Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 5582 ggr
EwaAngantyr
0

Mjuk ridbana..

Jag har en ganska nyanlagd ridbana på min nya gård men den är alldeles för mjuk.  Tjockt med fin sand som hästarna sjunker ner i. 
Tänkte höra med er om förslag på hur man får den bra igen.  Stenmjöl? Ta bort allt och lägga på nåt annat? Isf vad?  Jag vill ha en fast yta med svikt…   Hur skulle ni göra??

Uss
0

Vet iofs inte hur du ska göra, vi valde krossmaterial med kornstorlek 0-8 och den är mjuk men ändå ganska fast. Vi sladdar den emellanåt, men inget annat.

Om du har sand i paddocken så har du material med runda kanter (kross har vassa kanter och det gör att det ligger mer still) och det kommer aldrig att typ "sätta sig". Men kanske har du bara för mycket sand?

Jag tror iaf att det är svårt att bara lägga på något, tror att sanden bara äter sig upp då, utan som du själv skriver behöver du nog ta bord en del och ersätta med något kross.

Men leta på bucefalos efter trådar, jag vet att det varit flera trådar där med paddockar som varit för mjuka/hårda och att de fått tips från folk som begriper sig på sånt!

Rafflan
0

Jag har hört att det tar lång tid innan en ny bana fäster sig och underlaget blir bra och det kräver endel jobb. Men vet inte riktigt hur det ligger till med det ;)

Uss
0

Fast det gällde inte vår, vi red ganska omgående - det är fördelen med krossmaterial jämfört med sand. Vi paddade inte ens, bara krattade ut det med ett galler så det blev slätt. Det räckte med det som lastbil och lastmaskin tryckte till ;D

I somras, när det var torrt, blev det liite hårt och jag var rädd att det skulle bli ännu hårdare, men nu efter vintern, när det är fuktigt i marken ute så är ytan "mjuk" igen och det känns att banan sviktar! Den är ungefär som en väldigt mjuk grusväg <3

Rafflan
0

#3 jo rida kan man göra på en gång, men det tar ett tag innan man banen blir sådär fin som man vill ha den. Som du skriver fick nu ju fixa lite med banan också :)

Uss
0

Ha, ha, så man kan få till det - det tog kanske 30 min med fyrhjuling och galler, sedan var banan fin och har hållit sig så ;D På något sätt måste man ju "kratta" en nyanlagd bana, man kan ju inte bara hälla ut ett par lastbilslass och vänta på att det jämnar till sig av sig själv :s

Jag har också hört att det tar tid för banan att sätta sig och jag tror att de har lagt ner betydligt mer jobb och tid på sina banor. Att det inte blev så med vår är jag helt säker på att det är för att vi inte har ett enda sandkorn i den!

niare
0

vi la ny sand på banan på ridklubben. det tar ca 1 år innan den sätter sig och måste sladdas helst en gång per dag för att det ska sätta sig fortare.

kaka1234567
0

Det en bekan gjorde på sin gård va att dem låta anndra rida på ridbanan.Tills de blev så som dem ville ha .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CelsiusT
0

Min hyresvärd här anlade en ny ridbana inomhus (alltså byggde om en byggnad till ridhus) och den var väldigt mjuk och tung till en början (stenmjöl med kross ovanpå). Gillade den inte alls. Men så hade vi en kosseträning och kosserna springer ju inte bara på volten utan lite överallt och efter 2 kosseträningar var ridbanen perfekt =)Hade nog tagit ganska lång tid om vi skulle ridit den till det skicket.

Medarbetare på westernridning.ifokus

HoRsE--LoVeR
0

Ligger den utonhus?? I så fall kanske den blir hårdare om det regnar på den??

EwaAngantyr
0

Nu har vi tagit bort 1 dm sand och ska se hur den uppför sig efter det! Tack för alla svar!!!