Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2503 ggr
Brunokanin
0

Vilken veterinärvårdsförsäkring täcker bäst?

Som rubriken!

Ska försäkra ung skogsmullehäst

CelsiusT
0

Jag gillar If. Men vilken som täcker bäst, det beror ju på vad hästen råkar ut för och det kan man aldrig veta i förväg =P Men jag tycker If har en bra försäkring, täcker mkt och hyfsat billiga och dessutom kan man få fast självrisk - toppen då det kan bli dyrt med häst hos veterinären!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

Läs på de olika bolagens villkor, ring sen runt och kolla med de olika bolagen om vad du kan få för din häst. Det skiljer väldigt beroende på ras, användning, ålder, tidigare skador osv, så det är ingen fråga som går att svara generellt på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zahara
0

A1 är den mest täckande men den inehåller olika hos de olika företagen.

If och Sveland är de enda som har fast självrisk, If på max 50 000 och Sveland på minst 100 000. Jag betalar på if idag 350kr/månad och min premie på sveland blev 670/månad

ring runt och fråga om inehåll och priser och jämför sen och ta den som inehåller det du behöver.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

examynia
0

jag har den på sveland min skogsmulle/väldigt lätt dressyr har 100,000 i vet.vård å betalar ca 250:- i månaden men jag har en korsning. på  7år. så som sagt de beror ju på va de är för ras osv som #2 sa. jag har självrisk på 1900 å 20% rörlig i sveland men finns åxå fast självrisk som sagt. är hel nöjd med sveland.. hade de på min förra å dom fungerade perfekt när min häst blev dålig de var inget snack å inga problem när han vart tvungen att avlivas å fick tillbaka pengarna som man skulle.. är jätte nöjd..

Brunokanin
0

Tack för svar. Jag har begärt offerter både från if, sveland, agria, folksam och dina försäkringar. Gillar inte de där 20% som man ska betala utöver självrisken. Blir ju lätt höga summor ändå. Kan tänka mig att betala runt 300/mån för att slippa den delen faktiskt.

#3 Av det jag sett på Svelands hemsida och i den offert jag fått så är självrisken 1900 kr + 20% rörlig del av resterande utgifter.

CelsiusT
0

#5 Du kan välja 0% eller 20% rörlig, precis som du kan välja 1900:- eller 3900:- fast självrisk. Dessa alternativen väljs separat. Storleken på premien sätts utefter dina val, ju mer skydd och mindre i självrisk desto högre premie såklart. Sveland är, vad jag märkt, ganska dyra generellt sätt redan från början och när man väljer fast självrisk så blir det inte billigare precis.

Läs om Sveland A1 här

Brunokanin
0

#6 Så det är bara Sveland som man kan välja 0% rörlig?

CelsiusT
0

#7 Nej, som #3 skrev så är det bara Sveland och If som man kan välja 0% rörslig självrisk hos. Men hos If går det bara välja 0% rörlig självrisk om man väljar 50.000:- som tak, väljer man det höga taket på 130.000:- så tillkommer det en rörlig del på självrisken. Men sedan skiljer det ju en hel del på prislappen på premien också.

Brunokanin
0

#8 Ok, får kolla if igen då för jag såg inte det alternativet om 0%.

Tack!

Brunokanin
0

Nix, enl de beräkningar man kan göra på if:s hemsida så kan man inte välja alöternativet 0% rörlig del. Oavsett vilken försäkring jag väljer (veterinärvåd & veterinärvårdextra) och maxbelopp ersättning. Det är 20% som gäller tyvärr Obestämd

CelsiusT
0

#10 Gick in och kollade och det verkar som om du har rätt =O

Hoppas F_N inte att dom ändrar min försäkring nästa år. Då jävlar kommer jag byta, iaf på den hästen jag kan byta =S

Alex
0

Det brukar inte bli långvarigt med fast självrisk, tyvärr. Flera bolag som haft det har senare tokhöjt premien och sen tagit bort möjligheten till fast självrisk, för att det inte fungerar helt enkelt.

Personligen tycker jag inte alls det är så farligt med rörlig självrisk. Jag hade 10% rörlig utöver den fasta och efter flera klinikbesök som totalt gick på nästan 30'000 kr betalade jag inte ens 5000 kr själv. Och det jag betalade i rörlig självrisk hade jag tjänat in på bara ett år med min låga premie (jämfört med bolag med fast självrisk).

Så jag tycker inte att man ska vara så rädd för rörlig självrisk, de bolag som har det är oftast betydligt "stabilare" i villkoren, så personligen känner jag mig mycket tryggare med rörlig självrisk.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#12 Vilket bolag har du som har så låg rörslig självrisk? Och vilken storlek har du på den fasta självrisken?

Alex
0

#13 Folksam. Nu ligger dock den rörliga på 15% och den fasta på 2600 (då var den något lägre också, det var ju några år sen).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#14 Okej, på 30 000:- så får du betala 6710:-. Känns som ganska mkt pengar för mig, iaf på samma gång och dessutom kanske oförberett. Även om man får betala mer i premie när man har fast självrisk så känns det nästan som om det är värt det, för mig iaf. Kostar det 100 000:- hos veterinären (som det kan göra vid tex en buköppning) så får du betala 17 210:-. Så min slutsats är att om jag ska ha rörlig självrisk så måste jag ha ett veterinärsparkonto med 20 000:- till varje häst, om ifall det skulle hända något. Idag räcker det med att jag har 2700:- till varje häst. Händer det något idag så jag måste nyttja självriskbesparingen så går det ganska snabbt att spara ihop till den igen.

Alex
0

#15 Ja, personligen tycker jag det är mer skrämmande med de som inte kan betala de pengarna oförberett på en häst, då en försäkring inte täcker allt. Det är ju bara att lägga undan de pengar man annars skulle betala i premie, så är det ju rätt lugnt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Inlägg #16 Var inte alls menat att vara elakt eller riktat mot dig, CelsiusT, insåg att det lätt kan tolkas så. Utan jag menar mer att jag inte skulle våga lita på att jag klarar mig på att enbart ha en fast självrisk sparad, eftersom det inte är en garanti att försäkringen täcker. Ibland kan man ju även tvingas lägga ut pengarna först, innan man får ersättning från bolaget, så då krävs det ju att de finns.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#16 Nja.. Fast det kan hända något redan första månaden med hästen och då har man inte hunnit spara ihop några 20tkr på att lägga undan överskjutandel från premien som bara är några kronor i månaden.

Jag tycker inte alls det är konstigt att inte kunna betala dom pengarna oförberett, tror det är långt ifrån alla hästägare som kan det. Inte har väl alla en stor summa pengar liggandes åt sidan som man kan plocka ut vilken dag som helst. Jag har sparpengar som jag kan finansiera en skada med, men det kan ta upp till en månad att få ut dessa då dom är låsta. Skulle dessa penar inte räcka så kan man ta ett lån, men det kan ta upp till en vecka innan man får ut dom pengarna.

Jag vill vara säker på att kunna lösa min häst med en gång och har därför alltid självrisken undansparad på ett lättåtkomligt sätt så att jag kan betala den på plats. Har dock aldrig betalat en veterinärräkning på plats utan får alltid hem den i brevlådan. Jag vill också vara säker på att jag kan spara ihop dom pengaran på max 3 mån då självriskperioden är så lång och jag kan behöva beteala den igen efter 3 mån.Men spara ihop 20 000:- på 3 mån fungerar inte så bra med min lön iaf.

Händer det något större som försäkringen mot all förmodan inte täcker så får man lösa det då. Men normalt sett så täcker försäkringen sådant som uppstår oförberett men täcker inte allt som man planerat vill åtgärda, men då kan jag också planera.

Men jag säger inte att du har en dålig försäkring. Jag bara förklarar varför jag inte vill ha en sådan försäkring och motiverar varför jag så ytterst gärna vill ha en fast självrisk och heldre betalar lite mer i premie.

Brunokanin
0

#16 Men herregud Förvånad! Den vanliga svensson med hobbyhäst kan inte betala upp mot 100 000 kr i veterinärvåd bara sådär. Det är ju därför försäkringar finns som trygghet!

Hur som har jag tecknat Sveland vet.vård 100 000 kr med en fast självrisk på 1900 kr 0% rörlig del. Känns tryggt!

Alex
0

#19 Jag har inte sagt att man ska kunna betala några 100'000, absolut inte! Den högsta summan vi över huvud taget har nämnt är 17'000 kr, och det var i så fall vid veterinärbesök som går på 100'000 kr, vilket är ganska ovanligt. Det kan ju lika gärna gå över det och då får man betala varenda krona i alla fall.

Jag har bara sagt att jag inte skulle känna mig trygg med att inte ha mer än en fast självrisk på sparkontot, då allting inte täcks av försäkringen, hur bra försäkring du än har i princip, samt att man inte ska vara så rädd för rörlig självrisk alla gånger, för man kan lika gärna tjäna på det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

Jag har haft ordenligt höga veterinärkostnader på mina hästar och det har faktiskt aldrig varit några problem att "bara" ha den fasta självrisken på kontot. Den gången som försäkringen inte täckte så var det inga problem att hinna med att ta ett lån. Har aldrig varit med om att man med häst måste betala på plats utan dom skickar alltid faktura på allting om man inte väljer direktreglering (vilket ju tar sin lilla tid så jag har aldrig valt att vänta utan åkt hem och fått räkning inom en vecka och har då några veckor till en månd på mig att betala). Den gången som försäkringen inte täckte hela beloppet så erbjöds jag av kliniken att få det på avbetalning, men eftersom jag ändå hade en månad på mig att fixa pengarna så tog jag lån istället och betalade av hela räkningen direkt så jag slapp att stå i skuld till kliniken.

examynia
0

#19 vad hamnade du på för månadskostnad på den försäkringen då?

för jag har 1900:- å 20% rörlig på 100 000:- vet. men du kanske får dyrare i månaden utan rörlig självrisk?

CelsiusT
0

#22 Tänk på att premien beror på vad det är för ras man har. Sen kan det bli olika pris beroende på hur oft aman väljer att betala. Men ändå intressant att höra skillnaden (skriva gärna båda två vad ni har för hästras).

Brunokanin
0

#22 jag tror det blev drygt 200 kr månadsvis med autogiro. Har inte fått hem papprerna än.

examynia
0

jag har en korsning nordsvensk/appaloosa 25000:- i liv å 100 000:- i vet. 7 år gammal.. betalar ca 250 i månaden månadsvis betalas de..

HoRsE--LoVeR
0

LF (LänsFörsäkringar) har djurförsäkringar.

Alex
0

#26 Det är Agria som är Länsförsäkringars djurförsäkringar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zahara
0

if har fast självrisk men bara på 50000. ring dem i stället och fråga. jag har fast på min! 2400 i självrisk och 0% rörligt

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

CelsiusT
0

#28 Om du kollar lite högre upp bland kommentarerna så ser du att både jag och TS kollade upp det på nätet och där verkar det som om det inte finns 0% rörlig att välja längre på If (oavsett om jag provade 50 000:- eller 130 000:-). Men å andra sidan så kan det ju såklart vara något fel på datafunktionen så det bästa är ju att ringa och fråga om man verkligen vill ha den färsökringen. Dock tror jag TS redan har skaffat en försäkring nu.