare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

JenRode
0

Det beror ju helt på vart du har hästen, dvs stallhyra och vad som ingår och inte i stallet. Sedan vilket foder och hur mycket foder hästen ska ha osv.

Ja att klättra är jättebra för att stärka muskulaturen på hästens rygg! Vill man riktigt byga muskler så ska man skritta, inte trava eller galoppera, i brant uppförsbacke! Man ska ha i åtanke att om hästen är ovan att klättra och man tränar hårt så ska man låta hästen skritta på långa tyglar dagen efteråt för att sträcka på ryggmusklerna som den kan ha träningsverk i. ;)

kaka1234567
0

Ja skri är mycke stärkande . Klättring är jätte bra med men om man ska ha resultat ska man järna skritta i flera månader uttan annat och kanske klättring i skritt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

HoRsE--LoVeR
0

Ja, läste xå att ju långsammare man klättrar desto mer får ryggmusklerna arbeta, och att man försöker trava på en en så rak linje som möjligt i typ 10-15 min, med tempoväxlingar mm, skulle xå vara jättebra. Läste i WRK.

kaka1234567
0

Jag betalar 7000 i månaden för min häst . Och då tänker jag på hovis, hl, kraft(lite dyrare typen Pavo) upp stall inga kostnader med mera .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Linden95
0

Ska du träna i backar bör du undvika att trava uppför. Det sliter väldigt mycket på hästen. Skritta eller galoppera hellre, då jobbar hästen dessutom mer :)